Det är tjänstefel att inte uppmärksamma Pride

För några veckor sedan hade jag glädjen att få måla mig i regnbågsfärger och ropa Happy Pride när The March paraderade nedför 5th Avenue. Även om jag endast med pincettgrepp tar i ordet “folkfest” så passar verkligen ordet bra vid det här tillfället. Festdeltagare, politiker, företag tävlade om att underhålla, väcka tankar och mana till förändring. Den här veckan är det Stockholms tur.

Coca Cola Pride

T Mobile Pride

NBA Pride

Vissa tycker det är cyniskt när företag klär sig i regnbågsfärger. Ett sätt att parasitera på uppmärksamhet. Jag håller inte med. Tvärtom. Alla borde gå med i paraden eller stå och hurra bredvid. Idag är Stockholms Prideparad en stor festlighet, men tänk på att det inte var många år sedan som Frigörelseveckan på nåder fick äga rum. Det är bara två år sedan en sittande statsminister själv deltog i paraden. Jobbar du med kommunikation är det faktiskt tjänstefel att inte uppmärksamma Pride.

Love is love

Hur gör man då? Jag kan ge er ett exempel. 2010 jobbade jag på IT-konsultbolaget HiQ. Den arabiska våren var ett nymyntat begrepp och Bambuser ledde väg. Vi bestämde oss för att tagga in i temat teknik + öppenhet och göra en live-sändning av paraden och bjuda in publiken att sända med mobilen (Chockande eller hur! Men tänk på att det här var sex år sedan och rätt långt innan Periscope). Resultatet var att HiQ satte nordiskt rekord i antal liveströmmar från ett event. Men resultatet som stannade kvar hos mig var att vi lockade till oss nya medarbetare. Och att folk på jobbet kom fram och kramade mig och hyllade initiativet.

Det är viktigt att vi, oavsett sexuell läggning, uppmärksammar Pride. Så om ditt företag håller på att vaknar ur semesterdvala och funderar på hur ni ska tackla veckan, upp och hoppa! Här är fem tips:

1. Sätt en regnbågsflagga på dörren. Enkelt, smidigt, härligt.

2. Skriv upp i kalendern att anmäla er till nästa års parad.

3. Ni har redan tänkt på det – härligt! Ut och fira redan i detta års parad. Satsa på bra musik och ett genomtänkt budskap.

4. Fundera på era kunder. Här finns en stor och köpstark målgrupp. Har ni tänkt ett varv extra över hur ni kan tillmötesgå den?

5. När festyran lagt sig, tänk på hur er arbetsplats är uppbyggd. Hur går snacket, vad passar i kulturen? När man vågar syna sig själv i sömmarna och erkänna att det finns utrymme för förbättring kan man hitta områden att jobba på som kan ta bort hinder när ni anställer, skapa en bättre miljö för medarbetare och helt enkelt gör dagarna på jobbet roligare och mer jämställda.

Stockholm Pride pågår bara en vecka om året, men mänskliga rättigheter är kul året om.

Happy Pride!

Vad betyder det att vara data-driven?

Det finns mängder av buzzwords och de allra flesta vill påverka ditt arbete i någon riktning. Att jobba data-drivet är ett sådant häftighets-ord. Men vad betyder det egentligen?

Såhär skriver Wikipedia:
The adjective data-driven means that progress in an activity is compelled by data, rather than by intuition or personal experience. It is often labeled as business jargon for what scientists call evidence-based decision making.

Det låter ju bra. Även om magkänslan är en fin sak att ha med sig så finns det alldeles för många beslut med alltför höga risker som tas “för att det kändes bra”. Men här kommer kruxet. Det finns hur mycket data som helst. Bara inom ditt företag och gällande dina kunder så lovar jag att det finns hur mycket fakta som helst som du kan samla in.

Så mitt råd till dig är att inte börja samla in som data du inte vet vad du ska göra med. Börja i rätt ände. Om du inte vet frågan är det mycket lätt att drunkna i data och haka upp sig på oviktig information. Bestäm först vad du vill ta reda på och vad du ska ha det till. Påbörja därefter datainsamlingen.

Globala Pokémon-febern når snart Sverige – så kan ditt företag tjäna på det

New York har drabbats av en ovanlig sommarsjuka. Vid varje gathörn lurar små, söta varelser som New York-bor med näsan i mobilen gör allt för att fånga. Niantic Labs har tillsammans med Nintento och Pokémon Company skapat en viral hit. Där ordet viral hit för en gångs skull används på något som faktiskt är just en viral hit. En augmented reality app som lurar ut spelaren på promenader i sina riktiga kvarter på jakt efter virtuella Pokémon-varelser.

