Dela sidan:

Mellan Terminator 1 och 2

I The Teminator, James Camerons klassiska dystopi från 1984, är titelkaraktären en effektiv men yxig mördarmaskin. Arnold Schwarzenegger gör rollen utmärkt tack vare en tysk accent, ett begränsat emotionellt register, och stela ryckiga rörelser. Hän vänder t.ex. ofta huvudet innan han vänder överkroppen när han skall vrida sig.

I och med Atlas, den senast generationen av robot från Boston dynamics, har vi i mycket längre än den situation som representers i Terminator. Atlas gör backflips, hoppar mellan lådor, vänder sig i luften med en smidighet som Arnold skulle ge sin högra arm för.

 

Max Tegmark dödar 5 myter om AI

Snart är AI smartare än människor, och används det till robotar är vi riktigt illa ute. Eller? KIT har träffat kosmologen och AI-experten Max Tegmark. Framsteg presenteras av Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Publicerat av KIT den 14 november 2017

Svenske MIT-forskaren Max Tegmark (som jag nämnt tidigare kopplat till AI) tycker inte Atlas är så skrämmande: att man blir mer avancerad i vad hydrauliska och mekaniska system med hjälp av algoritmer för rörelse och balans kan göra är inget stort framsteg enligt honom, Den stora skillnaden kommer när vi börjar utveckla den bakomliggande intelligensen som styr vad Atlas och dennes kompisar gör.

Visserligen är inte problemet en Atlas som kan hoppa mellan lådor och göra baklängesvolter. Men utvecklingen inom AI går väldigt snabbt just nu, med datorer som slår människor i allt från gaming till medicinska utlåtanden.

När vi kombinerar ihop Atlas smidighet med den vassa intelligensen blir det riktigt intressant. Eller skrämmande. Tänk Terminator 2.

Dela sidan:

Lögn, förbannad lögn och poddvalutor?

”Det finns tre sorters lögn: Lögn förbannad lögn och statistik”

Detta sade aldrig Mark Twain, trots vad alla påstår. Han tillskrev däremot uttrycket till  statsmannen Benjamin Disraeli i en biografi över denne. Vilket i sin tur också är ett felaktigt. 

Ursprunget till det mest kända citatet om statistik är lika omtvistat som användandet av statistik i sig självt. 

Det finns en diskussion om poddvalutor som har aktualiserat ämnet – i grunden en fråga om mätningsfilosofi; Mätningens syfte är stor, men mätningens metodik är större. Anser bl.a. KIA Index.

Simon Strand och Perfect day tycker tvärtemot. 

Båda perspektiven har såklart relevans och det är i dialogen mellan dem som man kommer framåt. Det handlar i grunden om det principiella mot det pragmatiska. På en principiell nivå är det såklart viktigt att man har en korrekt mätning, inte minst eftersom denna lilla byggsten som är den uppmätta podd-lyssningen sedan byggs vidare till stora resonemang om mediehusens respektive styrka, poddlyssnandes värde relativt radio, beslutsunderlag för en massa annonsmiljoner etc. Valutan och mätmetodiken är genomtänkt och uttänkt, genomarbetad och vriden och vänd på.

Men det finns såklart en balans mot det pragmatiska, inte minst på en liten marknad som Sverige där det inte finns så många stackars konsumenter att mäta upp och analysera, inte så många kampanjer att få plats med i media på ett år. Blir mätning för komplex och svårgenomtränglig så skiter man i den och går på magkänsla ändå, eftersom besväret att mäta blir för stort i relation till vad man kan tjäna på den uppmätta varan. Och förstår de som tittar på siffrorna inte vad de innebär leder de gärna till felbeslut. Och då har statistiken gått emot hela sitt syfte.

Mätning utan metodik är naturligtvis inget vidare. Men mätning som tappar sin användbarhet är lika illa, om inte värre.

Dela sidan:

Nu ändras allt för E-handeln – Amazon kommer till Sverige

Allt fler rykten börjar dyka upp om att Amazon är på väg till Sverige. Breakit har kunnat rapportera bland annat om köpet av amazon.se, men också uttalanden från Pricerunners VD Nicklas Storåkers.  Hittills han man pratat ganska lite om Amazon i Sverige, men implikationerna för både E-handle och digital marknadsföring kan bli stora.

