Roligt sätt att lansera en TV-serie

Williamsburg, New York. Platsen som samlar hipsters, frilansare, inflyttade svenskar och nyblivna East Village-föräldrar som inte riktigt är redo att ta steget ut i ett förortsliv. Det är också en otroligt populär yta för att spela in film och för att testa av olika reklam-initiativ. Det senare till min stora glädje.

Strax innan jul lanserades en ny TV-serie på Netflix som heter “Search Party” (med gamla Arrested Developed-stjärnan Alia Shawat – ni vet kusinen).

Search party

Men istället för stortavlor testade showen att nytt grepp. Nämligen en pop-up affär.

Pop-up Williamsburg

Besökare trodde sig bara ha hamnat i ännu en ny pryl- och klädaffär, men instucket bland övriga produkter hittade man sånt här:

Marknadsföring Search Party

Det gick självklart bra att slå sig ner i soffan längre in i butiken och kolla in den nya TV-serien eller jobba lite.

Pop up Search Party

Utan att veta exakt vem som tjänade på det så är det intressant med ett reklamgrepp som dessutom drar in pengar – för produkterna sålde som smör.

Kanske något för er nästa kampanj?

Barack Obamas nya jobb på Spotify?

Spotify President Obama

Spotify har gjort succé med sin jobbannons riktad till USAs president Barack Obama. Obama ska förra veckan ha fått frågan vad han ska göra nu när han lämnar Vita Huset och på det skämtsamt svarat att han bara väntar på ett jobberbjudande från Spotify. Han behövde inte vänta länge…

Daniel Eks tweet och tillika grymma marknadsföringsdrag leder till jobbannonsen ”President of Playlist”.

Bir du sugen på att söka? Enligt annonsen är det bra om du har följande erfarenhet:

  • Have at least eight years experience running a highly-regarded nation.
  • Can identify and substantiate new playlist ideas, e.g. from a playlist for shooting hoops with your friends, to the perfect warm up playlist for addressing the nation about health care legislation that bears your name.
  • Someone with good team spirit, excellent work ethic, a friendly and warm attitude, and a Nobel Peace Prize.

Snabbt, snyggt och väldigt roligt. Klockrent Spotify!

 

Clara Lidström: Så ska du jobba med influencers

Clara Lidström UnderbaraClara
Foto: Emily Dahl

Clara Lidström driver en av Sveriges mest lästa bloggar, UnderbaraClara. Dessutom är hon nytillträdd ordförande i branschorganisationen Influencers of Sweden, som jobbar för bloggare, YouTubers, Instagrammare och andra kreatörer inom sociala medier. Jag hade nyligen nöjet att intervjua henne kring hur influencersbranschen har utvecklats, vilka fallgropar företag ska undvika och hur man får ut mest av ett samarbete med en influencers.

”Vissa företag vill ge mig ett smycke eller läppglans som betalning för att jag ska skriva om dem. Ett annonsutrymnme som i ett annat sammanhang skulle kosta 50 000 – 60 000 kronor.” , säger Clara Lidström.

Det framgår tydligt under samtalets gång att influencerbranschen har förändrats och mognat. Det är stora skillnad idag jämfört med för bara två år sedan. Clara tycker att influencers har blivit bättre på att veta värdet på vad de levererar och hon har sett att läsarna ställer tuffare krav på att samarbeten ska framgå tydligt. Det finns till och med fall där läsarna själva anmält fall av smygreklam hos sina favoritbloggare. Företagens marknadsavdelningar och kommunikationsbyråer har också de blivit bättre; nu vet de vet vad de köper och vilka krav de kan ställa. Men som framgår av citatet ovan så finns det en del som som inte har hängt med i utvecklingen och ett flertal som fortfarande uttryckligen ber att samarbeten inte ska annonsmärkas, trots att det bryter mot marknadsföringslagen.

Här kommer, exklusivt för Resumés läsare, Clara Lidströms bästa tips för vad företag ska tänka på när de vill inleda ett samarbete med en influencer:

1. Stirra er inte blinda på antalet följare utan gör hemläxan och titta på kvaliteten på följarskaran. Hur ser engagemanget ut gällande likes och kommentarer? Vilken typ av följare har influencern? Om följarskaran är stor men mest består av köpta följare eller följare som ogillar personen ifråga kommer det inte hjälpa ert företag. Tänk förbi räckvidden och fundera över hur stor trovärdighet personen har i er fråga. Ibland kan det vara bättre, mer ekonomiskt och smartare att jobba med 15 mindre som är spot on istället för en enda dyr.

