Dela sidan:

Årets Super Bowl är politisk

Så kom årets Super Bowl. Denna fantastiska företeelse där reklamavbrotten och pausunderhållningen får mer uppmärksamhet än själva sporten.

I söndags landade notan för en trettio sekunders reklam-spot på överkomliga 5 miljoner dollar. Alltså strax över 43 miljoner svenska kronor.

Min spaning från i år är att rätt många varumärken vågade ta ett politiskt ställningstagande. Bland mina favoriter hittar ni dessa:

Ölmärket Budwiser gör en fantastisk fin reklamfilm som handlar om hur grundaren emigrerar till Amerika.

[youtubeplay id=”HtBZvl7dIu4″ size=”medium”]

Den är välgjord, snygg och känslosam. Den visar vedermödorna en immigrant får utstå och att han trots det vid ankomst möts av utrop som “We don’t want you here”. Den visar att immigranter är vad som har byggt många av idag klassiska amerikanska varumärken. Dock tycker jag Budwiser fegar lite. På frågan om reklamfilmen är en replik till Donald Trump svarar Marcel Marcondes, VP of Marketing på Budwiser undvikande. Nämnde jag att filmen släpptes i samband att Donald Trump stängde gränsen för sju främst muslimska länder? Jag tycker varumärken som tycker till måste våga stå för sina åsikter, inte ducka.

Audi väljer att låta sina 60 dyra sekunder handla om män och kvinnors lika värde. Den tar sig an ett feministiskt budskap men känns helt ärligt lite corny. Den är fint filmad med klassisk amerikansk dramaturgi men den slår inte riktigt an hos mig. Se själva vad ni tycker.

[youtubeplay id=”G6u10YPk_34″ size=”medium”]

Den mest politiska av alla reklaminslag kom från i stort sätt okända varumärket 84 Lumber. Deras första version ansågs för politisk av TV-bolaget Fox, som vägrade visa upp den. Den visade en “border wall”, alltså Donald Trumps kända och förfasade förslag att bygga en mur mellan Mexiko och USA. En redigerad version visades upp under Super Bowl, men orginalklippet gjordes tillgängligt på 84 Lumbers hemsida – som kraschade omedelbart på grund av trycket från alla besökare.

Här ser ni det sex minuter långa klippet. Känner du dig allmänt rastlös så se bara de sista 1:30.

[youtubeplay id=”nPo2B-vjZ28″ size=”medium”]

Jag tycker att det är en väldigt välgjord och rörande berättelse. Och eftersom ni kommer igång hur inlägget startade så kan ni också lite snabbt räkna ut vad 90 sekunder Super Bowl reklam kostar…

Att reklamfilmer blir censurerade i Super Bowl hör inte till ovanligheterna och används ibland som ett knep av byråerna för att reklamfilmen och varumärket ska sticka ut i bruset. Det är solklart att 84 Lumber har gjort det här och räknat med att det ska generera ett stort intresse, men budskapet är intressant. Det är inte många som vågar ta ställning så tydligt i Trumps Amerika.