Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

BETALT SAMARBETE. Vi på Mynewsdesks content vill prata om konsten att skaffa sig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Bloggen skrivs av experter från Mynewsdesks contentbyrå som alla jobbar med PR och kommunikation på olika sätt, och har en hel del tankar och idéer att dela med sig av!


Publicerad 16 december 2021

Så blir du din egen PR-byrå genom smart innehållsmarknadsföring

Fram till nyligen var PR något som endast stora företag ägnade sig åt – oftast med hjälp av en PR-byrå. Idag har kraftfulla marknadsföringsplattformar och sociala medier ändrat spelplanen och gett i mindre företag möjligheten att bli sina egna PR-byråer och engagera sina målgrupper utan mellanhänder. I det här inlägget vad det innebär för marknadsförare med en begränsad budget.      

PR var länge något som företag med stora resurser la ut på specialiserade byråer eftersom de ansåg att det låg utanför deras egen kapacitet. Men i dagens digitaliserade värld är många delar av PR nu inom räckhåll, även för mindre företag med begränsad budget – hur gick det till?

Låt oss börja med att titta på de allmänt vedertagna definitionerna av innehållsmarknadsföring och PR:

Innehållsmarknadsföring (på engelska kallat Content Marketing)

Innehållsmarknadsföring är en strategisk marknadsföringsstrategi som fokuserar på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att attrahera och behålla en tydligt definierad publik – och i slutändan driva affärsnytta.

Public Relations

Public Relations är när ett företag eller en person försöker skapa ett positivt rykte hos allmänheten genom olika betalda eller ägda kanaler, inklusive traditionella medier, sociala medier och personliga möten.

Den största skillnaden mellan marknadsföringsmetoderna är att PR vanligtvis innebär att andra personer för vidare ditt budskap snarare än att du själv gör direkta kommunikationsinsatser. När det lyckas finns det få insatser som är lika effektiva; om ditt budskap upprepas, eller till och med stöds av inflytelserika tredje parter, kan ditt företag eller varumärke dra nytta av ett avsevärt förbättrat rykte och trovärdighet. 

Ofta ligger den stora utmaningen i att väcka engagemang och skapa interaktion med tredje part, till exempel journalister, branschexperter eller påverkare i sociala medier. Om ditt företag är litet eller relativt okänt kan det kännas svårt att få någon att lyssna och många företag anlitar därför PR-byråer i hopp om att få tillgång till deras mediekontakter. Konceptet, det vill säga att specialiserade PR-specialister “säljer in” berättelser till inflytelserika journalister, är kärnan i traditionell PR. Men även om PR-byråer utan tvekan kan öka dina chanser att få uppmärksamhet i relevanta medier är kostnaderna för små företag ofta för höga, vilket leder till att många söker alternativa lösningar för sina PR-strategier.

Gränsen mellan innehållsmarknadsföring och PR suddas ut

Som tur är har det aldrig har varit lättare att bli sin egen PR-byrå. Tidigare  betraktades innehållsmarknadsföring och PR som skilda discipliner, men i takt med att nya kanaler som ger marknadsförare direkt tillgång till sina målgrupper öppnats har gränserna suddats ut. Kraftfulla PR-plattformar och sociala medier har gjort det möjligt att kommunicera med media och konsumenter på ett enklare sätt utan att behöva betala stora summor för reklam eller anlita professionella PR-experter.

Genom att använda PR-plattformar och sociala medier kan marknadsförare nu koncentrera sig på sitt innehåll i stället för att oroa sig för hur de ska få tillgång till journalister.  Det gör att mindre företag kan inta rollen som ämnesexperter i branschsamtal och genom det skapa förutsättningar för att föra fram sina budskap på bred front.

Dela blogginlägget:

Det är inget nytt att sociala medier är ett utmärkt verktyg för att nå ut med sin kommunikation. Vad kan egentligen gå fel med miljarder användare världen över? Okej, vi kanske besvarade frågan redan innan vi ställde den – en hel del. Sociala mediekanaler kan vara fantastiska för att få uppmärksamhet och samtidigt bygga lojala relationer, men det kan också vara lite av ett minfält. Vad du säger är inte det enda som är viktigt, utan även hur du säger det.

Vilken tonalitet bör man använda då?

Ett generellt svar är att “det beror på”, eftersom det faktiskt beror på vilken målgrupp det är som du vill nå ut till. Försöker du nå ut till studenter i tjugoårsåldern eller kanske egenföretagare i medelåldern? Det är två grupper som använder väldigt olika språk på sociala medier. Använd dig av era buyer personas och ta dig tid att studera publiken du försöker nå. Hur skriver de? Vilka emojis använder de, eller använder de ens några? Hur interagerar de med varandra och andra varumärken? Ta sedan hänsyn till det du hittar i din research när du själv ska bestämma din tonalitet på sociala medier.

