Guerilla-kupp på Wall Street

Imorse när jag gick i Financial District i New York bestod stadsbilden inte bara av kostymklädda människor, nyinflyttade reklambyråer och en och annan asiatisk turist – där stod också en helt ny staty.

Mitt emot Wall Streets klassiska tjur reste hon sig stolt och trotsigt. ”Fearless girl”, ditplacerad av byrån McCann och kunden State Street Global Advisors.

Foto: Federica Valabrega

Foto: Federica Valabrega

SSGA är investeringsrådgivare och har skapat den orädda flickan, lagom till Internationella Kvinnodagen, för att visa på styrkan i kvinnligt ledarskap och uppmana företag att göra konkreta förändringar. I sin pressrelease skriver de:

”According to an MSCI study, companies with strong female leadership generated a return on equity of 10.1 percent per year versus 7.4 percent for those without a critical mass of women at the top, which is a 36.4 percent increase of average return on equity”.

Den åttonde mars i USA utmärks inte bara av snygga guerilla-kupper utan också demonstrationen ”A day without a woman”, då alla kvinnor uppmanas att låta bli att jobba; både hemma och på jobbet. Här beskriver tidningen Bustle på ett snyggt och fyndigt sätt hur en sådan dag egentligen skulle se ut.

Glad internationella kvinnodagen! En dag då vi alla behöver vara orädda och ta tag i strukturella orättvisor. Även de vi själva är med och bidrar till.

New York Times gör reklam för sanningen

Tidningen New York Times och reklambyrån Droga5 har gjort en intressant reklamkampanj som lyfter upp vikten av gedigen journalistik.

New York Times Truth reklam

Och vare sig det var med flit eller inte så har Donald Trump gett den en rejäl uppmärksamhetsskjuts.

Donald Trump New York Times

Hur får man presidentens uppmärksamhet? Jo, man ser till att reklamspotten sänds i anslutning till morgonshowen Fox & Friends.

För den som är sugen på att kommunicera med presidenten verkar ett reklaminköp i anslutning till det TV-programmet vara rätt väg att gå. Satiriska nyhetsprogrammet Last Week Tonight med John Oliver gick så långt att de skapade reklaminslag riktade enbart till Donald Trump.

Kampen mellan USAs president och medierna fortsätter…

 

 

Marknadsföring som väcker nyfikenhet – en vinnande kombination!

Måste beundra det här initiativet från outlet-kedjan Century 21, ett företag som har stora affärer med märkeskläder och prylar till lägre pris.

Efter att ha förundrats av den hisnande utsikten från One World Trade Center (eller Freedom Tower som det också kallas i folkmun) så får varje besökare ett sådant här kort tillstucket sig. Det lockar fram den utmärkta kombinationen shoppingsug, driften att göra ett “klipp” och nyfikenhet.

Century 21 marknadsföring

Enkelt och snyggt, med samma dragningskraft som en skraplott.

Årets Super Bowl är politisk

Så kom årets Super Bowl. Denna fantastiska företeelse där reklamavbrotten och pausunderhållningen får mer uppmärksamhet än själva sporten.

I söndags landade notan för en trettio sekunders reklam-spot på överkomliga 5 miljoner dollar. Alltså strax över 43 miljoner svenska kronor.

Min spaning från i år är att rätt många varumärken vågade ta ett politiskt ställningstagande. Bland mina favoriter hittar ni dessa:

Ölmärket Budwiser gör en fantastisk fin reklamfilm som handlar om hur grundaren emigrerar till Amerika.

Den är välgjord, snygg och känslosam. Den visar vedermödorna en immigrant får utstå och att han trots det vid ankomst möts av utrop som “We don’t want you here”. Den visar att immigranter är vad som har byggt många av idag klassiska amerikanska varumärken. Dock tycker jag Budwiser fegar lite. På frågan om reklamfilmen är en replik till Donald Trump svarar Marcel Marcondes, VP of Marketing på Budwiser undvikande. Nämnde jag att filmen släpptes i samband att Donald Trump stängde gränsen för sju främst muslimska länder? Jag tycker varumärken som tycker till måste våga stå för sina åsikter, inte ducka.

Audi väljer att låta sina 60 dyra sekunder handla om män och kvinnors lika värde. Den tar sig an ett feministiskt budskap men känns helt ärligt lite corny. Den är fint filmad med klassisk amerikansk dramaturgi men den slår inte riktigt an hos mig. Se själva vad ni tycker.

Den mest politiska av alla reklaminslag kom från i stort sätt okända varumärket 84 Lumber. Deras första version ansågs för politisk av TV-bolaget Fox, som vägrade visa upp den. Den visade en “border wall”, alltså Donald Trumps kända och förfasade förslag att bygga en mur mellan Mexiko och USA. En redigerad version visades upp under Super Bowl, men orginalklippet gjordes tillgängligt på 84 Lumbers hemsida – som kraschade omedelbart på grund av trycket från alla besökare.

Här ser ni det sex minuter långa klippet. Känner du dig allmänt rastlös så se bara de sista 1:30.

Jag tycker att det är en väldigt välgjord och rörande berättelse. Och eftersom ni kommer igång hur inlägget startade så kan ni också lite snabbt räkna ut vad 90 sekunder Super Bowl reklam kostar…

Att reklamfilmer blir censurerade i Super Bowl hör inte till ovanligheterna och används ibland som ett knep av byråerna för att reklamfilmen och varumärket ska sticka ut i bruset. Det är solklart att 84 Lumber har gjort det här och räknat med att det ska generera ett stort intresse, men budskapet är intressant. Det är inte många som vågar ta ställning så tydligt i Trumps Amerika.

Bästa reklamen med ”Alternativa fakta”

Vinbutiken nära mitt hem marknadsför sig med hjälp en gatupratare; en stor skylt där de med krita skriver dit fyndiga uppmaningar och citat. Sedan ett par dagar sedan står det bara två ord: Alternative water*

Ett flertal varumärken har hoppat på trenden att driva med Donald Trumps “alternativa fakta”. (Har du missat vad det handlar om kan du läsa om bakgrunden i den här artikeln). Delicato gjorde som bekant en fantastiskt rolig version:

Delicato Alternativa fakta

Nu har även Dove hoppat på tåget, med en tvåsidig annons som publicerades i brittisk press. 

Dove alternative facts

Ännu ett fint exempel kommer från Rättviseförmedlingen. Nuff said!

Rättviseförmedlingen alternativa fakta

EDIT: Joakim Carlson hörde av sig till mig med det här fina förslaget som visar att även museivärlden har hoppat på tåget. Med det utmärkta syftet att främja källkritik. Och det skadar ju inte… Snyggt jobbat Historiska Museet!

Historiska museet