Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

BETALT SAMARBETE. Vi på Mynewsdesks content vill prata om konsten att skaffa sig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Bloggen skrivs av experter från Mynewsdesks contentbyrå som alla jobbar med PR och kommunikation på olika sätt, och har en hel del tankar och idéer att dela med sig av!


Publicerad 30 juli 2021

Grön kommunikation är inte alltid bra kommunikation

I en tid när hållbarhet minst sagt är på tapeten kan det vara av särskild vikt att granska hur ens företag arbetar för att främja just det, men också hur det speglas i organisationens PR-och kommunikation. Trots att vi alla är överens om att det är positivt att vara klimatsmart så finns det risker i att använda miljö-begreppen i sin kommunikation, åtminstone om de är oärliga.

I takt med en ökad medvetenhet vad gäller klimatförändringarna har många konsumenter börjat ändra sina konsumtionsvanor och vill handla ekologiskt, klimatsmart och miljövänligt. Många företag och organisationer har full koll på detta här och har därför anpassat sina produkter för att möta kraven och efterfrågningarna som konsumenterna har. I samband med det här har även floppar i media baserade på “goda” intentioner blivit allt vanligare. Låt oss kika närmare på vilka misstag som gjorts och hur man ser till att undvika dessa. Det kan vara särskilt viktigt eftersom det faktiskt är olagligt att publicera oärlig grön kommunikation. 

Vilseledande marknadsföring
Om man som företag går ut med att man aktivt främjar hållbarhet och strävar efter att minska sitt klimatavtryck är det viktigt att det även är sanningen. Annars kan man nämligen bli anklagad för greenwashing, vilket kommer att ge motsatta effekt från vad ni tänkt från början. Greenwashing, eller grönmålning som den svenska översättningen lyder, är när företag försöker få sitt varumärke och sina produkter att verka bättre för miljön än vad de faktiskt är. Det här kan till exempel ske genom vilseledande marknadsföring vilket går ut på att företagen medvetet väljer att lyfta det som de gör bra, men sedan utelämnar det som är mindre bra. Genom att marknadsföra en produkt som är fördelaktig ur ett miljöperspektiv drar det uppmärksamheten från de centrala miljökostnaderna som företaget egentligen har. Återvunnet papper är ett sådant exempel där man menar på att organisationen marknadsför att de använder en andel återvunnet material i produktionen, men samtidigt utelämnar de negativa effekterna av pappersblekning och avverkade skogar. 

Förskönande kommunikation
Vi som är i PR-och kommunikationsbranschen vet hur viktig associationsförmågan är när det kommer till marknadsföring. Många företag drar dock nytta av att döpa sina produkter till naturrelaterade ord vilket inger ett skenheligt uttryck. Tänk er själva vilken association man gör när man hör naturgas, inte direkt miljöbov va? Däremot kanske naturgas egentligen handlar om fossilgas, men namnet gör att vi inte förstår det eller drar den kopplingen. Vad företag också tidigare har gjort är att de använder sig av natursköna bilder och klipp när de marknadsför något som inte alls har med miljön att göra. Ett exempel på det här är när oljeföretaget Shell använde en bild på sin fabrik där det kom blommor ur skorstenen. Se till att undvika den här sortens av bild-och formspråk i er kommunikation för annars är risken stor att ni kommer att bli anklagade för greenwashing. 

En gång greenwashstämplad – alltid greenwashstämplad
Saken är den att om ens företag blir anklagade för greenwashing så kommer den stämpeln alltid att finnas kvar – det är både det bästa och det sämsta med internet. Under 2011 fälldes klädkedjan MQ av reklamombudsmannen för greenwashing. Kedjan hade skrivit i en reklam att ”More quality makes your wardrobe, money and planet last longer”, men då MQ sedan inte presenterat någon utredning kring påståendet fälldes de. Anledningen var att klädföretaget gav intrycket att konsumenterna som köpte deras kläder faktiskt gjorde en aktiv insats för miljön genom att konsumera deras produkter. Det är viktigt att ta med sig att man enligt marknadsföringslagen endast får använda ordet “miljövänlig” om företaget kan bekräfta och påvisa att produkten antingen inte påverkar miljön alls, eller att den förbättrar miljön. Det här gäller dessutom sett under hela produktens livscykel – från vaggan till graven. Även om det är fördelaktigt att konsumera mer klimatsmarta produkter vill vi med det här blogginlägget understryka att det är bättre att vara återhållsam med sin gröna kommunikation om man är det minsta osäker – konsekvenserna är helt enkelt inte värt det.

Dela blogginlägget:

Mer från Kommunicera!

Till bloggen >

Nå ut med ditt budskap på ett smart sätt

En lyckad kampanj kan vända vinden för ett varumärke eller, i sämre fall, få publiken att vända ryggen. I det här inlägget tänkte vi titta närmare på ett lyckat exempel...

20 augusti 2021

Hijacka nyheter för marknadsföring

Att använda omtalade nyheter eller händelser i sin egen marknadsföring är ingenting nytt. Många skulle till och med argumentera att det är ett av de äldsta tricken inom PR och...

23 juli 2021

PR-och kommunikation – vilka likheter finns det med dejtingvärlden och relationer?

Förutom det uppenbara – att bygga och upprätthålla meningsfulla relationer – ställer vi oss i det här inlägget frågan om det finns flera likheter mellan kommunikation och dejtinglivet. Vilka lärdomar...

16 juli 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News