Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

BETALT SAMARBETE. Vi på Mynewsdesks content vill prata om konsten att skaffa sig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Bloggen skrivs av experter från Mynewsdesks contentbyrå som alla jobbar med PR och kommunikation på olika sätt, och har en hel del tankar och idéer att dela med sig av!


Publicerad 23 juli 2021

Hijacka nyheter för marknadsföring

Att använda omtalade nyheter eller händelser i sin egen marknadsföring är ingenting nytt. Många skulle till och med argumentera att det är ett av de äldsta tricken inom PR och kommunikation. Det har däremot blivit ett allt mer viktigt verktyg för att väcka uppmärksamhet och vända strålkastarljuset mot ditt håll – trots att du inte har en egen story.

Det finns olika sätt att hijacka nyheter, det första är att kommentera på nyheter som berör din bransch och visa upp din kunskap inom ämnet. Detta är ett bra sätt att framstå som expert, vilket kan gynna företaget i längden genom att bli ombedd att kommentera på liknande händelser i framtiden. Förutom det uppenbara – att få plats att uttrycka tankar och åsikter – visar ni även att ni som företag är medvetna om vad som händer omkring er, vilket alltid är en positiv egenskap. 

Få uppmärksamhet genom humor
Ett annat sätt att hijacka nyheter är den mer humoristiska approachen, där företag helt enkelt kopplar en händelse till en egen produkt eller tjänst. Som till exempel när IKEA släppte reklam för en glasflaska som de gett namnet “Cristiano” efter en omtalad presskonferens där fotbollsspelaren Cristiano Ronaldo nobbade läsk i förmån för vatten. Ett fyndigt sätt att bli omtalade utan att ha något med själva händelsen i sig att göra. Det är långt ifrån första gången IKEA tagit vara på nyhetshändelser. Till exempel hoppade de på memen med amerikanska senatorn Bernie Sanders och visade sina följare hur man kunde få “the look” med IKEA:s produkter. 

Dra nytta av konkurrenternas kampanjer
Det går precis lika bra att hijacka konkurrenters reklamkampanjer – om det görs på ett snyggt sätt. Det var stor uppståndelse i januari 2021 när ICA-Stig skulle få en ny skådespelare. Konkurrenten Lidl drog nytta av medieuppbådet genom att gratulera Stig till pensionen och välkomnade honom att handla sina varor på Lidl. 

Och är det någon som kommer ihåg när statsminister Stefan Löfven mitt under pandemin sågs handla i en butik och berättade att han aldrig shoppat på nätet? Då blev det verkligen fart på copywriters på näthandlar i hela landet, som alla berättade hur enkelt det är att handla online med deras respektive tjänster. Allt från elektronik-handlare till livsmedelsbutiker taggade statsministern i uppmaningar om att besöka deras hemsidor, få av dem nådde väl Stefan Löfven himself, men de fick flera skratt av allmänheten – vilket kanske är mer värdefullt ändå. 

Make more memes
Så fortsätt (eller börja) följa med i trenderna och vad det snackas om både i traditionella medier och på sociala medier. Var på hugget när det händer saker som berör din bransch – eller om du kan hitta ett sätt att vinkla nyheterna åt ditt håll. Som en av mina föreläsare från universitetet alltid sa: “Make more memes”, det är alltid positivt att visa att du har koll på det senaste och att ditt företag är medvetna om vad som händer omkring er. Det kanske är ett gammalt trick – men det är precis lika effektivt idag och kommer att fortsätta funka precis lika bra under lång tid framöver. 

Dela blogginlägget:

Mer från Kommunicera!

Till bloggen >

Nå ut med ditt budskap på ett smart sätt

En lyckad kampanj kan vända vinden för ett varumärke eller, i sämre fall, få publiken att vända ryggen. I det här inlägget tänkte vi titta närmare på ett lyckat exempel...

20 augusti 2021

Grön kommunikation är inte alltid bra kommunikation

I en tid när hållbarhet minst sagt är på tapeten kan det vara av särskild vikt att granska hur ens företag arbetar för att främja just det, men också hur...

30 juli 2021

PR-och kommunikation – vilka likheter finns det med dejtingvärlden och relationer?

Förutom det uppenbara – att bygga och upprätthålla meningsfulla relationer – ställer vi oss i det här inlägget frågan om det finns flera likheter mellan kommunikation och dejtinglivet. Vilka lärdomar...

16 juli 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News