Tona ned det lite

Är det möjligt att vara för relaterbar? Ja, minst sagt. Något som du bör akta dig för är att uppfattas som den pinsamma föräldern som försöker vara “down with the kids” – det kommer utan tvekan att skina igenom. Även om det är lockande att testa något nytt, bör du hålla dig till den tonaliteten som bäst representerar ert varumärke – annars finns det en risk att du upplevs som betydligt mindre förtroendeingivande. Däremot är det fortfarande viktigt att hålla sig uppdaterad med trender och memes för att se till att du inte använder föråldrade slanguttryck, men låtsas aldrig vara någon du inte är.

Låt oss ta en titt på varumärken som har lyckats:

Anpassa språket efter målgruppen

Snabbmatskedjan McDonalds Twitter-konto har över fyra miljoner följare och använder sin plattform för att interagera med sina kunder dagligen. Språket som de använder är ledigt och lutar mer åt vad många skulle beskriva som “chatt-språk”, till exempel byter de ut “you” mot “u” och låter bli att stava med stor bokstav. De använder dessutom hellre “jag” och “mig” istället för “vi” och “oss”, vilket gör kommunikationen mer personlig. Dessa val ger dem en ungdomlig tonalitet och hjälper dem att anknyta till sin målgrupp. Ett exempel på en av deras mest framgångsrika kampanjer var samarbetet med k-pop gruppen BTS. Genom att använda liknande språk som deras fans när de pratade om sina idoler, och genom att dela innehåll med bandmedlemmarna, slog engagemanget på deras tweets i taket och gav snabbmatskedjan ett uppsving i försäljningen.

Samhällsinformation på lokal dialekt

Naturligtvis har inte alla möjlighet att samarbeta med världsstjärnor, men att anpassa ditt språk efter din målgrupp fungerar på alla nivåer. Ett bra exempel på det här är den lilla kommunen Götene i Västergötland. För att sprida samhällsinformation om gällande rekommendationer i samband med covid-19 gjorde kommunen en video på västgötska vilken de sedan delade på sin officiella Facebook-kanal. Klippet blev otroligt framgångsrikt och fick över 547 000 visningar, trots att kommunen endast har 13 000 invånare. Snacka om att bokstavligen prata samma språk som sin målgrupp! 

Vill ni veta mer om hur man bygger sitt varumärke med en bra historia? Ladda ned vår E-bok nu! 

Dela blogginlägget:

Publicerad 19 november 2021

Så skapar du fängslande berättelser

Att få uppmärksamhet för ditt varumärke innebär idag mer än att skicka ut ett torrt pressmeddelande. Du måste skapa en engagerande berättelse för att fånga uppmärksamheten hos åhörarna. Låt oss ta en titt på de viktigaste stegen för att välja en bra berättelse, skapa en effektfull berättelse kring den och publicera på ett sätt som garanterar att den får så mycket uppmärksamhet som den verkligen förtjänar.

Välj din berättelse
Det första steget i att skapa en effektfull berättelse är att välja en ”bra idé”. Definitionen av en bra idé beror på vilken målgrupp du vill rikta dig till. Du måste välja ett ämne som möter deras behov eller intressen. Om du till exempel vill öka försäljningen i din butik i Malmö kan en berättelse om regionen runt butiken öka intresset för ditt varumärke.

Berätta din historia
När du har bestämt dig för vilken historia du ska berätta måste du ta reda på hur du ska berätta den. Traditionellt kan detta ha inneburit att skriva ett enkelt blogginlägg eller pressmeddelande, men idag kan multimedieinnehåll vara mer framgångsrikt för att få åhörarnas uppmärksamhet. Oavsett om du väljer att berätta din historia genom video, infografik, bilder, ljud eller text, tänk noga på vilken ton du använder. Söker din publik information från en auktoritativ källa eller föredrar de att bli underhållna av en kvick röst? Tänk också på längden på din berättelse; om du förväntar dig att folk ska konsumera den på sina telefoner medan de står i kö eller tar en fem minuters paus, är det bäst att hålla den kort.

Publicering och distribution av din berättelse
Att skapa din berättelse är inte slutet på din resa för att nå ut till din publik. Faktum är att många experter rekommenderar att du bara lägger 10 eller 20 procent av dina resurser på att skapa innehåll, medan de övriga 80 eller 90 procenten går till distribution av innehåll. Först måste du bestämma vilka kanaler du ska använda för att publicera och distribuera din berättelse. Du kanske vill publicera berättelsen på företagets webbplats eller blogg och sedan sprida den via sociala medier genom att lägga ut länkar till innehållet med en snabb tagline som låter läsarna veta vad de kan förvänta sig om de klickar sig vidare. Kortare delar av innehållet, till exempel en 30-sekunders video, kan vara lämplig att publicera direkt på sociala medier så att folk kan titta på den direkt från sitt eget flöde.

