Samsungs nya affär slår Apple på fingrarna

Samsung har precis slagit upp portarna för sin nya upplevelse-baserade affär i New York. De har valt det smidiga (?) namnet 837 (eftersom det är gatunumret) och den ligger i Meatpacking, bara ett stenkast ifrån Apples affär.

När man går in i butiken känns den så långt ifrån en vanlig teknikaffär man kan komma. Istället möts man av två våningar av svincool teknik man bara måste prova.

Samsung 837

En av de mest narcissistiska upplevelserna är en sociala media-tunnel där väggar, golv och tak är täckta av skärmar som bara visar dig! Allt material plockas från din instagram-profil och bilder, ljus och musik pulserar fram allt du har valt att dela med världen. Det är mäktigt, omtumlande och en av de mer självupptagna konstupplevelser jag har varit med om.

Samsung 837 Black Egg installation

En annan väldigt rolig grej att prova är Virtual Reality. Man får åka bergochdalbana med VR-mask och hörlurar på och dessutom rör sig stolen som om du faktiskt åkte bergochdalbana. Folk skriker, skrattar och pulsen rusar.

VR Samsung

Jag måste verkligen credda Samsung för att de vågar sig på en så osäljig strategi. Det är till exempel inte så troligt att jag hade skrivit det här blogginlägget om de hade öppnat en ny mobiltelefon-affär… Istället bjuder de in alla att ta del av tekniken de jobbar med. Det känns generöst och väcker nyfikenhet.

Ytan används även vid event och förra fredagen live-sände de, som ensam partner, en stor del av allt som producerades under SWSX – bland annat president Obamas tal.

Samsung 837

En eloge till de som vågar tänka nytt och vara generösa. Det lönar sig.

 

 

En stor fisk i en liten soppa

På ett sätt är New York som en ny gymnasieklass i en högpresterande skola. Alla som har kommit dit har högsta betyg och var högstadieklassens duktigaste elev. Och nu är plötsligt hela omgivningen lika inriktade på att prestera! Att starta om på nytt i en stad som New York är tufft. Alla är på väg någonstans, alla försöker genomdriva sin dröm och alla vill ha något av dig. Din tid, ditt intresse eller dina pengar.

New York som stad är hård, snabb…. och alldeles underbar!

Men för många kommer det nog som en chock att inte vara bäst i klassen längre. Jag träffar ofta människor som nyss kommit hit med stora visioner och som sprudlande berättar om sina drömmar och hur fantastiskt det känns att ha flyttat till New York. Men allt eftersom samtalet utvecklar det sig smyger det fram ett uns av oro. Ett erkännande att det inte är så lätt. Att man bara är en liten, liten fisk i ett helt hav av ivriga mörtar. Ibland är det skönt att få vara en stor fisk i en liten soppa.

New York skyskrapor

Sex säljer… igen

Jag har vid det här laget förstått att sexuella anspelningar funkar rätt bra i USA. Vi hajar, sex säljer. Men måste ni ta till det knepet i precis varje kampanj?

Här är dagens skörd…

New York reklam

Som ni förstår är detta reklam för ett nattduksbord.

New York reklam New York reklam

Och det här är motsvarigheten till Linas Matkasse.

Är det här en ton ni skulle vilja använda i nästa kampanj?

Företagets samarbete med en feminst blev episk miss

Det är ju inte helt ovanligt att företag försöker snylta lite på framstående personers varumärken. Som när Nelly startar upp ett samarbete med Clara Henry eller Norweigan gör en framgångspod med t.ex. Alexandra Pascalidou. Så fort vi inleder samarbeten påverkas den egna firman av vilket intryck samarbetspartner ger omvärlden.

I USA gjorde klädmärket Lands’ End precis en miss på det här området av episka proportioner. Lands’ End är ett hyffsat billigt klädföretag som riktar sig till en mainstream-konsument, ofta i mittenstaterna i USA (eller fly-over-states som de så hånfullt kallas av människor som bor i New York eller Los Angeles). En av deras främsta inkomster kommer ifrån att de säljer kläder som skoluniformer i samarbete olika skolor. De är helt enkelt lite… tråkiga.

