Låt inte fejkade nyheter avgöra Sveriges val

Under lång tid har vi debatterat mediernas situation i Sverige. Det pratas om neddragningar, statens roll och läsarnas intressen. Låt mig lägga till en annan dimension till diskussionen.

Sedan Donald Trump valdes till president i USA har nya prenumeranter forsat in till tidningen New York Times. En av anledningarna är att den populära och satiriska TV-showen “Last week tonight with John Oliver” uppmanade människor att göra just det.

Även den icke-vinstdrivande organisation Pro Publica har sett ett enormt inflöde av donationer som kommit in för att stötta deras grävande journalistik. Vi är inne i en period som uppmuntrar tyckande och som dessutom likställer detta med fakta. Själva fenomenet fakta tycks vara ifrågasatt av Trump och de han omger sig av. Statistik som inte kan användas som skrämselpropaganda viftas bort eller anklagas för att tillhöra “mediaeliten”.

Mitt blogginlägg kan kännas smått ironiskt med tanke på att jag ägnar mig åt just tyckande. Men det rör sig mörka strömningar runt om i världen och på hemmaplan. Oroliga viskningar och högljudda röster. Många av dem kräver att rättigheter dras in. Många av dem föder rädsla och främlingsfientlighet. Vi har påträngande publika figurer som slänger sig med tveksam fakta som får stå oemotsagda.

Gör vad du kan för att pressen ska ha en riktig roll att spela i detta. Betala för en tidningsprenumeration, stötta din lokala tidning, ställ dig inte bakom misstänkliggörandet av väl genomförd journalistik.

Låt inte fejkade nyheter delade på Facebook avgöra vårt val 2018. Hos oss är det inte för sent. Låt oss ta ett gemensamt ansvar. Det behövs nu mer än någonsin.

Kaffe-popup gör succé

Det var lördag och dags för fika. Jag sneddade över till mitt favoritkafé i Williamsburg, Brooklyn, men tvärstannade utanför dörren. Kaféet The Bean hade över natten bytt färger och logga. Nyfiken tittade jag in och fick se en klockren pop-up kampanj.

Café Bustelo

Det Bronx-baserade kaffe-märket Café Bustelo har på senare tid arbetat med att förnya varumärket och jag vandrade av en slump rakt in i, vad den kampanjansvarige berättade för mig är, deras mest framgångsrika kampanj.

Bustelo

Varumärket har nämligen fått en grym effekt av så kallade pop-ups, där de under en kort period tar över ett befintligt kafé. Under hela helgen fick kaffesugna Brooklyn-bor gratis kaffe och wifi och kön ringlade sig lång utanför kaféet.

En kampanj som passar alldeles ypperligt om man gillar oväntade besök!

Reaktionerna på Unionens kampanj visar varför den behövs

Den här veckan har Unionen en kampanj som de kallar “Mansplaining-akuten” – ett jämställdhetsinitiativ för att utbilda i manliga härskartekniker på jobbet. De skriver:

Vi vill hjälpa dig, oavsett kön, att känna igen och hantera den här typen av beteende på din arbetsplats. Allt för ett mer jämställt arbetsliv.

Unionen Mansplaining

“Vad bra”, tänker kanske du. “En organisation som vill arbeta för en mer jämställd värld. Så lämpligt med tanke på att The Guardian för mindre än en vecka sedan rapporterade att från och med nu arbetar kvinnor gratis resten av året, sett till de ojämställda lönerna”.

Vad glad jag blir att det var din första tanke. Jag håller verkligen med. Och vi är så många, kvinnor som män, som gläds åt alla initiativ som vill påverka världen i en mer jämställd riktning. Som blir stolta över företag och organisationer som vågar stå upp och dra sitt strå till stacken.

Tyvärr var det ju en liten grupp högljudda män i kommentarsfältet som inte hade ovanstående som sin första reaktion. Nej, de kände sig påhoppade, kränkta och skulle omedelbart träda ur Unionen. Någon funderade lite försynt om detta kanske kunde vara ett problem i utlandet, men absolut inte i Sverige.

Ett stort problem är när vi pratar på helt olika nivåer. Att jämföra individuella upplevelser med systematiska problem. Att komma dragandes med “men i den relationen är det faktiskt HON som tjänar mest”. Men vad härligt, stort grattis till den lyckade löneförhandlingen. Men det betyder ju inte att kvinnor över lag tjänar mer än män. Eller för den delen lika mycket.

Modiga organisationer vågar ta ställning. Modiga organisationer vågar alliera sig med frågor som inte är helt bekväma – för de känner innerst inne att det är rätt sak att göra. Modiga organisationer är vinnarna i slutändan. För det är dem vi minns och vi minns dem av rätt orsaker.

Vi har kommit så långt i kampen om jämställdhet. Och reaktionerna på Unionens kampanj visar bara behovet av att fortsätta. Jag uppmanar företag och organisationer att våga ta steget och offentligt vara med. Ni, och världen, har allt att vinna på detta.

Stämningen i New York

Det är en tung, gråmulen dag i New York. En tyst dag, utan det vanliga småpratet som brukar uppstå i affärer, hissar och på kaféer.

Den här dagen får gå till begrundan, acceptans och nyhetsfrosseri. Allt annat som försöker få utrymme känns i sammanhanget banalt.

Nu går vi hem och tar nya tag imorgon. För nu mer än någonsin behövs det människor som kämpar för att inkludera och sprida gott omkring sig. Och det ansvaret faller på oss alla.

New York skyline

Hur företagen i USA uppmanar till att rösta

Stämningen i New York just nu är både laddad och nervös. På tisdag avgörs det. Blir det Hillary Clinton eller Donald Drumpf… förlåt Trump, som blir USAs nästa president?

Företag, kändisar och varumärken gör sitt till för att få folk till röstningsbåsen. I Sverige har jag aldrig varit med om något liknande. Men så har USA enorma problem med sin röstningsstatistik också. 2012 var det bara 53% av den amerikanska befolkningen som röstade. Vilket naturligtvis är ett enormt problem för en demokrati. Mängder av klädföretag säljer så kallade ”Vote Totes” (tote bag = tygkasse).

Vote Tote

Googles logga länkar till den närmaste röstningslokalen.

Google Vote

Och kändisar i drösar ber medborgarna att gå och rösta.

Nu har även President Barack Obama och Spotify skapat ett meddelande där presidenten uppmanar lyssnaren att gå och rösta.

”Hey, it’s President Barack Obama. I’m here to remind you that election day is Tuesday. Millions of Americans are voting and you should be one of them. Go to headcount.org/spotify to find voter information. Thanks for being a voter, and enjoy your music.”

Nu väntar vi bara nervöst på valresultatet!