Därför är Nikes nya kampanj klockren

Runt om i New York kan man nu se Nikes senaste reklamkampanj. Den består av en bild – nej, ett ansikte – fyra ord och en logga. “Greatest female athlete ever.” Och så Nike-loggan som genast får det att skandera Just Do It i mitt huvud.

Serena Williams Nike

Stortavlorna refererar så klart till Serena Williams och hennes berömda intervjusvar under en Wimbledon-presskonferens då hon fick frågan om hon ansåg sig vara en av de bästa kvinnliga idrottarna någonsin. Svaret kom blixtsnabbt:
”I prefer the words ‘one of the greatest athletes of all time'”.

Och med rätta. Jag tycker Nike gör det snyggt när de lyfter idrottsstjärnan de länge samarbetat på det här sättet. Det blev ingen vinst för Serena Williams i natt under US Open, men hon är fortsatt älskad. Fråga bara Twitter, där kommentarerna strömmar in.

Nike vinner på sin avskalade reklam där betraktaren blir medskapare av budskapet. Det är ett varumärke som samarbetar med ett känt namn – men det är så mycket mer.

Och långt bättre än den här sjukt märkliga reklamen där Usain Bolt sitter på ett flygplan.

Usain Bolt Ana

Väldigt märkligt utförande. Är det någon som vet vad den kan ha kostat? Jag känner att om man lägger, vad jag gissar är, en rätt stor summa pengar. Då måste man faktiskt göra det bättre.

Nej, hatten av till Nike och hatten till Serena Williams.

Greatest athlete ever.

Vad händer med ett folk som växer upp i rädsla?

“Sometimes a bag isn’t just a bag”

“Stay alert. Stay alive”

Budskapen som ber mig vara alert och anmäla allt misstänksamt är många och hårda. De omger mig från reklampelare på stan, befaller mig från högtalaren i tunnelbanan och blickar ner mot mig när jag närmar mig turistattraktionens topp.

Varning i New York

Varning i New York

Jag möter nya bekantskaper som gömt vapen i nattduksbordet. För att kunna skydda sig. Våldsstatistiken visar en nedåtgående trend och trots det gror oron och politiker skor sig på detta. Som i det här klippet (från cirka 6 minuter in) när republikanska politikern Newt Gingrich bemöter faktan om det lägre våldet med “det känns inte så för mig”. Nej, men det är precis så.

Men det får mig verkligen att fundera. Vem hade jag varit om dessa budskap följt mig varje dag? Vad händer med ett folk som växer upp i rädsla?

En fisketur med Dixie Chicks?

Härom veckan satt jag och jobbade i businessrummet i mitt hus. Det är en gemensam lokal i huset där man kan sitta och jobba. Där flockas alla frilansare, hoppfulla blivande musiker och journalister så att vi inte vandrar runt i staden och dricker alldeles för många Starbucks-kaffe. Dagen till ära spelades det country på radion och jag skrev vidare till tonerna av underbart smäktande, lätt nasala kärlekshistorier med hemska slut.

När de sista bluegrass-tonerna hade ebbat ut tog radiopresentatören vid, med den underbaraste av tjocka sydstatsdialekter. Han berättade om dagens tävling för att engagera lyssnarna och den var på samma linje som alla sådana tävlingarna. Men priset var fantastiskt. De lottade ut en fisketur med din favorit-countrystjärna. Vilken underbar sak!

Att artister gör “meet-and-greet” till höger och vänster är ju inget ovanligt, men jag gillade verkligen att just den här artisten skulle träffa sitt hardcore fan i en liten eka.

Men det kändes som om radiokanalen verkligen funderat ett varv på vad deras lyssnare skulle tycka var härligt. De kände sin målgrupp och vågade mixa ihop ett erbjudande som skulle passa dem extra väl. Det kan ju vara fördomar från radiokanalens sida – jag gillar ju också country, men känner mig tveksam till att äta fisken jag kan få upp i East River. Men förmodligen passar det mitt i prick!

Det är inget pris jag någonsin förväntat mig att vinna. Men jag skulle nog gärna ta en fisketur med Natalie Maines från Dixie Chicks.

5 tips som lär dig snacka med IT-folket

Marknadsavdelningen har alltid fått höra att den måste bli bättre på att jobba ihop med säljavdelningen. Och det stämmer så klart. När de två enheterna är i synk blir resultatet mycket bättre. Det är många marknadskampanjer som har gått till spillo för att säljet inte var med på tåget. Eller personalen som möter kunden för den delen.

Men säljavdelningen är inte de enda som marknadskommunikatörer måste fungera med. Idag är det minst lika viktigt att det finns ett bra samarbete med IT-avdelningen.

Det är väl ingen som blir chockad när jag säger att IT blir en allt mer bärande faktor i marknadskommunikation? Vare sig det är företagets egen IT-avdelning eller inhyrd kompetens så gäller det att vi lär oss prata samma språk – för vi kommer sitta på samma möten en hel del framöver.

Webb, appar, VR – områdena som marknadskommunikatörer, reklamfolk och IT-människor kommer att sammanstråla inom är många och tunga. Vi har alla lite olika prioriteringar närmast hjärtat, har alla irriterat oss på varandras synsätt och stött insett att motparten inte ser det jag ser. Men det är när vi slutar slänga oss med våra egna buzzwords och börjar kommunicera med varandra på riktigt som vi kan göra grymt bra saker ihop. Här kommer några tips som kan förbättra samarbetet:

1. Involvera IT tidigt i projektet. Ju snabbare hela gruppen är samlad desto bättre blir slutprodukten.

2. Under sittande möte slänger du ur dig en bra idé till en ny feature. Utvecklarna sliter sitt hår över ännu ett nytt förslag. Kanske är det en grym idé, men den tar väldigt lång tid att koda ihop. Be om en uppställd tidsåtgång på varje aktivitet och jobba iterativt (i etapper) så kan ni gemensamt prioritera vad som är viktigast att fokusera på.

3. Försök skaffa er ett gemensamt språk som håller för alla i projektet. Om bara hälften av gruppen förstår skapas ingen bra kommunikation.

4. Var ödmjukt intresserad av vad den andra har att säga, kanske är det något du inte skulle ha tänkt på själv?

5. Se varandras olika prioriteringar som fördelar. Vilken tur att jag är kreativ och har förslag på ny funktionalitet och vad bra att du är noga med tiden och vill leverera första etappen innan vi går på nästa.

Då kan vi skapa magi!

Kräkig kampanj från Häagen-Dazs

Tack Resumé för en fin artikel om att jag börjar som marknadschef på sagoappen Storimi. Känns som ett grymt sätt att börja hösten på! Med andra ord är det väl läge att jag går tillbaka och läser mina egna tips om hur man jobbar med PR, gör bra marknadsföring samtidigt som man håller i budgeten och hur man bäst skapar utrymme för sin kreativitet.

Annars har jag i sommar har gång på gång stött den här reklamen från Häagen-Dazs:

Häagen-Dazs Häagen-Dazs

”Only this rocky road leads to äah”

Häagen-Dazs

Den har funnit i varje gathörn i New York och de har haft en vitt spridd (och mycket uppskattad) kampanj där de delar ut gratis glass i parker och på marknader. Med fuktig 33-gradig hetta i New York är jag ett stort fan av god glass, och att den är gratis gör absolut ingenting. Jag förstår att deras slogan njutningsfullt ska uttalas: aaaah.

Men…. Äah? Är det bara jag eller låter inte det som om man kräks?

Jag tror inte amerikanare är helt på det klara hur Ä egentligen uttalas. Men tack för glassen.