Amazon ingår i den ledande kvintetten av jättar inom digital ekonomi som kallas FAANG – Facebook, Amazon, Apple, Netflix Google. Bolaget startade som en bokhandel online 1994, men har sedan utvecklats till en gigant inom E-handel med ett värde på över 400 miljarder dollar.  I grunden är affärsidén att vara en samlad plattform för olika bolags e-handel: den tekniska plattformen, lösningar för betalning och säkerhet, frakt, hantering av returer etc etc.

Genom att vara en stor spelare (ungefär 40% av all e-handel i USA går via Amazon!) skaffar man sig makt. Likt ICA jobbar inom svensk livsmedelshandel kan man pressa de som vill sälja via ens kanal, och investera marginaler i att fortsätta utvecklas. Man satsar både på varumärke och innovation för att skaffa ett starkare grepp om slutkonsumenter. Bland de senare innovationerna kan nämnas Amazon Prime (en kombination av prenumerations- och medietjänster) Amazon Prime Air (hemleveranser med drönare) Amazon Go (kassalösa butiker) och Amazon Echo (smarta högtalare som gör att du kan prata med internet i ditt hem).

Ett inträde av Amazon på svenska marknaden skulle såklart innebära en maktförflyttning – från de som idag driver e-handel på egna plattformar till Amazon. Som Storåkers uttrycker det;” Then we’re all dead. Alla e-handlare blir slavar under Amazon och det finns ingen plats för oss. Så kan man tänka”

Detta kommer också påverka hur man ritar kartorna för digitala ekosystem, hur man jobbar med konverteringsoptimering, och till viss del hur man tänker kring reklam (se fram emot innovativa Amazon-idéer från alla svenska byråer under 2018). Det blir också ett spännande område under Big Data – paraplyet. När jag sitter i internationella sammanhang märker jag att byrånärverk ofta tävlar i  vem som kan säga sig ha djupast samarbete med Amazon om data.

Dela sidan:

The Long and Short of it – varför vi borde investera mer I varumärke

Det här blogginlägget blir på engelska, främst för att jag antecknade på engelska under föreläsningen.

 

Exciting day; Marketing efficiency gurus Les Binet and Peter Field came to visit Stockholm and Dentsu today. They are arguably best known for their 2013 book “The Long and the Short of it”, where they look at long term campaign data to assess what drives marketing performance. The key finding is one of the tortoise over the hare; focusing on short term ROI will make you lose out in the long run.

While focusing on brand building efforts take time to show effect, it is clear that over a long run they are more efficient than activation driven efforts. The main reason is that branding, while not showing as high short-term ROI, has stickiness in the minds of consumers and therefore accumulates in effect over time. The problem is that the scale tips over in favour of branding first after 6 months, meaning that in an economy focused on quarterly reports, we tend to bet on the hare and miss out on the tortoise.

Les and Peter started on this model as it is central to their work. They then went on to speak on the new learnings from the latest book Media in Focus, where data has been updated to take into account more of the digital era implications.

Sales Activation Brand Building
Short term Long term
Rational Emotional
“Timely and relevant offers Associations and stories

Les talked about how the insights into the value of brand building have decreased lately as people who come from a business or digital background rather than a marketing one have moved into the industry. People today are to an increasing extent using new media landscape or industry disruption examples to point to new ways of generating growth, but the data is clear; Brand building is the most effective way to generate business results. The tension is between two sides; Sales Activation and Brand Building

Brand association (stories) are continuously built, and decays very slowly.  “Timely and relevant offers” drives spikes efficiently, but decays as quickly. The ideal mix, their research has shown, is that bout 60% of marketing investment should go to branding, and 40% to sales activation. There is some variation, but most products and markets end up in the 50-70% range.

So given that their latest book is 4 years old, and that we are now in the era of the AI driven, social media driven, Big Data informed disruption economy; Are the rules changing?

The short answer is no.

One main reason for the model still holding is something many people in marketing are overlooking; Profits are not only driven by sales volume, they are also very directly influenced by price premium. If brand love allows you to charge 20% more for your products than the competitor, that means a lot for profits.

