Årets Super Bowl är politisk

Så kom årets Super Bowl. Denna fantastiska företeelse där reklamavbrotten och pausunderhållningen får mer uppmärksamhet än själva sporten.

I söndags landade notan för en trettio sekunders reklam-spot på överkomliga 5 miljoner dollar. Alltså strax över 43 miljoner svenska kronor.

Min spaning från i år är att rätt många varumärken vågade ta ett politiskt ställningstagande. Bland mina favoriter hittar ni dessa:

Ölmärket Budwiser gör en fantastisk fin reklamfilm som handlar om hur grundaren emigrerar till Amerika.

Den är välgjord, snygg och känslosam. Den visar vedermödorna en immigrant får utstå och att han trots det vid ankomst möts av utrop som “We don’t want you here”. Den visar att immigranter är vad som har byggt många av idag klassiska amerikanska varumärken. Dock tycker jag Budwiser fegar lite. På frågan om reklamfilmen är en replik till Donald Trump svarar Marcel Marcondes, VP of Marketing på Budwiser undvikande. Nämnde jag att filmen släpptes i samband att Donald Trump stängde gränsen för sju främst muslimska länder? Jag tycker varumärken som tycker till måste våga stå för sina åsikter, inte ducka.

Audi väljer att låta sina 60 dyra sekunder handla om män och kvinnors lika värde. Den tar sig an ett feministiskt budskap men känns helt ärligt lite corny. Den är fint filmad med klassisk amerikansk dramaturgi men den slår inte riktigt an hos mig. Se själva vad ni tycker.

Den mest politiska av alla reklaminslag kom från i stort sätt okända varumärket 84 Lumber. Deras första version ansågs för politisk av TV-bolaget Fox, som vägrade visa upp den. Den visade en “border wall”, alltså Donald Trumps kända och förfasade förslag att bygga en mur mellan Mexiko och USA. En redigerad version visades upp under Super Bowl, men orginalklippet gjordes tillgängligt på 84 Lumbers hemsida – som kraschade omedelbart på grund av trycket från alla besökare.

Här ser ni det sex minuter långa klippet. Känner du dig allmänt rastlös så se bara de sista 1:30.

Jag tycker att det är en väldigt välgjord och rörande berättelse. Och eftersom ni kommer igång hur inlägget startade så kan ni också lite snabbt räkna ut vad 90 sekunder Super Bowl reklam kostar…

Att reklamfilmer blir censurerade i Super Bowl hör inte till ovanligheterna och används ibland som ett knep av byråerna för att reklamfilmen och varumärket ska sticka ut i bruset. Det är solklart att 84 Lumber har gjort det här och räknat med att det ska generera ett stort intresse, men budskapet är intressant. Det är inte många som vågar ta ställning så tydligt i Trumps Amerika.

Bästa reklamen med ”Alternativa fakta”

Vinbutiken nära mitt hem marknadsför sig med hjälp en gatupratare; en stor skylt där de med krita skriver dit fyndiga uppmaningar och citat. Sedan ett par dagar sedan står det bara två ord: Alternative water*

Ett flertal varumärken har hoppat på trenden att driva med Donald Trumps “alternativa fakta”. (Har du missat vad det handlar om kan du läsa om bakgrunden i den här artikeln). Delicato gjorde som bekant en fantastiskt rolig version:

Delicato Alternativa fakta

Nu har även Dove hoppat på tåget, med en tvåsidig annons som publicerades i brittisk press. 

Dove alternative facts

Ännu ett fint exempel kommer från Rättviseförmedlingen. Nuff said!

Rättviseförmedlingen alternativa fakta

EDIT: Joakim Carlson hörde av sig till mig med det här fina förslaget som visar att även museivärlden har hoppat på tåget. Med det utmärkta syftet att främja källkritik. Och det skadar ju inte… Snyggt jobbat Historiska Museet!

Historiska museet

Roligt sätt att lansera en TV-serie

Williamsburg, New York. Platsen som samlar hipsters, frilansare, inflyttade svenskar och nyblivna East Village-föräldrar som inte riktigt är redo att ta steget ut i ett förortsliv. Det är också en otroligt populär yta för att spela in film och för att testa av olika reklam-initiativ. Det senare till min stora glädje.

Strax innan jul lanserades en ny TV-serie på Netflix som heter “Search Party” (med gamla Arrested Developed-stjärnan Alia Shawat – ni vet kusinen).

Search party

Men istället för stortavlor testade showen att nytt grepp. Nämligen en pop-up affär.

Pop-up Williamsburg

Besökare trodde sig bara ha hamnat i ännu en ny pryl- och klädaffär, men instucket bland övriga produkter hittade man sånt här:

Marknadsföring Search Party

Det gick självklart bra att slå sig ner i soffan längre in i butiken och kolla in den nya TV-serien eller jobba lite.

Pop up Search Party

Utan att veta exakt vem som tjänade på det så är det intressant med ett reklamgrepp som dessutom drar in pengar – för produkterna sålde som smör.

Kanske något för er nästa kampanj?

Barack Obamas nya jobb på Spotify?

Spotify President Obama

Spotify har gjort succé med sin jobbannons riktad till USAs president Barack Obama. Obama ska förra veckan ha fått frågan vad han ska göra nu när han lämnar Vita Huset och på det skämtsamt svarat att han bara väntar på ett jobberbjudande från Spotify. Han behövde inte vänta länge…

Daniel Eks tweet och tillika grymma marknadsföringsdrag leder till jobbannonsen ”President of Playlist”.

Bir du sugen på att söka? Enligt annonsen är det bra om du har följande erfarenhet:

  • Have at least eight years experience running a highly-regarded nation.
  • Can identify and substantiate new playlist ideas, e.g. from a playlist for shooting hoops with your friends, to the perfect warm up playlist for addressing the nation about health care legislation that bears your name.
  • Someone with good team spirit, excellent work ethic, a friendly and warm attitude, and a Nobel Peace Prize.

Snabbt, snyggt och väldigt roligt. Klockrent Spotify!

 

Clara Lidström: Så ska du jobba med influencers

Clara Lidström UnderbaraClara
Foto: Emily Dahl

Clara Lidström driver en av Sveriges mest lästa bloggar, UnderbaraClara. Dessutom är hon nytillträdd ordförande i branschorganisationen Influencers of Sweden, som jobbar för bloggare, YouTubers, Instagrammare och andra kreatörer inom sociala medier. Jag hade nyligen nöjet att intervjua henne kring hur influencersbranschen har utvecklats, vilka fallgropar företag ska undvika och hur man får ut mest av ett samarbete med en influencers.

”Vissa företag vill ge mig ett smycke eller läppglans som betalning för att jag ska skriva om dem. Ett annonsutrymnme som i ett annat sammanhang skulle kosta 50 000 – 60 000 kronor.” , säger Clara Lidström.

Det framgår tydligt under samtalets gång att influencerbranschen har förändrats och mognat. Det är stora skillnad idag jämfört med för bara två år sedan. Clara tycker att influencers har blivit bättre på att veta värdet på vad de levererar och hon har sett att läsarna ställer tuffare krav på att samarbeten ska framgå tydligt. Det finns till och med fall där läsarna själva anmält fall av smygreklam hos sina favoritbloggare. Företagens marknadsavdelningar och kommunikationsbyråer har också de blivit bättre; nu vet de vet vad de köper och vilka krav de kan ställa. Men som framgår av citatet ovan så finns det en del som som inte har hängt med i utvecklingen och ett flertal som fortfarande uttryckligen ber att samarbeten inte ska annonsmärkas, trots att det bryter mot marknadsföringslagen.

Här kommer, exklusivt för Resumés läsare, Clara Lidströms bästa tips för vad företag ska tänka på när de vill inleda ett samarbete med en influencer:

1. Stirra er inte blinda på antalet följare utan gör hemläxan och titta på kvaliteten på följarskaran. Hur ser engagemanget ut gällande likes och kommentarer? Vilken typ av följare har influencern? Om följarskaran är stor men mest består av köpta följare eller följare som ogillar personen ifråga kommer det inte hjälpa ert företag. Tänk förbi räckvidden och fundera över hur stor trovärdighet personen har i er fråga. Ibland kan det vara bättre, mer ekonomiskt och smartare att jobba med 15 mindre som är spot on istället för en enda dyr.

2. Var påläst om vilka regler som gäller. Det gynnar alla med en schysst spelplan. (Här hittar ni Konsumentverkets vägledning för marknadsföring inom sociala medier).

3. Jobba långsiktigt. Ha samma partner under t.ex. ett år. Det ger större effekt och trovärdighet än att hatta från den ena till den andra.

4. Förstå att du jobbar med en person. Du kan inte ta in en färgstark influencer och sedan besväras av det, som till exempel i fallet med Kakan Hermansson. Du måste se det kontroversiella som en tillgång. Annars kan man lika gärna köpa en stortavla istället.

5. Tänk på att influencers är innehållskapare. Närma dig på det sättet. Vissa företag vill bestämma innehållet exakt, ha 14 länkar och kräver att företagsnamnet ska nämnas X gånger. Det är inte så attraktivt för en bloggare. Satsa istället på att inspirera och resonera. Influencern känner sina följare, ni känner ert varumärke. Om ni slår er ihop kan ni tillsammans skapa stordåd!

Jag tycker att Clara alltid har legat i framkant när det kommer till att professionalisera ett yrke som för många började som en hobby. Det ska bli spännande att se vad som händer när hon nu får möjlighet att påverka professionaliseringen av en hel bransch.