Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.
Publicerad 30 oktober 2020
Katarina: Alltså du vann priset årets marknadsföringsbok 2020 med Unboxing Marketing. Ni är fyra som skrivit boken men alltså shit vad kul! GRATTIS! Varför var det ni som vann?
Jacob: Tack! Det är inte helt lätt för mig att säga varför just vi vann även om juryn i sin motivering lyfter fram att vi ger flera och breda perspektiv på marknadsföring. Vad jag däremot kan uttala mig om är varför vi skrev den här boken, vilket förhoppningsvis hänger samman med varför vi vann. Vi i författarteamet har nämligen alla, i varierande grad, ett ambivalent förhållande till marknadsföring. Marknadsföringsforskarhatten skaver lite. Det är inte i alla sammanhang som den är helt bekvämt att bära. Folk tittar snett på oss…
Man kan väl lugnt konstatera att vi sitter lite i skiten just nu, på grund av vår konsumistiska livsstil. Moder jord mår lite risigt. Här har marknadsföringen utan tvekan spelat en roll i att skapa den konsumtionskultur som vi nu lever i. Från det att marknadsorientering – kunden i centrum! – blev ett dominerande managementparadigm har företagen firat framgångar som man knappt kunde ha drömt om för några decennier sedan. Å ena sidan har detta skapat ett materiellt välstånd, men å andra sidan har det skapat en rad problem som det blir svårare och svårare att bortse från.
Vad vi försöker göra i boken, som är ganska unikt, är att diskutera marknadsföring både som en del av problemet och som en del av lösningen.
Katarina: Att marknadsföringsforskarhatten skaver lite, det kan jag fatta. Men om jag får vara lite krass, är det inte bara ett annat sätt att försöka friskriva er från ansvar så att ni kan fortsätta lyfta statlig lön för att utbilda näringslivets lakejer på era respektive institutioner?
Jacob: Kommer du ihåg undertiteln på vår bok Vi är vad vi köper? Konsumtionskulturen är här för att stanna! Det är en utgångspunkt för Unboxing Marketing också, att vi inte kommer se ett radikalt systemskifte inom överskådlig framtid eftersom det finns så starka ekonomiska och politiska intressen som vill bevara status quo. Därför måste förändring ske inom det befintliga systemet och inom detta system är marknadsföring en väldigt viktig kraft för att påverka människors beteenden.
Vår förhoppning är därför att denna bok kan bidra till att vi framledes utbildar mer ansvarstagande marknadsförare som förstår den roll de spelar ur ett större samhällsperspektiv. Istället för att trivialisera marknadsföringen ser vi den som en nyckelfaktor i att skapa det samhälle vi vill leva i. Vi kopplar därför samman makrotendenser som globalisering, hållbarisering och polarisering med en förståelse för hur marknader, värde och konsumtionskultur skapas.
Katarina: Det låter främst som att det här är en kursbok? Är den överhuvudtaget intressant för andra, så som Resumés läsare?
Jacob: Boken är skriven som en kursbok men den kan helt klart också fungera som en resurs även för andra som vill få en överblick över den senaste marknadsföringsforskningen. Som forskningsfält är ämnet mycket dynamiskt och det finns gott om forskning som, likt vi gör i boken, pekar på såväl de problem som de lösningar som ryms inom funktionen marknadsföring. Detta diskuterar vi utförligt i boken med rika hänvisningar till sådant som publicerats under de senaste åren.
Katarina: Upp till bevis nu Jacob, är du en riktig marknadsförare som också vill passa på att kränga?
Jacob: Självklart! Faktum är att vi kan erbjuda Resumés läsare ett riktigt dundererbjudande. Om man köper boken direkt från förlaget Studentlitteratur kan man just nu få den till ett specialpris om man anger koden 40832 i kassan.
Köp boken, den kommer inte bara göra dig till en bättre marknadsförare utan också till en bättre människa!
Katarina: Jag drömde så märkligt i natt. När man börjar drömma om influencers är det något fel på en då? I drömmen var kommersiella influencers helt ointressanta, alltså de som måste...
22 mars 2023Jacob: Vill du prata om det Katarina? Vad är det som hänt i ditt förflutna som gör att du är så skeptisk till all form av mätande? Är det inte...
7 mars 2023Katarina: Hur går det för dig på sabbatsterminen? Blir du mer intellektuell av att vistas i Frankrike? Gör du några framsteg? Jacob: Svårt att säga, men något är det åtminstone som...
17 februari 2023