Skapa en process
För att bibehålla intresset hos din publik måste du publicera artiklar regelbundet. För att göra detta på ett effektivt sätt måste du skapa en strategi för skapande och publicering av berättelser som är lätt att upprepa och skala upp. Du kan använda kostnadsfria verktyg, till exempel ett Google Sheet, för att lista dina innehållsämnen och hålla reda på vilka framsteg som gjorts för varje berättelse. Kom ihåg att inkludera en rad olika ämnen, längder och medietyper i din övergripande strategi för innehållsskapande, eftersom variation kan vara mycket viktigt för att hålla din publik intresserad. Du måste dock upprätthålla en konsekvent kvalitetsnivå och varumärkesröst i allt innehåll. Om du har ett team av personer som arbetar med att skapa dina berättelser kan du skapa en uppsättning riktlinjer för innehåll som alla kan använda för att säkerställa enhetlighet.

Dela blogginlägget:

PR handlar om att bygga och upprätthålla relationer för att nå ut med sitt budskap. I vårt digitaliserade samhälle bildar många kunder sitt första  intryck av företag utifrån recensionssidor. I det här inlägget går vi igenom hur du sätter upp en strategi för kundrecensioner och använder dem som ett verktyg för att bygga ditt varumärke.

I en nyligen genomförd undersökning uppgav 79 procent av konsumenterna att de litar lika mycket på recensioner på nätet som på personliga rekommendationer från vänner och familj. För dig som marknadsförare innebär detta att online-omdömen kan vara avgörande för ditt företags framgång, särskilt om du driver ett mindre företag. Lyckligtvis finns det flera saker du kan göra för att hantera ditt rykte på nätet. En bra början är att betrakta online-omdömen som en av de viktigaste delarna av ditt PR-arbete. Inkludera det i din strategi och sätt upp en tydlig struktur för hur du ska hantera dem – både bra och dåliga omdömen.

Ta reda på var du blir recenserad
Internet innehåller en djungel av recensionssajter med inriktning på olika branscher; från allmänna webbplatser som Google, Facebook och Trustpilot till specifika webbplatser som Tripadvisor för turism, Yelp för restauranger och webbplatser för att betygsätta universitetsprofessorer (!). Försök att identifiera webbplatserna som används i din bransch och se vad dina kunder säger om dig. 

Svara på ALLA recensioner
Nätrecensioner är inte bara en bra källa till feedback som du kan använda för att förbättra din verksamhet, utan det är också ett bra sätt att interagera med dina kunder. Genom att visa konsumenterna att du bryr dig om dina tidigare kunder får du mycket goodwill – och genom detta bygger du upp ett förtroende kring ditt varumärke. Se varje negativ recension som en möjlighet att visa dina kunder att du bryr dig om dem.

Ge bränsle till ditt berättande innehåll
Det bästa med kundrecensioner är att de ger dig en insikt i vad som är viktigast för din målgrupp. Analysera vad de positiva inläggen har gemensamt – och utnyttja det i din brand storytelling. Varför inte använda formuleringar som “Det här är varför våra kunder älskar oss” eller “Topprankad kundservice”. Recensioner ger dig kunskap om vad dina kunder uppskattar och vilket värde din produkt eller tjänst tillför i deras liv. 

En strategi för att hantera recensioner på nätet är en viktig pusselbit i en framgångsrik PR-plan. Läs vår senaste guide, How to Create a PR Plan, för att lära dig mer om hur du skapar en strategi för din marknadsföring och blir din egen PR-byrå.

Dela blogginlägget:

Publicerad 12 oktober 2021

Mynewsday 2021 – inspirationsevent för alla inom PR och kommunikation

Det har blivit dags för Mynewsday 2021 –  ett av Nordens största digitala evenemang inom PR och kommunikation! Eventet äger rum den 11:e november och årets tema är The future of PR and communications.

Mynewsday är ett digitalt halvdagsevent där PR-experter från Nordenkommer att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter från branschen. Vi är stolta att presentera årets talare:

  • John Mellkvist, PR-konsult och framtidsspanare
  • Brian L. Due, docent vid Köpenhamns universitet
  • Pontus F. Christoffersen, kommunikationsexpert och retorikkonsult
  • Christine Calvert, Norges enda textdoktor

Talarna kommer att dela med sig av sina tankar om PR- och kommunikationsbranschens framtid. Vi kommer att djupdyka i hur man kommunicerar framgångsrik i ett ständigt föränderligt medielandskap och hur kommunikatörer och marknadsförare kan bidra till att forma PR- och kommunikationsbranschens framtid. Utöver det kommer Mynewsdesks egna experter att diskutera de senaste trenderna inom PR-tech, AI och smart PR.

