Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

BETALT SAMARBETE. Vi på Mynewsdesks content vill prata om konsten att skaffa sig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Bloggen skrivs av experter från Mynewsdesks contentbyrå som alla jobbar med PR och kommunikation på olika sätt, och har en hel del tankar och idéer att dela med sig av!


Publicerad 19 november 2021

Så skapar du fängslande berättelser

Att få uppmärksamhet för ditt varumärke innebär idag mer än att skicka ut ett torrt pressmeddelande. Du måste skapa en engagerande berättelse för att fånga uppmärksamheten hos åhörarna. Låt oss ta en titt på de viktigaste stegen för att välja en bra berättelse, skapa en effektfull berättelse kring den och publicera på ett sätt som garanterar att den får så mycket uppmärksamhet som den verkligen förtjänar.

Välj din berättelse
Det första steget i att skapa en effektfull berättelse är att välja en ”bra idé”. Definitionen av en bra idé beror på vilken målgrupp du vill rikta dig till. Du måste välja ett ämne som möter deras behov eller intressen. Om du till exempel vill öka försäljningen i din butik i Malmö kan en berättelse om regionen runt butiken öka intresset för ditt varumärke.

Berätta din historia
När du har bestämt dig för vilken historia du ska berätta måste du ta reda på hur du ska berätta den. Traditionellt kan detta ha inneburit att skriva ett enkelt blogginlägg eller pressmeddelande, men idag kan multimedieinnehåll vara mer framgångsrikt för att få åhörarnas uppmärksamhet. Oavsett om du väljer att berätta din historia genom video, infografik, bilder, ljud eller text, tänk noga på vilken ton du använder. Söker din publik information från en auktoritativ källa eller föredrar de att bli underhållna av en kvick röst? Tänk också på längden på din berättelse; om du förväntar dig att folk ska konsumera den på sina telefoner medan de står i kö eller tar en fem minuters paus, är det bäst att hålla den kort.

Publicering och distribution av din berättelse
Att skapa din berättelse är inte slutet på din resa för att nå ut till din publik. Faktum är att många experter rekommenderar att du bara lägger 10 eller 20 procent av dina resurser på att skapa innehåll, medan de övriga 80 eller 90 procenten går till distribution av innehåll. Först måste du bestämma vilka kanaler du ska använda för att publicera och distribuera din berättelse. Du kanske vill publicera berättelsen på företagets webbplats eller blogg och sedan sprida den via sociala medier genom att lägga ut länkar till innehållet med en snabb tagline som låter läsarna veta vad de kan förvänta sig om de klickar sig vidare. Kortare delar av innehållet, till exempel en 30-sekunders video, kan vara lämplig att publicera direkt på sociala medier så att folk kan titta på den direkt från sitt eget flöde.

Skapa en process
För att bibehålla intresset hos din publik måste du publicera artiklar regelbundet. För att göra detta på ett effektivt sätt måste du skapa en strategi för skapande och publicering av berättelser som är lätt att upprepa och skala upp. Du kan använda kostnadsfria verktyg, till exempel ett Google Sheet, för att lista dina innehållsämnen och hålla reda på vilka framsteg som gjorts för varje berättelse. Kom ihåg att inkludera en rad olika ämnen, längder och medietyper i din övergripande strategi för innehållsskapande, eftersom variation kan vara mycket viktigt för att hålla din publik intresserad. Du måste dock upprätthålla en konsekvent kvalitetsnivå och varumärkesröst i allt innehåll. Om du har ett team av personer som arbetar med att skapa dina berättelser kan du skapa en uppsättning riktlinjer för innehåll som alla kan använda för att säkerställa enhetlighet.

Dela blogginlägget:

Mer från Kommunicera!

Till bloggen >

Så använder du kundomdömen som ett effektivt PR-verktyg

PR handlar om att bygga och upprätthålla relationer för att nå ut med sitt budskap. I vårt digitaliserade samhälle bildar många kunder sitt första  intryck av företag utifrån recensionssidor. I...

22 oktober 2021

Mynewsday 2021 – inspirationsevent för alla inom PR och kommunikation Det har blivit dags för Mynewsday 2021 –  ett av Nordens största digitala evenemang inom PR och kommunikation! Eventet äger rum...

12 oktober 2021

6 tips för den perfekta pitchen

I dagens diversifierade  medielandskap kan det vara svårt att göra  sin röst hörd och nå sin målgrupp med sitt budskap. Att presentera en idé till en artikel är en helt...

8 oktober 2021