To my mind, Les and Peter are touching on something very relevant here. To my mind, the main reason price sensitivity is not mentioned in discussions on marketing is that the people involved in marketing decisions have limited insight into pricing strategies. In my 10 years in the industry as a consultant on strategic matters, talking to media managers, brand managers and marketing directors, not once has the matter of pricing come up. Thar is always considered to be someone else’s responsibility. A consequence of this type od sub-optimisation is that people focus on what they can track, affect and be measured on: metrics such as ROI, sales volume, conversion rates etc.

 

Reducing price sensitivity can only be attained through branding – sales activation activities are generally just destructive when it comes to trying to price structure. And the new media innovations in digital are – probably – mainly linked to sales activation and pricing. No one will ever pay more for a brand because of their beautiful SEM strategy.

 

New innovative products and Online industries (Uber, Amazon, Spotify etc) are generally focusing on market share initially. They can use innovative marketing techniques (and suffer losses) in the short run. But in the long run, these companies will want to generate a profit, to raise prices, and to build an even stronger brand. Even Snapchat – if they survive – will some day run TVCs.

When it comes to generating growth, there are two main ways – acquisition or loyalty. Here, the message is very clear: loyalty is never the right thing to do primarily. Penetration is always the way to. 1 – more clients. 2 – more value from existing clients. Loyalty is only good for short term activation work, not branding. Reach explains 91% of effectiveness.

When it comes to media strategy, here is a short video of Les explaining that digital media can serve different purpouses, and if we want to use them for branding, we need to hold on to the overall principles for branding communications of reach and emotional communication.

If reach should be the guiding light in media strategy, how has the media landscape been disrupted over the past few years. Once again, not so much. When looking at daily reach and time spent on different media channels (UK data) it is clear that broadcast  TV and OOH still stand strong. Social networking and VoD are there, but not close to TV and out of home. Also, when it comes to formats it was clear that research shows video to be the best format, be it in TV, OOH or digital.

So in the world of data informed messaging – should we move away from emotional communication and into more rational and factual communication. Once again, the answer is no. Emotionally led communication is most efficient – especially for brand building and especially in the long term. Factual USP:s and product info is largely irrelevant. Emotions, feelings, music etc is more relevant than USP:s. Fame (people talking about your ads, comedians including your brand name in their work because everyone knows it) are even more efficient – fame is like emotional communication on steroids. And – this is also true for rational categories.

After talking about what brands should be doing, the speakers went on to comment on reality. And they painted a pretty bleak picture:

  • People are being over-confident in Data Driven real time marketing – it works for short sales activation – NOT long term branding growth. And there is a potential problem with holding  brand consistency with data driven variations.
  • ROI (trying to measure the effect of investment within the same quarter) drives us towards short term focus. And “short termism” is increasing. At time of financial crisis – and digital/social explosion – we started getting to tactical..
  • Branding budgets are falling. Money has been moved to activations. Search is a big part of this, and search is almost an entirely activation focused channel

 

To my mind, one reason for the move to activation budgets is digital and social media blurring the lines in budgets. Money has been re-distributed within marketing budgets towards digital. The digital efforts were perhaps relevant – but they were not always marketing efforts per se. Look at search – while search budgets are not motivated from a marketing perspective, they can be so from a distribution or IT budget. Investments from marketing budgets have been used to cover thins in social media that should have some from CRM and customer service budgets. But because digital is new and exciting and potentially creative, we’ll let marketing handle it.

 

In summary, I see 5 really strong and interesting take aways

  1. Around 60% of marketing should go towards branding – that share has decreased in recent years
  2. New digital disruption has not affected this rule of thumb
  3. There is generally a problem with short term focus and looking at the wring KPI:s
  4. Digitalisation and organisational sub-optimisation have escalated these problems
  5. Price elasticity is generally overlooked as a KPI in marketing efforts

 

It was a great session and a lot of great insights. Direct things that I take into everyday work includes challenging clients on whether they see efforts as brand building or sales activation, and see how well we can connect work we are doing to long term gains such as price elasticity.

 

Dela sidan:

Kommersialiseringen av Instagram fortsätter – såklart.

Ganska nyligen dök Instageddon upp på radarn. Det faktum att Instagram ändrat sina algoritmer och tagit bort möjligheten att nå ny räckvidd via hashtaggar innebar ett dråpslag för organisk räckvidd. Influencers rapporterade om halverat engagemang på sina poster. Det var då tydligt att Instagrams ägare Facebook börjar skruva plattformen mer åt att generera annonsintäkter. 