Precis som i fjol kommer Mynewsday att hållas digitalt och du är välkommen att delta oavsett var dubefinner dig. Eventet är gratis för marknadsförare, PR-proffs och kommunikatörer i hela Norden.

När: 11 November 2021
Tid: kl 9.00-12.00
Plats: Online, länk skickas vid anmälan
Eventet hålls på engelska och är helt kostnadsfritt

Klicka här för att läsa mer och anmäla dig!

Dela blogginlägget:

Publicerad 8 oktober 2021

6 tips för den perfekta pitchen

I dagens diversifierade  medielandskap kan det vara svårt att göra  sin röst hörd och nå sin målgrupp med sitt budskap. Att presentera en idé till en artikel är en helt annan färdighet än att faktiskt skriva den och dagens frilansare måste kunna göra båda delarna. I det här blogginlägget går vi igenom sex handfasta tips för hur du  väcker journalisternas intresse med din artikel-idé. 

Kom till saken direkt
Inled med en skriftlig hiss-pitch – en sammanfattning av din pitch som är så kortfattad att den kan berättas under en kort hissresa. Tänk också på att ange ditt artikelämne i ämnesraden. Ditt mejl bör innehålla förslag på skrivformat (till exempel personlig essä, intervju, undersökande rapport eller opinionsartikel), en möjlig huvudrubrik och dina planerade källor.

Presentera varför artikeln är relevant
Förklara (kortfattat) varför någon skulle vilja läsa den artikel du presenterar. Om du har en målgrupp, identifiera den. Många tidskrifter känner till sitt varumärke, och om din artikel stämmer överens med deras målgrupp kan ni ha “the perfect match”.

Gör det lätt för dem att kontakta dig
Se till att ditt pitchmejl innehåller kontaktuppgifter som mejladress, telefonnummer och eventuella konton i sociala medier som kan vara relevanta. Om du känner till namnet på en specifik redaktör kan du skicka din pitch direkt till hen. Om du inte känner till redaktörens namn kan du skicka det till tidskriftens allmänna förfrågningsadress och ange att ditt meddelande bör uppmärksammas av en redaktör.

Bifoga skrivprover
Din potentiella arbetsgivare kommer sannolikt inte att anlita  dig enbart på grund av en bra pitch, utan vill se ett tidigare färdigt arbete med din byline – helst från ett frilansjobb som liknar det som du presenterar. Om du bifogar några opublicerade exempel: gör en granskning av dem för att se till att de är fria från stavfel och grammatiska fel.

Erbjud en föreslagen deadline tillsammans med din artikelidé
Även om din frilans-pitch säkerligen inte kommer att accepteras om det inte är en intressant nyhet, handlar det också om att vara pålitlig för att landa skrivjobb. Att nämna din egen ambitiösa deadline som en del av skrivpitch visar en redaktör att du är seriös och resultatinriktad – ovärderliga egenskaper inom förlagsbranschen.

Vänta några veckor och följ sedan upp om du inte får något svar
En redaktör är en människa precis som du, och de kan komma att hamna efter med arbetet. Om du inte har fått något svar på ditt pitchbrev inom två veckor, skriv ett kort, artigt uppföljningsmejl och fråga om de har haft möjlighet att fundera på din artikelidé. Om du fortfarande inte får något svar kan du försöka ringa ett telefonsamtal (även om de flesta redaktörer föredrar mejl). Ibland får du inget svar, men om du är övertygad om att du har en bra historia att berätta kan du gå vidare till andra kanaler.

Dela blogginlägget:

Kraftfulla PR plattformar och sociala medier har öppnat möjligheter för mindre företag med en begränsad budget att arbeta effektivt med PR och kommunikation. Idag kan små och medelstora företag bli till sina egna PR-byråer och ta kontrollen över sin  marknadskommunikation. I vår senaste guide, How to create a PR plan, utforskaren vi hur spelplanen för marknadsförare har förändrats under de senaste åren och hur du ligger i framkant i en digitaliserad värld.  

För några år sedan var PR något som endast de större företagen ägnade sig åt – traditionellt sett oftast med hjälp av en PR-byrå. Men oavsett storlek på bolag och marknadsföringsbudget är PR en viktig byggsten för framgångsrik marknadsföring. Idag har digitaliseringen gett mindre företag möjligheten att engagera sina målgrupper utan mellanhänder.

