Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

Om konsten att skaffa dig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Här möter du två skåningar - Eskil Blohmé och Anna Wemming - som jobbar på PR-plattformen Mynewsdesk och som tycker och tänker en hel del.


Publicerad 22 juni 2021

Sommarplanera din PR

Nu är sommaren här – parkerna är fulla, fotbolls-em visas på varje uteservering och  företagsvärlden håller på att stänga ner jobbdatorerna. Större publiceringar och kampanjer bör därför vänta till hösten; istället är sommaren en utmärkt tid att utnyttja nyhetstorkan för att testa något annorlunda eller interagera med målgruppen på nya sätt. 

För många av oss väntar några lata veckor i solen runt hörnet. Under sommarmånaderna stannar företags-Europa och inte ens dina kunder eller mest lojala följare kommer att visa samma intresse när du tävlar med solen efter ett halvår av vinter.  Men sommaren är inte bara en tid för bad och grillkvällar; för dig som marknadsförare är det en utmanande period där publikens intresse ska upprätthållas trots att kanske både du och målgruppen är på semester.

Utnyttja publiken
Med många på semester har fler tid och ro att delta i användargenererat innehåll. För några år sedan lyckades läskproducenten Coca Cola göra många av sina kunder till frivilliga reklampelare genom kampanjen “Share a Coke”. Under kampanjperioden byttes varumärkesnamnet på burkarna ut mot de 250 vanligaste namnen i varje land och konsumenterna uppmanades att dela en läsk med någon som de bryr sig om. Resultatet blev att sociala medier svämmade över med tusentals bilder på cola-burkar där användarna kände att de hade upptäckt något personligt, medan de i själva verket gjorde reklam för Coca Cola. 

Testa något nytt
Förutsatt att du inte arbetar inom en bransch där sommaren utgör högsäsongen kan det vara en utmärkt tid för att försöka engagera din målgrupp med något lite annorlunda. Kanske har du haft en väldigt produktfokuserad marknadsföringsstrategi och vill testa hur din publik reagerar på mer lättsamma publiceringar och employer branding? Under sommaren kommer experimentella publiceringar inte att stjäla fokus från en viktigare nyhet samtidigt som du kan upptäcka nya sätt att kommunicera som engagerar din målgrupp i större utsträckning än tidigare.

Använd något gammalt
Gå igenom biblioteket av gamla publiceringar och se om det finns något som kan återanvändas. Kanske hade ditt företag en framgångsrik kampanj för några år sedan som skulle kunna uppdateras för att kännas aktuell även år 2021? Eller finns det möjligen någon publicering som av olika anledningar inte presterade så bra som du hade hoppats? Använd gärna äldre material, men var noga med att uppdatera det så att mottagaren inte märker att delar har producerats tidigare och börjar misstänka att hela produktionen är inaktuell.

Tänk på att oavsett vad du publicerar bör du se till att det inte avviker alltför mycket från hur du brukar kommunicera. Vi publicerade nyligen en guide till hur du utvecklar en brand story och använder den för att interagera med din målgrupp. Guiden är gratis och hjälper dig att utveckla ett framgångsrikt sätt att kommunicera för att engagera din publik. Ladda ner den här.

Ha en trevlig sommar!

Dela blogginlägget:

Publicerad 1 juni 2021

Munskydd

Föga förvånande är ett av de mest lästa blogginläggen på Mynewsdesks plattform under 2020 ett som handlar om munskydd. Det var onekligen ett av fjolårets mest omdiskuterade ämnen – faktiskt så många som 145.000 gånger nämndes det i svenska medier.

Nåväl. Det fascinerande med företaget Procurators inlägg Munskydd eller andningsskydd – vad är skillnaden? är att det är så oerhört enkelt. Och att företaget, trots att munskydd varit en snackis i flera månader, lyckas hitta både en intressant vinkel på ämnet och använda sig av nyckelord som förbättrar företagets SEO.

För det är ett stort ämne, men ingen stor nyhet. Och det visar att det går att ta sig igenom bruset ändå. Är du lika imponerad som vi är av Procurators inlägg och vill bli lika bra på att klättra i sökmotorernas ranking? Ta dig då en titt i vår SEO-guide https://library.mynewsdesk.com/sv/template/seo 

Dela blogginlägget:

Ja, det kan man ju undra. Skönt då att vi har svaret. Det är nämligen så att Mynewsdesk sedan många år tillbaka har en årlig tävling som heter Digital PR Awards. Under årets juryarbete så for det i vanlig ordning åsikter kors och tvärs, men i en kategori var vi alla rörande överens. Nämligen att Blockets presskommunikatör Matilda Adelborg skulle föräras titeln PR Personality of the Year. Blockets mediala uppmärksamhet sedan Matilda steg in, men också deras nyhetsrum, ger en fingervisning om hennes kreativa höjd och att hon inte är rädd för att testa nya angreppssätt; som när Harry & Meghan grät ut hos Oprah häromvecka var Blocket blixtsnabba att lägga upp “Fixa kungliga stilen med möbler från Blocket”, med en tydlig koppling till de utemöblerna som prinsparet sitter i. Att hijacka stora nyhetshändelser är både ett smart och effektivt sätt att skapa PR.

Vi tog så klart tillfället i akt och frågade Matilda om hennes bästa tips, och ett av dessa var just att inte alltid sätta agendan själv, utan att haka på trender och omvärldshändelser för att hålla sig relevant (om du vill lära dig mer om hur du gör detta, så rekommenderar jag dig att ladda ner vår eminenta guide). En intervju med årets PR-personlighet kan du se här nedan.

Dela blogginlägget:

Publicerad 13 april 2021

Det svåra första inlägget

Vi börjar med det obligatoriska: Det ska bli fantastiskt roligt att blogga här på Resumé!

Mynewsdesk startade redan 2003 och vår ambition och drivkraft har alltid varit densamma; att göra PR- och kommunikationsarbete enklare och mer effektivt för alla oss i branschen. På olika sätt hjälper vi våra kunder att lyckas med sin kommunikation genom att bygga starka relationer och skapa uppmärksamhet.

Här i bloggen kommer ni att träffa Eskil Blohmé, vår Global Content Manager som har den där ljuvliga förmågan att alltid dyka upp med en intressant infallsvinkel på aktuella händelser eller en oväntad spaning. Det blir väl så när man bor ensam i en stuga i norra Skåne. Eskil har tidigare jobbat som journalist, bland annat på Blankspot.

Och så kommer även jag att skriva en hel del. Jag heter Anna Wemming och är Head of Marketing Communication & Brand på Mynewsdesk, och leder även vår kreativa content-inhousebyrå. Detta efter många (många!) år på byrå, och några år dessförinnan på SVT och kvällstidningarna.

Självklart kommer trevliga gästspel av såväl kunder som våra inhouse-specialister. Så följ oss när vi välter internet!

Dela blogginlägget: