Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

BETALT SAMARBETE. Vi på Mynewsdesks content vill prata om konsten att skaffa sig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Bloggen skrivs av experter från Mynewsdesks contentbyrå som alla jobbar med PR och kommunikation på olika sätt, och har en hel del tankar och idéer att dela med sig av!


Publicerad 8 oktober 2021

6 tips för den perfekta pitchen

I dagens diversifierade  medielandskap kan det vara svårt att göra  sin röst hörd och nå sin målgrupp med sitt budskap. Att presentera en idé till en artikel är en helt annan färdighet än att faktiskt skriva den och dagens frilansare måste kunna göra båda delarna. I det här blogginlägget går vi igenom sex handfasta tips för hur du  väcker journalisternas intresse med din artikel-idé. 

Kom till saken direkt
Inled med en skriftlig hiss-pitch – en sammanfattning av din pitch som är så kortfattad att den kan berättas under en kort hissresa. Tänk också på att ange ditt artikelämne i ämnesraden. Ditt mejl bör innehålla förslag på skrivformat (till exempel personlig essä, intervju, undersökande rapport eller opinionsartikel), en möjlig huvudrubrik och dina planerade källor.

Presentera varför artikeln är relevant
Förklara (kortfattat) varför någon skulle vilja läsa den artikel du presenterar. Om du har en målgrupp, identifiera den. Många tidskrifter känner till sitt varumärke, och om din artikel stämmer överens med deras målgrupp kan ni ha “the perfect match”.

Gör det lätt för dem att kontakta dig
Se till att ditt pitchmejl innehåller kontaktuppgifter som mejladress, telefonnummer och eventuella konton i sociala medier som kan vara relevanta. Om du känner till namnet på en specifik redaktör kan du skicka din pitch direkt till hen. Om du inte känner till redaktörens namn kan du skicka det till tidskriftens allmänna förfrågningsadress och ange att ditt meddelande bör uppmärksammas av en redaktör.

Bifoga skrivprover
Din potentiella arbetsgivare kommer sannolikt inte att anlita  dig enbart på grund av en bra pitch, utan vill se ett tidigare färdigt arbete med din byline – helst från ett frilansjobb som liknar det som du presenterar. Om du bifogar några opublicerade exempel: gör en granskning av dem för att se till att de är fria från stavfel och grammatiska fel.

Erbjud en föreslagen deadline tillsammans med din artikelidé
Även om din frilans-pitch säkerligen inte kommer att accepteras om det inte är en intressant nyhet, handlar det också om att vara pålitlig för att landa skrivjobb. Att nämna din egen ambitiösa deadline som en del av skrivpitch visar en redaktör att du är seriös och resultatinriktad – ovärderliga egenskaper inom förlagsbranschen.

Vänta några veckor och följ sedan upp om du inte får något svar
En redaktör är en människa precis som du, och de kan komma att hamna efter med arbetet. Om du inte har fått något svar på ditt pitchbrev inom två veckor, skriv ett kort, artigt uppföljningsmejl och fråga om de har haft möjlighet att fundera på din artikelidé. Om du fortfarande inte får något svar kan du försöka ringa ett telefonsamtal (även om de flesta redaktörer föredrar mejl). Ibland får du inget svar, men om du är övertygad om att du har en bra historia att berätta kan du gå vidare till andra kanaler.

Dela blogginlägget:

Mer från Kommunicera!

Till bloggen >

Vad har ditt företag för tonalitet på sociala medier?

Det är inget nytt att sociala medier är ett utmärkt verktyg för att nå ut med sin kommunikation. Vad kan egentligen gå fel med miljarder användare världen över? Okej, vi...

3 december 2021

Så skapar du fängslande berättelser

Att få uppmärksamhet för ditt varumärke innebär idag mer än att skicka ut ett torrt pressmeddelande. Du måste skapa en engagerande berättelse för att fånga uppmärksamheten hos åhörarna. Låt oss...

19 november 2021

Så använder du kundomdömen som ett effektivt PR-verktyg

PR handlar om att bygga och upprätthålla relationer för att nå ut med sitt budskap. I vårt digitaliserade samhälle bildar många kunder sitt första  intryck av företag utifrån recensionssidor. I...

22 oktober 2021