Guiden innehåller bland annat:

  • De fem frågorna som du behöver ställa dig själv för att bygga en grund i din PR-strategi
  • Hur skillnaden mellan olika marknadsföringskanaler har minskat och vad det betyder för ditt företag
  • Vad som krävs för att ett mindre företag kan bli sin egen PR-byrå och lyckas med sin marknadsföring

Klicka här för att ladda ner guiden!

Dela blogginlägget:

En lyckad kampanj kan vända vinden för ett varumärke eller, i sämre fall, få publiken att vända ryggen. I det här inlägget tänkte vi titta närmare på ett lyckat exempel på en kampanj och ett som borde ha stannat på skissbordet.

En slagkraftig kampanj har länge ansetts som det kanske bästa sättet att nå ut med sin marknadsföring. Att tänka utanför ramarna och satsa på  kreativt berättande kan i slutändan leda till ett så stort engagemang att kampanjen marknadsför sig själv. Låt oss presentera två kampanjer en som än idag rankas som en av de främsta kampanjerna någonsin och en som föll platt. 

Kampanjen som förändrade allt
För lite mer än tio år sedan hängde Old Spice på repen och få förutspådde att parfymmärket skulle bli ett av marknadens hetaste inom bara ett par månader. Nästan ett sekel hade gått sedan märket hade varit riktigt i ropet och fallet såg ut att fortsätta; under de senaste decennierna hade Old Spice gått från att vara något som de flesta hittade i sitt farfars badrum till att balansera på randen till glömska. Istället dominerade uppstickande märken som Axe och Dove parfymscenen för unga män. För Old Spice var läget akut; något behövde göras.
Företaget vände sig därför till Wieden och Kennedy, marknadsförarna bakom bland annat den legendariska “Just do it”-kampanjen för Nike, för att tänka nytt. Istället för att vända sig till användarna lades fokus på männens kvinnliga partners som enligt statistiken stod för en stor del av parfyminköpen. Resultatet blev den humoristiska reklamfilmen “Man Your Man Could Smell Like” med skådespelaren Isaiah Mustafa och den numera välkända öppningsrepliken “Hello, ladies”. I filmen riktade sig Mustafa direkt till världens kvinnor och beklagade att deras män inte kan vara precis som honom – men om de använder Old Spice så kan de åtminstone dofta som honom. Succén var ett faktum. Inom tre dygn hade reklamen visats över 20 miljoner gånger – en hisnande siffra för år 2010. Alla pratade om Old Spice och i parfymbutiker över hela världen flyttades företagets produkter från de bakersta hyllorna till skyltfönstret. Uppmärksamheten blev snart uppenbar även i företagets kvartalsrapporter; i juli, tre månader efter att reklamen först hade visats, hade Old Spice försäljningssiffror ökat med 125 procent och varumärket var vid tillfället det största på parfymmarknaden för män. 

Pepsis tondöva reklam kraschlandade
Minns ni Pepsis reklam “Jump In’ Pepsi Moments” i April 2017 där supermodellen Kendall Jenner självsäkert går fram till en polis under vad som förefaller vara en demonstration och erbjuder en polisman en burk pepsi som han tacksamt tar en klunk ur till folkmassans (oförklarliga) jubel?
Det gör garanterat Pepsi; målet med kampanjen, som hade skapats av företagets inhouse content-byrå, var att nå millennials med budskapet “unity, peace, and understanding” – men reklamfilmen blev universellt kritiserad som tondöv i en tid när de första Black Lives Matter-protesterna hade skakat USA. Sociala medier rasade och det slutade med att Pepsi drog in filmen från alla offentliga plattformar i samband med en offentlig ursäkt. Precis som för Old Spice hade kampanjen en direkt påverkan på företagets verksamhet; enligt marknadsanalytiker ledde kampanjen till att den allmänna uppskattningen för Pepsi föll till det lägsta sedan 2009. 

Att ta med sig
Så, vad kan vi ta med oss för lärdomar från ovanstående exempel? En sak är att timing definitivt kan var avgörande när man sprider sitt budskap till offentligheten. Oavsett hur länge eller hårt man har arbetat på en kampanj är det alltid av yttersta vikt att ställa sig frågan “kommer det här att hålla?” innan själva lanseringen. En annan lärdom som vi kan ta med oss är att trots att långt ifrån alla har möjlighet eller budget att ta in några av världens främsta marknadsförare så har vi alla möjlighet att tänka utföra ramarna. Tänk så fritt och kreativt som möjligt, men se till att det finns personer med olika perspektiv som vågar ifrågasätta; kampanjen ska leda till ökad affärsnytta och inte mynna ut i en ursäkt.