Så i ett försök att peppa upp det gamla varumärket skapade de en intervjuserie som kallades “Legends”. Man intervjuade kända personer för artiklar till företagets katalog, vilken skickas ut till en enorm mängd hushåll. Den nya VD:n, som har sin bakgrund i modehuset Dolce & Gabbana, intervjuade av den anledningen den feministiska ikonen Gloria Steinem. För er som inte känner till Gloria Steinem så är hon är en amerikansk feminist, journalist och en ledare av den feministiska rörelsen i USA i början av 70-talet. Hon är aktiv än idag och verkligen en röst att räkna med på området. Bland annat har hon alltid förespråkat fri och laglig möjlighet till abort.Gloria Steinem
Det kanske inte verkar helt kontroversiellt i Sverige, men i USA gör det henne radikal.

Så när klädkatalogen med den brinnande intervjun damp ner på dörrmattan hos den konservativa, kristna högern blev det ramaskri. Skolor hotade med bojkott och Lands’ Ends viktiga skoluniforms-inkomstkälla var hotad.

Företaget reagerade omedelbart med att be om ursäkt för att de hade förolämpat och drog tillbaka artikeln ur kommande kataloger.

“It was never our intention to raise a divisive political or religious issue, so when some of our customers saw the recent promotion that way, we heard them. We sincerely apologize for any offense,”  skrev företaget på sin Facebook sida den 25/2.

Inlägget har hittills fått närmare 4 000 reaktioner och 11 226 kommentarer. Kunder som glatt sig åt att se klädmärket slå sig ihop med en stark feministisk ikon blev ursinniga över att de nu plötsligt inte “stod bakom” åsikter som lika rättigheter för alla.

”What a terrible message to send to all the women and girls who wear your clothes. I’m sorry you see equal rights for women as a divisive issue. I see it as a human issue.”

”To pull that add, and then to have this ”explanation.” You not only lost me as a customer, but every single person I know. Shame on you. The only passion I have now is to never buy anything with your brand.”

Lands’ End har gjort det intressanta valet att inte kommentera de tusentals upprörda kommentarerna som strömmar in. Något som verkar göra människor än mer upprörda.

Vad kan vi lära oss av den här historien?

Gör din hemläxa. Vad står personen ni vill samarbeta med för? Vad är hens bakgrund och hur kommer din målgrupp att reagera på ert samarbete?

Och det viktigaste. När ni väl har slagit in på en väg – våga stå kvar. Är samarbetet kontroversiellt är det mycket möjligt att ni stöter er med ett läger. Men pudlar ni är risken stor att ni tappar kunder i alla läger.

Kan ovisshet hjälpa din försäljning?

Bokaffärer har ju som bekant fått bli ganska kreativa för att ta igen tappad försäljning. Kedjan Barnes & Noble har en kreativ lösning där de har tagit fasta på människors outtömliga nyfikenhet. Lite mystik hjälper det mesta, kanske även böcker? Därför har bokkedjan har tagit till det gamla knepet “Mystery-box” (en sökning som förresten ger 28 000 000 träffar på Google).

Mystery Box, Barnes & Noble

Mystery Box, Barnes & Noble  Mystery Box, Barnes & Noble

De är så klart inte ensamma om idén. I Sverige har till exempel företaget Let’s Deal sålt 12861 stycken ”mystiska” lådor med teknik-innehåll..

Regissören J.J. Abrams, som bland annat ligger bakom serien Lost, har gjort ett TED talks om fenomenet och lockelsen den lilla hemliga lådan utgör. Han säger “It represents infinite possibilities. …Maybe there are times when mystery is more important than knowledge.”

Kanske kan blind date-metoden hjälpa även ditt företag?