Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

BETALT SAMARBETE. Vi på Mynewsdesks content vill prata om konsten att skaffa sig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Bloggen skrivs av experter från Mynewsdesks contentbyrå som alla jobbar med PR och kommunikation på olika sätt, och har en hel del tankar och idéer att dela med sig av!


Publicerad 16 december 2021

Så blir du din egen PR-byrå genom smart innehållsmarknadsföring

Fram till nyligen var PR något som endast stora företag ägnade sig åt – oftast med hjälp av en PR-byrå. Idag har kraftfulla marknadsföringsplattformar och sociala medier ändrat spelplanen och gett i mindre företag möjligheten att bli sina egna PR-byråer och engagera sina målgrupper utan mellanhänder. I det här inlägget vad det innebär för marknadsförare med en begränsad budget.      

PR var länge något som företag med stora resurser la ut på specialiserade byråer eftersom de ansåg att det låg utanför deras egen kapacitet. Men i dagens digitaliserade värld är många delar av PR nu inom räckhåll, även för mindre företag med begränsad budget – hur gick det till?

Låt oss börja med att titta på de allmänt vedertagna definitionerna av innehållsmarknadsföring och PR:

Innehållsmarknadsföring (på engelska kallat Content Marketing)

Innehållsmarknadsföring är en strategisk marknadsföringsstrategi som fokuserar på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att attrahera och behålla en tydligt definierad publik – och i slutändan driva affärsnytta.

Public Relations

Public Relations är när ett företag eller en person försöker skapa ett positivt rykte hos allmänheten genom olika betalda eller ägda kanaler, inklusive traditionella medier, sociala medier och personliga möten.

Den största skillnaden mellan marknadsföringsmetoderna är att PR vanligtvis innebär att andra personer för vidare ditt budskap snarare än att du själv gör direkta kommunikationsinsatser. När det lyckas finns det få insatser som är lika effektiva; om ditt budskap upprepas, eller till och med stöds av inflytelserika tredje parter, kan ditt företag eller varumärke dra nytta av ett avsevärt förbättrat rykte och trovärdighet. 

Ofta ligger den stora utmaningen i att väcka engagemang och skapa interaktion med tredje part, till exempel journalister, branschexperter eller påverkare i sociala medier. Om ditt företag är litet eller relativt okänt kan det kännas svårt att få någon att lyssna och många företag anlitar därför PR-byråer i hopp om att få tillgång till deras mediekontakter. Konceptet, det vill säga att specialiserade PR-specialister “säljer in” berättelser till inflytelserika journalister, är kärnan i traditionell PR. Men även om PR-byråer utan tvekan kan öka dina chanser att få uppmärksamhet i relevanta medier är kostnaderna för små företag ofta för höga, vilket leder till att många söker alternativa lösningar för sina PR-strategier.

Gränsen mellan innehållsmarknadsföring och PR suddas ut

Som tur är har det aldrig har varit lättare att bli sin egen PR-byrå. Tidigare  betraktades innehållsmarknadsföring och PR som skilda discipliner, men i takt med att nya kanaler som ger marknadsförare direkt tillgång till sina målgrupper öppnats har gränserna suddats ut. Kraftfulla PR-plattformar och sociala medier har gjort det möjligt att kommunicera med media och konsumenter på ett enklare sätt utan att behöva betala stora summor för reklam eller anlita professionella PR-experter.

Genom att använda PR-plattformar och sociala medier kan marknadsförare nu koncentrera sig på sitt innehåll i stället för att oroa sig för hur de ska få tillgång till journalister.  Det gör att mindre företag kan inta rollen som ämnesexperter i branschsamtal och genom det skapa förutsättningar för att föra fram sina budskap på bred front.

Dela blogginlägget:

Mer från Kommunicera!

Till bloggen >

Vad har ditt företag för tonalitet på sociala medier?

Det är inget nytt att sociala medier är ett utmärkt verktyg för att nå ut med sin kommunikation. Vad kan egentligen gå fel med miljarder användare världen över? Okej, vi...

3 december 2021

Så skapar du fängslande berättelser

Att få uppmärksamhet för ditt varumärke innebär idag mer än att skicka ut ett torrt pressmeddelande. Du måste skapa en engagerande berättelse för att fånga uppmärksamheten hos åhörarna. Låt oss...

19 november 2021

Så använder du kundomdömen som ett effektivt PR-verktyg

PR handlar om att bygga och upprätthålla relationer för att nå ut med sitt budskap. I vårt digitaliserade samhälle bildar många kunder sitt första  intryck av företag utifrån recensionssidor. I...

22 oktober 2021