Dela blogginlägget:

I en tid när hållbarhet minst sagt är på tapeten kan det vara av särskild vikt att granska hur ens företag arbetar för att främja just det, men också hur det speglas i organisationens PR-och kommunikation. Trots att vi alla är överens om att det är positivt att vara klimatsmart så finns det risker i att använda miljö-begreppen i sin kommunikation, åtminstone om de är oärliga.

I takt med en ökad medvetenhet vad gäller klimatförändringarna har många konsumenter börjat ändra sina konsumtionsvanor och vill handla ekologiskt, klimatsmart och miljövänligt. Många företag och organisationer har full koll på detta här och har därför anpassat sina produkter för att möta kraven och efterfrågningarna som konsumenterna har. I samband med det här har även floppar i media baserade på “goda” intentioner blivit allt vanligare. Låt oss kika närmare på vilka misstag som gjorts och hur man ser till att undvika dessa. Det kan vara särskilt viktigt eftersom det faktiskt är olagligt att publicera oärlig grön kommunikation. 

Vilseledande marknadsföring
Om man som företag går ut med att man aktivt främjar hållbarhet och strävar efter att minska sitt klimatavtryck är det viktigt att det även är sanningen. Annars kan man nämligen bli anklagad för greenwashing, vilket kommer att ge motsatta effekt från vad ni tänkt från början. Greenwashing, eller grönmålning som den svenska översättningen lyder, är när företag försöker få sitt varumärke och sina produkter att verka bättre för miljön än vad de faktiskt är. Det här kan till exempel ske genom vilseledande marknadsföring vilket går ut på att företagen medvetet väljer att lyfta det som de gör bra, men sedan utelämnar det som är mindre bra. Genom att marknadsföra en produkt som är fördelaktig ur ett miljöperspektiv drar det uppmärksamheten från de centrala miljökostnaderna som företaget egentligen har. Återvunnet papper är ett sådant exempel där man menar på att organisationen marknadsför att de använder en andel återvunnet material i produktionen, men samtidigt utelämnar de negativa effekterna av pappersblekning och avverkade skogar. 

Förskönande kommunikation
Vi som är i PR-och kommunikationsbranschen vet hur viktig associationsförmågan är när det kommer till marknadsföring. Många företag drar dock nytta av att döpa sina produkter till naturrelaterade ord vilket inger ett skenheligt uttryck. Tänk er själva vilken association man gör när man hör naturgas, inte direkt miljöbov va? Däremot kanske naturgas egentligen handlar om fossilgas, men namnet gör att vi inte förstår det eller drar den kopplingen. Vad företag också tidigare har gjort är att de använder sig av natursköna bilder och klipp när de marknadsför något som inte alls har med miljön att göra. Ett exempel på det här är när oljeföretaget Shell använde en bild på sin fabrik där det kom blommor ur skorstenen. Se till att undvika den här sortens av bild-och formspråk i er kommunikation för annars är risken stor att ni kommer att bli anklagade för greenwashing. 

En gång greenwashstämplad – alltid greenwashstämplad
Saken är den att om ens företag blir anklagade för greenwashing så kommer den stämpeln alltid att finnas kvar – det är både det bästa och det sämsta med internet. Under 2011 fälldes klädkedjan MQ av reklamombudsmannen för greenwashing. Kedjan hade skrivit i en reklam att ”More quality makes your wardrobe, money and planet last longer”, men då MQ sedan inte presenterat någon utredning kring påståendet fälldes de. Anledningen var att klädföretaget gav intrycket att konsumenterna som köpte deras kläder faktiskt gjorde en aktiv insats för miljön genom att konsumera deras produkter. Det är viktigt att ta med sig att man enligt marknadsföringslagen endast får använda ordet “miljövänlig” om företaget kan bekräfta och påvisa att produkten antingen inte påverkar miljön alls, eller att den förbättrar miljön. Det här gäller dessutom sett under hela produktens livscykel – från vaggan till graven. Även om det är fördelaktigt att konsumera mer klimatsmarta produkter vill vi med det här blogginlägget understryka att det är bättre att vara återhållsam med sin gröna kommunikation om man är det minsta osäker – konsekvenserna är helt enkelt inte värt det.

Dela blogginlägget:

Att använda omtalade nyheter eller händelser i sin egen marknadsföring är ingenting nytt. Många skulle till och med argumentera att det är ett av de äldsta tricken inom PR och kommunikation. Det har däremot blivit ett allt mer viktigt verktyg för att väcka uppmärksamhet och vända strålkastarljuset mot ditt håll – trots att du inte har en egen story.