2. Var påläst om vilka regler som gäller. Det gynnar alla med en schysst spelplan. (Här hittar ni Konsumentverkets vägledning för marknadsföring inom sociala medier).

3. Jobba långsiktigt. Ha samma partner under t.ex. ett år. Det ger större effekt och trovärdighet än att hatta från den ena till den andra.

4. Förstå att du jobbar med en person. Du kan inte ta in en färgstark influencer och sedan besväras av det, som till exempel i fallet med Kakan Hermansson. Du måste se det kontroversiella som en tillgång. Annars kan man lika gärna köpa en stortavla istället.

5. Tänk på att influencers är innehållskapare. Närma dig på det sättet. Vissa företag vill bestämma innehållet exakt, ha 14 länkar och kräver att företagsnamnet ska nämnas X gånger. Det är inte så attraktivt för en bloggare. Satsa istället på att inspirera och resonera. Influencern känner sina följare, ni känner ert varumärke. Om ni slår er ihop kan ni tillsammans skapa stordåd!

Jag tycker att Clara alltid har legat i framkant när det kommer till att professionalisera ett yrke som för många började som en hobby. Det ska bli spännande att se vad som händer när hon nu får möjlighet att påverka professionaliseringen av en hel bransch.

 

Låt inte fejkade nyheter avgöra Sveriges val

Under lång tid har vi debatterat mediernas situation i Sverige. Det pratas om neddragningar, statens roll och läsarnas intressen. Låt mig lägga till en annan dimension till diskussionen.

Sedan Donald Trump valdes till president i USA har nya prenumeranter forsat in till tidningen New York Times. En av anledningarna är att den populära och satiriska TV-showen “Last week tonight with John Oliver” uppmanade människor att göra just det.

Även den icke-vinstdrivande organisation Pro Publica har sett ett enormt inflöde av donationer som kommit in för att stötta deras grävande journalistik. Vi är inne i en period som uppmuntrar tyckande och som dessutom likställer detta med fakta. Själva fenomenet fakta tycks vara ifrågasatt av Trump och de han omger sig av. Statistik som inte kan användas som skrämselpropaganda viftas bort eller anklagas för att tillhöra “mediaeliten”.

Mitt blogginlägg kan kännas smått ironiskt med tanke på att jag ägnar mig åt just tyckande. Men det rör sig mörka strömningar runt om i världen och på hemmaplan. Oroliga viskningar och högljudda röster. Många av dem kräver att rättigheter dras in. Många av dem föder rädsla och främlingsfientlighet. Vi har påträngande publika figurer som slänger sig med tveksam fakta som får stå oemotsagda.

Gör vad du kan för att pressen ska ha en riktig roll att spela i detta. Betala för en tidningsprenumeration, stötta din lokala tidning, ställ dig inte bakom misstänkliggörandet av väl genomförd journalistik.

Låt inte fejkade nyheter delade på Facebook avgöra vårt val 2018. Hos oss är det inte för sent. Låt oss ta ett gemensamt ansvar. Det behövs nu mer än någonsin.

Kaffe-popup gör succé

Det var lördag och dags för fika. Jag sneddade över till mitt favoritkafé i Williamsburg, Brooklyn, men tvärstannade utanför dörren. Kaféet The Bean hade över natten bytt färger och logga. Nyfiken tittade jag in och fick se en klockren pop-up kampanj.

Café Bustelo

Det Bronx-baserade kaffe-märket Café Bustelo har på senare tid arbetat med att förnya varumärket och jag vandrade av en slump rakt in i, vad den kampanjansvarige berättade för mig är, deras mest framgångsrika kampanj.

Bustelo

Varumärket har nämligen fått en grym effekt av så kallade pop-ups, där de under en kort period tar över ett befintligt kafé. Under hela helgen fick kaffesugna Brooklyn-bor gratis kaffe och wifi och kön ringlade sig lång utanför kaféet.

En kampanj som passar alldeles ypperligt om man gillar oväntade besök!