Man gjorde ju samma drag med Facebooks huvudplattform efter 2013. De mest cyniska graderna lägger utvecklingen i denna period direkt mot aktievärdet på Facebook.

Fortfarande finns organisk räckvidd kvar på Instagram stories. Men även här behöver man bara titta till Facebook för att inse att den lyckan kommer bli kortvarig: Facebook Live Video åtnjöt stark organisk räckvidd en väldigt kort period innan man ströp kranen. Naturligtvis kommer Stories gå samma väg.

Parallellt släppte Instagram sin officiella annonsmärkning. Istället för massa hemmasnickrade hashtags som #ad och #samarbete fick man en uppstyrt enhetligt annonsmärkning. Samtidigt fick Instagram över en natt 100% koll på alla naitive/content-affärer som genomförs på deras plattform. Utöver att få full statistik och data kring detta och därmed insikt om vad som funkar, öppnar man för att skapa egna intäkter på området. Sampaketera detta innehåll med köpt annonsering blir ju en väg man kan tänka sig, inte minst när den organiska räckvidden stryps. På sikt kanske man kommer vilja dela vinster från influencer-kampanjer med influencern, likt Spotify eller AppStore som tar en procent på intäkter för användande av sin plattform.

Senaste steget i att koppla Instagram tydligare till att driva försäljning och bli en effektiv annonskanal är Shopable posts. Detta annonserades först i november förra året, men börjar nu rullas ut i USA i samarbete med plattformen Bigcommerce

Instagrams egna uttalande om funktionen säger en hel del.

”De flesta av dagens shoppingupplevelser på mobila enheter tar personer direkt från skyltfönstret till kassan – utan att ge kunderna möjligheten att överväga en produkt och få mer information. Men i en intern undersökning fick vi veta att en stor majoritet av inköp tar en dag eller längre tid att genomföra, och att endast 21 % av inköpen görs inom en dag.2 Eftersom vi vet att instagrammare gärna upptäcker saker på plattformen, och att personer tar sig tid för att bättre förstå produkterna som de är intresserade av, ger det här testet vårt community värdefulla steg innan de gör ett inköp.”

Det är helt klart en genomtänkt uppdatering baserad på konsumentinsikter om köpbeteende digitalt. Instagrams uttalande fortsätter:

”Varje inlägg kommer att ha en ikon för att visa mer information längst ned till vänster på ett foto. När en användare trycker på ikonen visas en tagg på olika produkter i inlägget – upp till fem produkter och deras priser visas. När användaren väljer en tagg öppnas en ny vy med detaljerad information för produkten. Den här funktionen ger kunden viktig information tidigt under processen utan att han/hon behöver lämna Instagram-appen för att söka efter den.”

Här kommer vi såklart lite närmare pudelns kärna: att kunna söka mer information om produkter utan att behöva lämna Instagram (och därmed gå in i konkurrenten Googles univers). Instagram försöker växa sin domän till att täcka hela resan – från inspirerande content via influencers, via köpt räckvidd, till produktinformation och köp.

En annan nyhet som just släppts är Instagram Story Polls. Den positivt inställde skulle kunna säga: hey, de kanske kommersialiserar mycket, men de balanserar det i alla fall med att släppa ny rolig funktionalitet för användarna! Den cyniske (ja, det är jag) ser det snarare som en teknik för datainsamling. Genom att företag kan ha omrösrningar i sina Stories genereras data – inte bara om HUR  konsumenter har röstat, utan även vilka som engagerat sig nog ATT rösta. Denna data kan sedan bli ett verktyg i att mäta engagemang, men även bygga pooler av konsumenter att göra riktad reklam mot, s.k. retargeting.

Sammanfattningsvis börjar Instagram nu allvarligt titta på att kommersialisera på sitt engagemang och sin räckvidd på över 800 miljoner användare. Inga överraskningar där, det finns i grunden inga gratisluncher och det är positivt för annonsörer med mer genomtänkta och kvantifierbara annonslösningar.

Än så länge gör Instagram allt smart, men det gäller att fortsätta balansgången mellan det kommersiella och det inspirerande för att inte trötta ut användarna.