Det finns olika sätt att hijacka nyheter, det första är att kommentera på nyheter som berör din bransch och visa upp din kunskap inom ämnet. Detta är ett bra sätt att framstå som expert, vilket kan gynna företaget i längden genom att bli ombedd att kommentera på liknande händelser i framtiden. Förutom det uppenbara – att få plats att uttrycka tankar och åsikter – visar ni även att ni som företag är medvetna om vad som händer omkring er, vilket alltid är en positiv egenskap. 

Få uppmärksamhet genom humor
Ett annat sätt att hijacka nyheter är den mer humoristiska approachen, där företag helt enkelt kopplar en händelse till en egen produkt eller tjänst. Som till exempel när IKEA släppte reklam för en glasflaska som de gett namnet “Cristiano” efter en omtalad presskonferens där fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo nobbade läsk i förmån för vatten. Ett fyndigt sätt att bli omtalade utan att ha något med själva händelsen i sig att göra. Det är långt ifrån första gången IKEA tagit vara på nyhetshändelser. Till exempel hoppade de på memen med amerikanska senatorn Bernie Sanders och visade sina följare hur man kunde få “the look” med IKEA:s produkter. 

Dra nytta av konkurrenternas kampanjer
Det går precis lika bra att hijacka konkurrenters reklamkampanjer – om det görs på ett snyggt sätt. Det var stor uppståndelse i januari 2021 när ICA-Stig skulle få en ny skådespelare. Konkurrenten Lidl drog nytta av medieuppbådet genom att gratulera Stig till pensionen och välkomnade honom att handla sina varor på Lidl. 

Och är det någon som kommer ihåg när statsminister Stefan Löfven mitt under pandemin sågs handla i en butik och berättade att han aldrig shoppat på nätet? Då blev det verkligen fart på copywriters på näthandlar i hela landet, som alla berättade hur enkelt det är att handla online med deras respektive tjänster. Allt från elektronik-handlare till livsmedelsbutiker taggade statsministern i uppmaningar om att besöka deras hemsidor, få av dem nådde väl Stefan Löfven himself, men de fick flera skratt av allmänheten – vilket kanske är mer värdefullt ändå. 

Make more memes
Så fortsätt (eller börja) följa med i trenderna och vad det snackas om både i traditionella medier och på sociala medier. Var på hugget när det händer saker som berör din bransch – eller om du kan hitta ett sätt att vinkla nyheterna åt ditt håll. Som en av mina föreläsare från universitetet alltid sa: “Make more memes”, det är alltid positivt att visa att du har koll på det senaste och att ditt företag är medvetna om vad som händer omkring er. Det kanske är ett gammalt trick – men det är precis lika effektivt idag och kommer att fortsätta funka precis lika bra under lång tid framöver. 

Dela blogginlägget:

Publicerad 22 juni 2021

Sommarplanera din PR

Nu är sommaren här – parkerna är fulla, fotbolls-em visas på varje uteservering och  företagsvärlden håller på att stänga ner jobbdatorerna. Större publiceringar och kampanjer bör därför vänta till hösten; istället är sommaren en utmärkt tid att utnyttja nyhetstorkan för att testa något annorlunda eller interagera med målgruppen på nya sätt. 

För många av oss väntar några lata veckor i solen runt hörnet. Under sommarmånaderna stannar företags-Europa och inte ens dina kunder eller mest lojala följare kommer att visa samma intresse när du tävlar med solen efter ett halvår av vinter.  Men sommaren är inte bara en tid för bad och grillkvällar; för dig som marknadsförare är det en utmanande period där publikens intresse ska upprätthållas trots att kanske både du och målgruppen är på semester.

Utnyttja publiken
Med många på semester har fler tid och ro att delta i användargenererat innehåll. För några år sedan lyckades läskproducenten Coca Cola göra många av sina kunder till frivilliga reklampelare genom kampanjen “Share a Coke”. Under kampanjperioden byttes varumärkesnamnet på burkarna ut mot de 250 vanligaste namnen i varje land och konsumenterna uppmanades att dela en läsk med någon som de bryr sig om. Resultatet blev att sociala medier svämmade över med tusentals bilder på cola-burkar där användarna kände att de hade upptäckt något personligt, medan de i själva verket gjorde reklam för Coca Cola. 

Testa något nytt
Förutsatt att du inte arbetar inom en bransch där sommaren utgör högsäsongen kan det vara en utmärkt tid för att försöka engagera din målgrupp med något lite annorlunda. Kanske har du haft en väldigt produktfokuserad marknadsföringsstrategi och vill testa hur din publik reagerar på mer lättsamma publiceringar och employer branding? Under sommaren kommer experimentella publiceringar inte att stjäla fokus från en viktigare nyhet samtidigt som du kan upptäcka nya sätt att kommunicera som engagerar din målgrupp i större utsträckning än tidigare.

