Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kommunicera!

BETALT SAMARBETE. Vi på Mynewsdesks content vill prata om konsten att skaffa sig en både personlig och relevant röst i ett medielandskap där så väldigt många andra också tycks ha mycket att säga. Bloggen skrivs av experter från Mynewsdesks contentbyrå som alla jobbar med PR och kommunikation på olika sätt, och har en hel del tankar och idéer att dela med sig av!


Publicerad 22 juni 2021

Sommarplanera din PR

Nu är sommaren här – parkerna är fulla, fotbolls-em visas på varje uteservering och  företagsvärlden håller på att stänga ner jobbdatorerna. Större publiceringar och kampanjer bör därför vänta till hösten; istället är sommaren en utmärkt tid att utnyttja nyhetstorkan för att testa något annorlunda eller interagera med målgruppen på nya sätt. 

För många av oss väntar några lata veckor i solen runt hörnet. Under sommarmånaderna stannar företags-Europa och inte ens dina kunder eller mest lojala följare kommer att visa samma intresse när du tävlar med solen efter ett halvår av vinter.  Men sommaren är inte bara en tid för bad och grillkvällar; för dig som marknadsförare är det en utmanande period där publikens intresse ska upprätthållas trots att kanske både du och målgruppen är på semester.

Utnyttja publiken
Med många på semester har fler tid och ro att delta i användargenererat innehåll. För några år sedan lyckades läskproducenten Coca Cola göra många av sina kunder till frivilliga reklampelare genom kampanjen “Share a Coke”. Under kampanjperioden byttes varumärkesnamnet på burkarna ut mot de 250 vanligaste namnen i varje land och konsumenterna uppmanades att dela en läsk med någon som de bryr sig om. Resultatet blev att sociala medier svämmade över med tusentals bilder på cola-burkar där användarna kände att de hade upptäckt något personligt, medan de i själva verket gjorde reklam för Coca Cola. 

Testa något nytt
Förutsatt att du inte arbetar inom en bransch där sommaren utgör högsäsongen kan det vara en utmärkt tid för att försöka engagera din målgrupp med något lite annorlunda. Kanske har du haft en väldigt produktfokuserad marknadsföringsstrategi och vill testa hur din publik reagerar på mer lättsamma publiceringar och employer branding? Under sommaren kommer experimentella publiceringar inte att stjäla fokus från en viktigare nyhet samtidigt som du kan upptäcka nya sätt att kommunicera som engagerar din målgrupp i större utsträckning än tidigare.

Använd något gammalt
Gå igenom biblioteket av gamla publiceringar och se om det finns något som kan återanvändas. Kanske hade ditt företag en framgångsrik kampanj för några år sedan som skulle kunna uppdateras för att kännas aktuell även år 2021? Eller finns det möjligen någon publicering som av olika anledningar inte presterade så bra som du hade hoppats? Använd gärna äldre material, men var noga med att uppdatera det så att mottagaren inte märker att delar har producerats tidigare och börjar misstänka att hela produktionen är inaktuell.

Tänk på att oavsett vad du publicerar bör du se till att det inte avviker alltför mycket från hur du brukar kommunicera. Vi publicerade nyligen en guide till hur du utvecklar en brand story och använder den för att interagera med din målgrupp. Guiden är gratis och hjälper dig att utveckla ett framgångsrikt sätt att kommunicera för att engagera din publik. Ladda ner den här.

Ha en trevlig sommar!

Dela blogginlägget:

Mer från Kommunicera!

Till bloggen >

Nå ut med ditt budskap på ett smart sätt

En lyckad kampanj kan vända vinden för ett varumärke eller, i sämre fall, få publiken att vända ryggen. I det här inlägget tänkte vi titta närmare på ett lyckat exempel...

20 augusti 2021

Grön kommunikation är inte alltid bra kommunikation

I en tid när hållbarhet minst sagt är på tapeten kan det vara av särskild vikt att granska hur ens företag arbetar för att främja just det, men också hur...

30 juli 2021

Hijacka nyheter för marknadsföring

Att använda omtalade nyheter eller händelser i sin egen marknadsföring är ingenting nytt. Många skulle till och med argumentera att det är ett av de äldsta tricken inom PR och...

23 juli 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News