De bästa mensreklamerna

Var nisch har sina utmaningar och sina standardlösningar. Men det finns några branscher vars reklamfilmer verkar närmast tvångsmässigt inklämda i en viss form. Som bilreklam. Eller städmaterial.

Ett område som ofta känns både trött och mossig är reklam som har att göra med mens. Vitklädda kvinnor på aerobicspass som ler förtjusande och därefter häller blå (oklart) vätska på en binda. Men som tur är finns det ju underbara exempel som bryter mot den här trenden. Jag har ju till exempel skrivit om den snygga reklamen (men också kontroversen som uppstod) i New Yorks tunnelbana med underklädesmärket/mensskyddet Thinx.

Men all min goda vilja, och rejält många Youtube-timmar, till trots, så har jag inte hittat jättemånga intressanta eller ens relevanta exempel att lyfta. Jag blev riktigt missmodig av alla klichéartade och nervösa reklamer jag fick klicka mig igenom med vitklädda lyckliga kvinnor som rider på vita hästar över vita sandstränder. Som den här fina från åttiotalet med en vitklädd kvinna som mystiskt nog har typ nio vita katter som hon hänger med på dagarna.

Men, det finns hopp! Här är två exempel som visar att man kan gå mot strömmen och göra rolig, cool reklam för mensprodukter.

Den första är en charmig reklam om den första mensen och hur mycket stolthet den väcker:

Och min andra favorit är en rå, cool reklamfilm – och den första reklamen jag har sett som rör mens som faktiskt visar upp blod:

Nästa år när jag gör en repris på det här inlägget hoppas jag att jag har ännu fler exempel att lyfta. Kom gärna med tips!

Passa också på att kolla in dessa underbara annonser från 50-talet.

Annons 50-tal

Heinekens spännande nya reklam

När varumärken tar sig an politiska ämnen blir det ibland platt fall. Men Heineken gör det bra. Riktigt bra.

I sin nya reklamfilm låter de människor med olika åsikter, som en feminist och en anti-feminist, träffas och snacka. Kruxet är bara att de från början inte vet om sina olikheter. Riktigt fint gjord!

IKEAs briljans

Känner du för att lägga rätt mycket pengar på en klassisk design som bevisat har stått stadigt genom tiden? Då kan du investera i den här väskan från Balenciaga.

balenciaga ikea

Fast 20 000 kronor kan ju kännas lite saftigt för en väska som påminner starkt om den man släpar smutstvätt till tvättstugan i. Att designen flirtar med IKEAs klassiska påsar är det fler som har fått upp ögonen för och väskan har blivit en snackis både på Twitter och i diverse tidningar.

Nu kontrar IKEA på ett absolut klockrent sätt:

IKEA väska

Snabbfotad reklam när den är som bäst!

 

 

 

När och vad får man kommunicera när omvärlden står i brand?

Aftonbladet tog bort sina annonser för att låta läsarna snabbare komma åt informationen på siten.

Det upptäckte jag i fredags runt 18-tiden, mitt under efterdyningarna av kaoset efter eftermiddagens attack på Drottninggatan. Initiativet slog mig som väldigt fint. En enkel eftergift som förenklade för läsarna att snabbt komma åt relevant information om attacken och vad som hände nu. Vilken annonsör vill för den delen göra reklam för sin produkt eller tjänst bredvid rubriker som är svärtade av sorg och oro?

Där och då tyckte jag att upptäckten kändes relevant att dela med er på Resumé. Ändå tvekade mina fingrar när bloggens textfält uppenbarade sig. Vem var jag att ta att människors tid och uppmärksamhet med trivial information när var och en försökte få tag i sina nära och bilda sig en uppfattning om vad som hade hänt?

För en situation som den i Stockholm lyfter frågor. När är det till exempel okej för ett företag att lägga ut något i sociala medier som handlar om något helt annat än den pågående krisen? Något som kanske till och med har som syfte att underhålla eller sälja företagets tjänster? Vem får skriva och vad får det handla om? Jag har tidigare skrivit om den amerikanska sedvänjan att beklaga sorgen och avsluta med “God bless”.

Med respekt och känsla för timing kommer man långt. Men alla människors känsla för vad som är “tillräckligt långt tid ifrån händelsen” skiljer sig naturligtvis. Om du, din organisation eller ditt företag är en del av den pågående krisen så var transparent, tillgänglig och tydlig. Här finns två utmärkta texter från MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) som handlar om just detta.
Skriva i sociala medier: i händelse av kris
Sociala medier och webb vid kris: strategier och taktiker 

Vi övriga får ta en tyst minut.

Guerilla-kupp på Wall Street

Imorse när jag gick i Financial District i New York bestod stadsbilden inte bara av kostymklädda människor, nyinflyttade reklambyråer och en och annan asiatisk turist – där stod också en helt ny staty.

Mitt emot Wall Streets klassiska tjur reste hon sig stolt och trotsigt. ”Fearless girl”, ditplacerad av byrån McCann och kunden State Street Global Advisors.

Foto: Federica Valabrega
Foto: Federica Valabrega

SSGA är investeringsrådgivare och har skapat den orädda flickan, lagom till Internationella Kvinnodagen, för att visa på styrkan i kvinnligt ledarskap och uppmana företag att göra konkreta förändringar. I sin pressrelease skriver de:

”According to an MSCI study, companies with strong female leadership generated a return on equity of 10.1 percent per year versus 7.4 percent for those without a critical mass of women at the top, which is a 36.4 percent increase of average return on equity”.

Den åttonde mars i USA utmärks inte bara av snygga guerilla-kupper utan också demonstrationen ”A day without a woman”, då alla kvinnor uppmanas att låta bli att jobba; både hemma och på jobbet. Här beskriver tidningen Bustle på ett snyggt och fyndigt sätt hur en sådan dag egentligen skulle se ut.

Glad internationella kvinnodagen! En dag då vi alla behöver vara orädda och ta tag i strukturella orättvisor. Även de vi själva är med och bidrar till.