Använd något gammalt
Gå igenom biblioteket av gamla publiceringar och se om det finns något som kan återanvändas. Kanske hade ditt företag en framgångsrik kampanj för några år sedan som skulle kunna uppdateras för att kännas aktuell även år 2021? Eller finns det möjligen någon publicering som av olika anledningar inte presterade så bra som du hade hoppats? Använd gärna äldre material, men var noga med att uppdatera det så att mottagaren inte märker att delar har producerats tidigare och börjar misstänka att hela produktionen är inaktuell.

Tänk på att oavsett vad du publicerar bör du se till att det inte avviker alltför mycket från hur du brukar kommunicera. Vi publicerade nyligen en guide till hur du utvecklar en brand story och använder den för att interagera med din målgrupp. Guiden är gratis och hjälper dig att utveckla ett framgångsrikt sätt att kommunicera för att engagera din publik. Ladda ner den här.

Ha en trevlig sommar!

Dela blogginlägget:

Publicerad 1 juni 2021

Munskydd

Föga förvånande är ett av de mest lästa blogginläggen på Mynewsdesks plattform under 2020 ett som handlar om munskydd. Det var onekligen ett av fjolårets mest omdiskuterade ämnen – faktiskt så många som 145.000 gånger nämndes det i svenska medier.

Nåväl. Det fascinerande med företaget Procurators inlägg Munskydd eller andningsskydd – vad är skillnaden? är att det är så oerhört enkelt. Och att företaget, trots att munskydd varit en snackis i flera månader, lyckas hitta både en intressant vinkel på ämnet och använda sig av nyckelord som förbättrar företagets SEO.

För det är ett stort ämne, men ingen stor nyhet. Och det visar att det går att ta sig igenom bruset ändå. Är du lika imponerad som vi är av Procurators inlägg och vill bli lika bra på att klättra i sökmotorernas ranking? Ta dig då en titt i vår SEO-guide https://library.mynewsdesk.com/sv/template/seo 

Dela blogginlägget:

Ja, det kan man ju undra. Skönt då att vi har svaret. Det är nämligen så att Mynewsdesk sedan många år tillbaka har en årlig tävling som heter Digital PR Awards. Under årets juryarbete så for det i vanlig ordning åsikter kors och tvärs, men i en kategori var vi alla rörande överens. Nämligen att Blockets presskommunikatör Matilda Adelborg skulle föräras titeln PR Personality of the Year. Blockets mediala uppmärksamhet sedan Matilda steg in, men också deras nyhetsrum, ger en fingervisning om hennes kreativa höjd och att hon inte är rädd för att testa nya angreppssätt; som när Harry & Meghan grät ut hos Oprah häromvecka var Blocket blixtsnabba att lägga upp “Fixa kungliga stilen med möbler från Blocket”, med en tydlig koppling till de utemöblerna som prinsparet sitter i. Att hijacka stora nyhetshändelser är både ett smart och effektivt sätt att skapa PR.

Vi tog så klart tillfället i akt och frågade Matilda om hennes bästa tips, och ett av dessa var just att inte alltid sätta agendan själv, utan att haka på trender och omvärldshändelser för att hålla sig relevant (om du vill lära dig mer om hur du gör detta, så rekommenderar jag dig att ladda ner vår eminenta guide). En intervju med årets PR-personlighet kan du se här nedan.

Dela blogginlägget:

Publicerad 13 april 2021

Det svåra första inlägget

Vi börjar med det obligatoriska: Det ska bli fantastiskt roligt att blogga här på Resumé!

Mynewsdesk startade redan 2003 och vår ambition och drivkraft har alltid varit densamma; att göra PR- och kommunikationsarbete enklare och mer effektivt för alla oss i branschen. På olika sätt hjälper vi våra kunder att lyckas med sin kommunikation genom att bygga starka relationer och skapa uppmärksamhet. 

I den här bloggen kommer ni att få läsa kreativa inlägg skrivna av olika experter från vår alldeles egna contentbyrå. Vi som jobbar här är allt ifrån content creators och fotografer till projektledare och strateger.

Varje dag arbetar vi för att våra kunders kommunikation ska bli så framgångsrik som möjligt och vårt mål är att hjälpa dem att nå sina mål. Detta gör vi bland annat genom att skapa strategiskt relevant innehåll, såsom pressmeddelande, företagsfilmer eller kundcase. Hos oss kan kunderna också få hjälp med sitt långsiktiga kommunikationsarbete genom skräddarsydda PR-strategier.

Vi ser fram emot att i den här bloggen få  bjuda på både högt och lågt inom områden som står oss nära, och saker vi tycker är intressant som sker i vår omvärld. Häng med!

Dela blogginlägget: