En fisketur med Dixie Chicks?

Härom veckan satt jag och jobbade i businessrummet i mitt hus. Det är en gemensam lokal i huset där man kan sitta och jobba. Där flockas alla frilansare, hoppfulla blivande musiker och journalister så att vi inte vandrar runt i staden och dricker alldeles för många Starbucks-kaffe. Dagen till ära spelades det country på radion och jag skrev vidare till tonerna av underbart smäktande, lätt nasala kärlekshistorier med hemska slut.

När de sista bluegrass-tonerna hade ebbat ut tog radiopresentatören vid, med den underbaraste av tjocka sydstatsdialekter. Han berättade om dagens tävling för att engagera lyssnarna och den var på samma linje som alla sådana tävlingarna. Men priset var fantastiskt. De lottade ut en fisketur med din favorit-countrystjärna. Vilken underbar sak!

Att artister gör “meet-and-greet” till höger och vänster är ju inget ovanligt, men jag gillade verkligen att just den här artisten skulle träffa sitt hardcore fan i en liten eka.

Men det kändes som om radiokanalen verkligen funderat ett varv på vad deras lyssnare skulle tycka var härligt. De kände sin målgrupp och vågade mixa ihop ett erbjudande som skulle passa dem extra väl. Det kan ju vara fördomar från radiokanalens sida – jag gillar ju också country, men känner mig tveksam till att äta fisken jag kan få upp i East River. Men förmodligen passar det mitt i prick!

Det är inget pris jag någonsin förväntat mig att vinna. Men jag skulle nog gärna ta en fisketur med Natalie Maines från Dixie Chicks.

5 tips som lär dig snacka med IT-folket

Marknadsavdelningen har alltid fått höra att den måste bli bättre på att jobba ihop med säljavdelningen. Och det stämmer så klart. När de två enheterna är i synk blir resultatet mycket bättre. Det är många marknadskampanjer som har gått till spillo för att säljet inte var med på tåget. Eller personalen som möter kunden för den delen.

Men säljavdelningen är inte de enda som marknadskommunikatörer måste fungera med. Idag är det minst lika viktigt att det finns ett bra samarbete med IT-avdelningen.

Det är väl ingen som blir chockad när jag säger att IT blir en allt mer bärande faktor i marknadskommunikation? Vare sig det är företagets egen IT-avdelning eller inhyrd kompetens så gäller det att vi lär oss prata samma språk – för vi kommer sitta på samma möten en hel del framöver.

Webb, appar, VR – områdena som marknadskommunikatörer, reklamfolk och IT-människor kommer att sammanstråla inom är många och tunga. Vi har alla lite olika prioriteringar närmast hjärtat, har alla irriterat oss på varandras synsätt och stött insett att motparten inte ser det jag ser. Men det är när vi slutar slänga oss med våra egna buzzwords och börjar kommunicera med varandra på riktigt som vi kan göra grymt bra saker ihop. Här kommer några tips som kan förbättra samarbetet:

1. Involvera IT tidigt i projektet. Ju snabbare hela gruppen är samlad desto bättre blir slutprodukten.

2. Under sittande möte slänger du ur dig en bra idé till en ny feature. Utvecklarna sliter sitt hår över ännu ett nytt förslag. Kanske är det en grym idé, men den tar väldigt lång tid att koda ihop. Be om en uppställd tidsåtgång på varje aktivitet och jobba iterativt (i etapper) så kan ni gemensamt prioritera vad som är viktigast att fokusera på.

3. Försök skaffa er ett gemensamt språk som håller för alla i projektet. Om bara hälften av gruppen förstår skapas ingen bra kommunikation.

4. Var ödmjukt intresserad av vad den andra har att säga, kanske är det något du inte skulle ha tänkt på själv?

5. Se varandras olika prioriteringar som fördelar. Vilken tur att jag är kreativ och har förslag på ny funktionalitet och vad bra att du är noga med tiden och vill leverera första etappen innan vi går på nästa.

Då kan vi skapa magi!

Kräkig kampanj från Häagen-Dazs

Tack Resumé för en fin artikel om att jag börjar som marknadschef på sagoappen Storimi. Känns som ett grymt sätt att börja hösten på! Med andra ord är det väl läge att jag går tillbaka och läser mina egna tips om hur man jobbar med PR, gör bra marknadsföring samtidigt som man håller i budgeten och hur man bäst skapar utrymme för sin kreativitet.

Annars har jag i sommar har gång på gång stött den här reklamen från Häagen-Dazs:

Häagen-Dazs Häagen-Dazs

”Only this rocky road leads to äah”

Häagen-Dazs

Den har funnit i varje gathörn i New York och de har haft en vitt spridd (och mycket uppskattad) kampanj där de delar ut gratis glass i parker och på marknader. Med fuktig 33-gradig hetta i New York är jag ett stort fan av god glass, och att den är gratis gör absolut ingenting. Jag förstår att deras slogan njutningsfullt ska uttalas: aaaah.

Men…. Äah? Är det bara jag eller låter inte det som om man kräks?

Jag tror inte amerikanare är helt på det klara hur Ä egentligen uttalas. Men tack för glassen.

Det är tjänstefel att inte uppmärksamma Pride

För några veckor sedan hade jag glädjen att få måla mig i regnbågsfärger och ropa Happy Pride när The March paraderade nedför 5th Avenue. Även om jag endast med pincettgrepp tar i ordet “folkfest” så passar verkligen ordet bra vid det här tillfället. Festdeltagare, politiker, företag tävlade om att underhålla, väcka tankar och mana till förändring. Den här veckan är det Stockholms tur.

Coca Cola Pride

T Mobile Pride

NBA Pride

Vissa tycker det är cyniskt när företag klär sig i regnbågsfärger. Ett sätt att parasitera på uppmärksamhet. Jag håller inte med. Tvärtom. Alla borde gå med i paraden eller stå och hurra bredvid. Idag är Stockholms Prideparad en stor festlighet, men tänk på att det inte var många år sedan som Frigörelseveckan på nåder fick äga rum. Det är bara två år sedan en sittande statsminister själv deltog i paraden. Jobbar du med kommunikation är det faktiskt tjänstefel att inte uppmärksamma Pride.

Love is love

Hur gör man då? Jag kan ge er ett exempel. 2010 jobbade jag på IT-konsultbolaget HiQ. Den arabiska våren var ett nymyntat begrepp och Bambuser ledde väg. Vi bestämde oss för att tagga in i temat teknik + öppenhet och göra en live-sändning av paraden och bjuda in publiken att sända med mobilen (Chockande eller hur! Men tänk på att det här var sex år sedan och rätt långt innan Periscope). Resultatet var att HiQ satte nordiskt rekord i antal liveströmmar från ett event. Men resultatet som stannade kvar hos mig var att vi lockade till oss nya medarbetare. Och att folk på jobbet kom fram och kramade mig och hyllade initiativet.

Det är viktigt att vi, oavsett sexuell läggning, uppmärksammar Pride. Så om ditt företag håller på att vaknar ur semesterdvala och funderar på hur ni ska tackla veckan, upp och hoppa! Här är fem tips:

1. Sätt en regnbågsflagga på dörren. Enkelt, smidigt, härligt.

2. Skriv upp i kalendern att anmäla er till nästa års parad.

3. Ni har redan tänkt på det – härligt! Ut och fira redan i detta års parad. Satsa på bra musik och ett genomtänkt budskap.

4. Fundera på era kunder. Här finns en stor och köpstark målgrupp. Har ni tänkt ett varv extra över hur ni kan tillmötesgå den?

5. När festyran lagt sig, tänk på hur er arbetsplats är uppbyggd. Hur går snacket, vad passar i kulturen? När man vågar syna sig själv i sömmarna och erkänna att det finns utrymme för förbättring kan man hitta områden att jobba på som kan ta bort hinder när ni anställer, skapa en bättre miljö för medarbetare och helt enkelt gör dagarna på jobbet roligare och mer jämställda.

Stockholm Pride pågår bara en vecka om året, men mänskliga rättigheter är kul året om.

Happy Pride!

Vad betyder det att vara data-driven?

Det finns mängder av buzzwords och de allra flesta vill påverka ditt arbete i någon riktning. Att jobba data-drivet är ett sådant häftighets-ord. Men vad betyder det egentligen?

Såhär skriver Wikipedia:
The adjective data-driven means that progress in an activity is compelled by data, rather than by intuition or personal experience. It is often labeled as business jargon for what scientists call evidence-based decision making.

Det låter ju bra. Även om magkänslan är en fin sak att ha med sig så finns det alldeles för många beslut med alltför höga risker som tas “för att det kändes bra”. Men här kommer kruxet. Det finns hur mycket data som helst. Bara inom ditt företag och gällande dina kunder så lovar jag att det finns hur mycket fakta som helst som du kan samla in.

Så mitt råd till dig är att inte börja samla in som data du inte vet vad du ska göra med. Börja i rätt ände. Om du inte vet frågan är det mycket lätt att drunkna i data och haka upp sig på oviktig information. Bestäm först vad du vill ta reda på och vad du ska ha det till. Påbörja därefter datainsamlingen.