Pokémon New York

Jag spelade Pokémon i smyg på min gameboy när jag var liten – jag var egentligen lite för gammal och töntstämpeln hotade. Nu bär jag och överväldigande många människor omkring mig nördstämpeln med stolthet. Spelet släpptes i torsdags. I fredags hade Nintendos aktie stigit med 9%. I måndags steg den med 25% (CNN). Det här draget kan ha räddat Nintendos hela framtid. Det kan också vara initiativet som på riktigt får augmented reality att slå. Sociala media har naturligtvis hakat på och skämten och antydningarna haglar.

Pokémon

Jag är mest nyfiken på hur detta kommer användas i marknadsföringsinitiativ. En secondhand-affär som hade lyckan att hamna bredvid ett “Pokéstop” (där man i appen kan få saker som hjälper en i spelet) har redan satt upp den här skylten där de bjuder in alla Pokémon-entusiaster att komma in och handla lite snygga kläder medan de ändå är där och fyller på virtuellt.

pokemon skylt

Är du ägare till ett café eller en affär har du mycket på att vinna på roliga skyltar och andra erbjudanden som taggar in i det här.

I spelet kan man dessutom släppa lockbeten som lockar till sig extra många Pokémons under en halvtimme. Ett bibliotek i USA planerar att göra detta, och dessutom skriva om det på Facebook innan, i samband med en lästräff de har.

Snart släpps succéspelet i Sverige. Det är dags att fundera redan nu. Hur kan ditt företag utnyttja den här virala framgångssagan?

Hata inte Trumps följare

Carl Bildt Twitter

Så skrev Carl Bildt på Twitter för en tid sedan. Och han har naturligtvis inte fel. The Donald har ju vunnit mycket mark på att läsa av vad “folket” vill höra och på att framförallt basunera ut kränkningar som sedan sprids och delas i en rasande takt. I jämförelse blir ju Hillary Clinton lite tråkigare. Mer sansad. Vilket känns som ett alldeles utmärkt alternativ när man letar efter en president, inte en komiker eller underhållare.

Donald Trump har nästan 10 miljoner följare på Twitter och nära 9 miljoner Facebook-anhängare. Men betyder det att nästan 10 miljoner Twitter-följare håller med om vad Trump säger eller skulle rösta på honom? Hell no!

Långt därifrån. Det är klart att han har mängder med hard core fans, men det finns också många som följer honom just för att veta vad han säger och vad som pågår. Om du möter ett farligt djur i skogen känns det dumt att titta bort. (Eller vänta, skulle man spela död? Eller springa? Jag vet att det är den ena eller den andra. Jag måste läsa den där björn-guiden en gång till.)

Jag har bekanta som jobbar med globala marknadsanalyser. Hela deras vardag går ut på att känna till fakta och analysera. Ändå bryter de vänskaper för att de sett att en person ur deras krets följer Trump på Facebook, utan att fråga varför. Det resonemanget känns inte logiskt för mig.

Vet vi inte kan vi heller inte bemöta. Att tiga ihjäl problemet vet vi från erfarenheter på Sveriges hemmaplan inte fungerar så bra. Jag tror på att förstå sina meningsmotståndare. Vi kommer möjligtvis aldrig tycka lika. Men kanske kan jag förstå varför du tycker som du gör. Och det tror jag är nyckeln…

Femvertising Awards – kan ditt företag vinna?

Femvertising är ännu ett i raden av alla underbara ihopslagna ord (säger hon som sitter och skriver i akronymen och stadsdelen NoLiTa – North of Little Italy). Ordet betyder reklam som använder sig av en positiv kvinnobild. På engelska författat som “advertising that employs pro-female talent, messages, and imagery to empower women and girls”.

Det är ju till och börja med förskräckligt att det ska behöva finnas som en egen kategori. Hur snedvriden är inte världen då? Men det är ju åtminstone ett försök att uppmärksamma hur det står till i övrigt, så det får väl applåderas.

Den här marknadsföringstrenden har du förmodligen lagt märke till i Always kampanj “Just like a girl”

och den finns också som en grundtanke i den här snygga kampanjen från Storbritannien med syfte att få kvinnor att träna mer. 

Är det värt att hålla på med då? Ja, till och börja med är det 2016 så om ditt företag inte har det här i åtanke är det nog dags att vakna nu. Men SheKnows studie visar att det även konkret betalar sig med den här typen av reklam.

Femvertising Infographic

Det finns som bekant väldigt mycket att göra kring hur kvinnor profileras i reklam. Men Sverige har ändå kommit långt jämfört med många andra delar av världen. Därför tror jag att det här är tävlingen för oss. Femvertising Awards tar nu emot bidrag och vinnarna kommer att presenteras under Ad Week i höst. Men skynda dig, sista anmälningsdagen är 8/7.

Kom igen Sverige. Nu vinner lite priser och visar var det feministiska skåpet ska stå.