Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Katarina & Jacob

Katarina Graffman & Jacob Östberg. Doktorn i antropologi och professorn i reklam och PR som tillsammans skrivit boken ”Vi är vad vi köper” resonerar om människors beteenden och fenomen i konsumtionskulturen.


Publicerad 13 Februari 2019

Vi är med blogg

Katarina: Känns lite speciellt att ”bli med blogg” så här i slutet på 10-talet. Men kul. Tanken är ju att vi i den här bloggen ska resonera om människors beteenden, olika teoretiska modeller som används och är relevanta i marknadsföringssammanhang samt fenomen i samtiden, den så kallade konsumtionskulturen. Men du, Jacob, du har ju varit krönikör på Resumé tidigare, nu är du tillbaka som ”bloggare” tillsammans med mig. Hur känns det?

Jacob: Det känns givetvis som ett steg nedåt i statushierarkin. Från arvoderad skribent i papperstidningen till gratisarbetare online. Hade det inte varit för att jag nu får skriva tillsammans med en livs levande antropolog, så hade jag sannolikt behövt kämpa hårt för att väga upp denna statusförlust inom andra domäner av mitt liv. Nu räknar jag med att den haloeffekt som din antropologiska strålglans ger kommer att räcka för att hålla mig på status quo.

Katarina: Ha ha ha, ja du… alltså det kan man ju tolka som att nya tider råder och att det humanistiska perspektivet är hett, halo-hett helt enkelt. Antropologer studerar ju människor i deras vardagssammanhang: varför de gör som de gör, hur de tänker och talar, vilka grupper de ingår i och varför, hur de förhåller sig till fenomen som till exempel konsumtion, identitet, kön, etnicitet, religion. Man kan säga att antropologi fungerar som en helikopterupplevelse; den lyfter oss upp från vad vi vet, eller snarare tror oss veta, och sänker ned oss i människans vardagsverklighet. Och som humanist får man ofta höra “va, ska du ha betalt, du vet väl att sharing is caring”… Jag har helt enkelt dragit med dig in den mer moderna formen av kunskapsspridning, “the sharing community”. Fast du är ju inte den typ av “reklamprofessor” som många får för sig då de hör din titel. Ibland har du sagt att många i reklamvärlden blivit besvikna på dig, de trodde att när Sverige äntligen fick en professor i reklam skulle du bistå med tips och råd om hur reklamen skulle utformas för att bli än effektivare?

Jacob: Jag är anställd av Stockholms universitet som “Professor i reklam & PR”. Man skulle nog kunna tänka sig att en person som får ett sådant jobb skulle kunna ha många olika typer av kompetenser. Nu varken finns det eller har funnits några andra professorer i reklam & PR i Sverige, så där finns inte mycket prejudikat att hämta. Men internationellt finns det personer med liknande titlar som både är fenor på att praktiskt utforma reklam- och PR-kampanjer och som har en profil som mer liknar min. Jag är nämligen intresserad av marknadskommunikation som ett kulturellt fenomen, som något som både speglar och formar vår samtid. I så motto skulle man kunna likna mig vid en film- eller litteraturvetare, som studerar dessa kulturyttringar ur ett liknande perspektiv som jag studerar marknadskommunikation. Och även om min kompetens inte omedelbart kan omsättas till slagkraftiga marknadskommunikationskampanjer, så är jag övertygad om att detta perspektiv på många sätt kan bidra till att bibehålla reklam & PR som relevanta funktioner även framledes. Inte minst i en tid då vår konsumtionskulturs negativa påverkan på såväl individers som planetens hälsa allt mer uppmärksammas.

Katarina: Men då kör vi. Förhoppningsvis kan det vi kommer att dela med oss av i denna blogg minska förståelsegapet mellan det människor egentligen vill/behöver och vad marknadsförare skapar/producerar. Eller som Dean Koontz sa: “I was looking forward to having a halo. It would make such a convenient reading lamp.”

Dela blogginlägget:

Mer från Katarina & Jacob

Till bloggen >

Back to the future – 2 råd inför hösten

Katarina: Sista inlägget innan det är dags för sommar och bad. Vad säger du Jacob, ska vi passa på att ge vårt bästa råd inför uppstarten till hösten. Just nu...

26 Juni 2020

Den hycklande marknaden?!

Katarina: Hur många gånger har vi inte hört: ”Ska man göra något så måste man göra det på riktigt”. Uttrycket i sig har blivit en klyscha. Och synonymer till klyscha är...

12 Juni 2020

Konsumtion ända in i döden

Katarina: I dessa dystra tider kunde det ju vara skäl att tala lite om antropologiska perspektiv på död, begravning och konsumtion. Kanske tänker vi att döden väl ändå är den...

29 Maj 2020