Svenska e-handelsplattformen öppnar fysisk butik i New York

Jag tycker att det är väldigt intressant när e-handelsföretag plötsligt tar steget ut i den fysiska världen. Ett exempel på det är svenska Tictail som slagit upp en butik i heta området Lower East Side i New York. Butiken är ett sätt för Tictail att visa upp sina varor som annars bara finns online och dessutom att skapa en “Tictail-atmosfär”. Det berättar Briana Feigon, PR-chef på Tictail, när vi träffas över en kaffe på Tictails coola kontor ett stenkast från butiken.

Tictail Market

Ytan används inte bara som butik utan även till event. Till exempel som ett sätt att hylla och visa upp en viss designer/Tictail-försäljare. Samma vecka som jag träffar Briana är det Guldknappen-vinnaren och smyckesdesignern Cornelia Webbs tur.

Briana berättar hur olika det är att ha event i Stockholm jämfört med i New York. Hon menar att i Sverige är det många som tackar nej till event, men i gengäld dyker nästan alla anmälda upp. I New York tackar de flesta ja, men man får räkna med att 50% faller bort.

Exempel med e-handelsföretag som öppnar fysiska butiker finns även på hemmaplan med till exempel Ellos som nu öppnar en butik i Mall of Scandinavia.

Jag gillar när marknadsförare tänker annorlunda. Tictail-butiken i New York är såklart en försäljningskanal, men i allra högsta grad också ett sätt att marknadsföra varumärket och något som genererar mycket PR. Vi har vant oss vid att fysiska butiker etablerar en e-handelsplats. Jag tror att vi kommer att se fler exempel på när e-handelsföretag uppstår även i den fysiska världen.

TV-debatten i USA lockar fram klockren reklam

Ikväll är det dags för debatternas debatt. Två hoppfulla presidentkandidater ska mötas i en TV-sändning som förväntas locka över 100 miljoner tittare enligt The Hill. 90 minuter reklamfri TV som förhoppningsvis ska ge väljarna en klarare bild över var de bägge kandidaterna står i olika sakfrågor och vilken kvinna som bör bli USAs nästa president. Oj, förlåt, jag menade naturligtvis att skriva något mer könsneutralt.

Men även om debatten i sig är reklamfri har den ändå inspirerat många reklammakare. En som gör det väldigt snyggt är Audi. Reklamfilmen föreställer en tillbakaspolad kamp mellan en man och en kvinna, som i det här fallet slåss om vem som får köra fram en Audi (valley parking). Slutrepliken är en blinkning till väljarkåren: ”Beautiful things are worth fighting for. Choose the next driver wisely.”

För den som är vaken sent går det bra att se debatten live på NyTimes.com. 
Har ni fler intressanta exempel på där politik inspirerar reklam?

Efter explosionen i New York

Filmen var slut och klockan var 23.30. Det var lördag. Jag sträckte mig efter mobilen och efter att ha läst några bloggar gick jag in på nytimes.com. Och läste om bomben som precis detonerats på 23:e gatan i New York. Rädsla blandades med lättnad varje gång mobilen pep till och en vän gav sig till känna. Obehag. Ovisshet.

För er som vill så går det bra att läsa mer om händelseutvecklingen här.

Alla reagerar olika vid en sådan här händelse. Söndagen i New York var lågmäld. Ett företag, hotellet The Standard som ligger tio gator söderut från detonationen, ställde sig dock upp. Det här var deras reaktion:

The Standard

Kalla det marknadsföring eller medmänsklighet. Oavsett så är det ett initiativ som glädjer mig. Vi har alla möjligheten att sträcka ut en hand. När företag instinktivt gör det tror jag att den goodwill, välviljan, som uppstår är något som håller länge.

Ta hand om varandra.

Därför är Nikes nya kampanj klockren

Runt om i New York kan man nu se Nikes senaste reklamkampanj. Den består av en bild – nej, ett ansikte – fyra ord och en logga. “Greatest female athlete ever.” Och så Nike-loggan som genast får det att skandera Just Do It i mitt huvud.

Serena Williams Nike

Stortavlorna refererar så klart till Serena Williams och hennes berömda intervjusvar under en Wimbledon-presskonferens då hon fick frågan om hon ansåg sig vara en av de bästa kvinnliga idrottarna någonsin. Svaret kom blixtsnabbt:
”I prefer the words ‘one of the greatest athletes of all time'”.

Och med rätta. Jag tycker Nike gör det snyggt när de lyfter idrottsstjärnan de länge samarbetat på det här sättet. Det blev ingen vinst för Serena Williams i natt under US Open, men hon är fortsatt älskad. Fråga bara Twitter, där kommentarerna strömmar in.

Nike vinner på sin avskalade reklam där betraktaren blir medskapare av budskapet. Det är ett varumärke som samarbetar med ett känt namn – men det är så mycket mer.

Och långt bättre än den här sjukt märkliga reklamen där Usain Bolt sitter på ett flygplan.

Usain Bolt Ana

Väldigt märkligt utförande. Är det någon som vet vad den kan ha kostat? Jag känner att om man lägger, vad jag gissar är, en rätt stor summa pengar. Då måste man faktiskt göra det bättre.

Nej, hatten av till Nike och hatten till Serena Williams.

Greatest athlete ever.

Vad händer med ett folk som växer upp i rädsla?

“Sometimes a bag isn’t just a bag”

“Stay alert. Stay alive”

Budskapen som ber mig vara alert och anmäla allt misstänksamt är många och hårda. De omger mig från reklampelare på stan, befaller mig från högtalaren i tunnelbanan och blickar ner mot mig när jag närmar mig turistattraktionens topp.

Varning i New York

Varning i New York

Jag möter nya bekantskaper som gömt vapen i nattduksbordet. För att kunna skydda sig. Våldsstatistiken visar en nedåtgående trend och trots det gror oron och politiker skor sig på detta. Som i det här klippet (från cirka 6 minuter in) när republikanska politikern Newt Gingrich bemöter faktan om det lägre våldet med “det känns inte så för mig”. Nej, men det är precis så.

Men det får mig verkligen att fundera. Vem hade jag varit om dessa budskap följt mig varje dag? Vad händer med ett folk som växer upp i rädsla?