Dela sidan:

Clara Lidström: Så ska du jobba med influencers

Clara Lidström UnderbaraClara
Foto: Emily Dahl

Clara Lidström driver en av Sveriges mest lästa bloggar, UnderbaraClara. Dessutom är hon nytillträdd ordförande i branschorganisationen Influencers of Sweden, som jobbar för bloggare, YouTubers, Instagrammare och andra kreatörer inom sociala medier. Jag hade nyligen nöjet att intervjua henne kring hur influencersbranschen har utvecklats, vilka fallgropar företag ska undvika och hur man får ut mest av ett samarbete med en influencers.

”Vissa företag vill ge mig ett smycke eller läppglans som betalning för att jag ska skriva om dem. Ett annonsutrymnme som i ett annat sammanhang skulle kosta 50 000 – 60 000 kronor.” , säger Clara Lidström.

Det framgår tydligt under samtalets gång att influencerbranschen har förändrats och mognat. Det är stora skillnad idag jämfört med för bara två år sedan. Clara tycker att influencers har blivit bättre på att veta värdet på vad de levererar och hon har sett att läsarna ställer tuffare krav på att samarbeten ska framgå tydligt. Det finns till och med fall där läsarna själva anmält fall av smygreklam hos sina favoritbloggare. Företagens marknadsavdelningar och kommunikationsbyråer har också de blivit bättre; nu vet de vet vad de köper och vilka krav de kan ställa. Men som framgår av citatet ovan så finns det en del som som inte har hängt med i utvecklingen och ett flertal som fortfarande uttryckligen ber att samarbeten inte ska annonsmärkas, trots att det bryter mot marknadsföringslagen.

Här kommer, exklusivt för Resumés läsare, Clara Lidströms bästa tips för vad företag ska tänka på när de vill inleda ett samarbete med en influencer:

1. Stirra er inte blinda på antalet följare utan gör hemläxan och titta på kvaliteten på följarskaran. Hur ser engagemanget ut gällande likes och kommentarer? Vilken typ av följare har influencern? Om följarskaran är stor men mest består av köpta följare eller följare som ogillar personen ifråga kommer det inte hjälpa ert företag. Tänk förbi räckvidden och fundera över hur stor trovärdighet personen har i er fråga. Ibland kan det vara bättre, mer ekonomiskt och smartare att jobba med 15 mindre som är spot on istället för en enda dyr.

2. Var påläst om vilka regler som gäller. Det gynnar alla med en schysst spelplan. (Här hittar ni Konsumentverkets vägledning för marknadsföring inom sociala medier).

3. Jobba långsiktigt. Ha samma partner under t.ex. ett år. Det ger större effekt och trovärdighet än att hatta från den ena till den andra.

4. Förstå att du jobbar med en person. Du kan inte ta in en färgstark influencer och sedan besväras av det, som till exempel i fallet med Kakan Hermansson. Du måste se det kontroversiella som en tillgång. Annars kan man lika gärna köpa en stortavla istället.

5. Tänk på att influencers är innehållskapare. Närma dig på det sättet. Vissa företag vill bestämma innehållet exakt, ha 14 länkar och kräver att företagsnamnet ska nämnas X gånger. Det är inte så attraktivt för en bloggare. Satsa istället på att inspirera och resonera. Influencern känner sina följare, ni känner ert varumärke. Om ni slår er ihop kan ni tillsammans skapa stordåd!

Jag tycker att Clara alltid har legat i framkant när det kommer till att professionalisera ett yrke som för många började som en hobby. Det ska bli spännande att se vad som händer när hon nu får möjlighet att påverka professionaliseringen av en hel bransch.