Söka jobb i New York vs. Sverige

Efter ett par år i New York har jag insett att vad som är eftertraktat på den svenska arbetsmarknaden inte nödvändigtvis är vad som efterfrågas i New York. Och nu menar jag i form av praktiskt kompetens – skillnaderna vad gäller kultur och hur man för sig skulle jag förmodligen kunna skriva en hel bok om. Men som tur är finns det nog redan ett par hyllmeter av den sorten.

I svenska jobbannonser inom kommunikation kan man läsa att personen de söker ska kunna sköta både extern och intern kommunikation. Du ska kunna marknadsföring men också lite PR. Du kanske anställs för att sköta sociala medier, men det är bra om du också kan event. Kort och gott, i Sverige vill vi anställa människor som känner sig trygga med att ta sig an olika uppgifter och har en bred kompetens. I New York är det precis tvärtom.

Där ska du gärna vara en über-expert på ett ytterst avgränsat område. Du ska ha jobbat med CRM-systemet X i hela ditt vuxna liv. Och du ska också gärna ha satsat allt för att komma till den Stora Staden och jobba ännu mer med CRM-systemet X. Jag tror det beror på att avdelningarna är större, hierarkierna starkare och det finns så många potentiella medarbetare att tillgå. För i en stad med så ofantligt många människor så går det att bestämma ända ner på skostorlek vilken sorts person och vilken kompetens du som arbetsgivare vill ha.

Det här gäller dock New York, inte hela USA. En bekant till mig kommer från startup-scenen i Seattle. Där, precis som i Sverige, premieras det med en generell kompetens.

Så, när det är dags att söka jobb i  New York – se till att CV:t är nischat!