Dela sidan:

De viktigaste Facebook F8-nyheterna för marknadsförare


Facebooks årliga utvecklarkonferens F8 pågår 18e till 19e april. Mark Zuckerbergs inledande tal pekar på tre huvudområden för den långsiktiga strategin: connectivity, AI och VR. Talet innehåller även ett antal spännande nyheter med implikationer för marknadsförare redan idag:

Facebook Spaces

 facebook spaces

Via techcrunch

Facebook lanserar en Oculus Rift- baserad virtuell värld, ett socialt media i VR. Här skall man kunna umgås med vänner och interagera på olika sätt, även de utan oculus kan ”ringa in” med vanlig telefon, Alla Facebooks 360-videos finns tillgängliga som världar att umgås i.

adidas second life

För marknadsförare funderar man såklart kring framtida möjligheter i en sådan här värld – kommer man kunna placera ut reklam, skapa brandade världar eller upplevelser? Kommer man till och med på sikt kunna sälja produkter att använda i denna värld. De tär lätt att dra paralleller till Second Life, som hade samma premisser men utan VR delen och utan Facebooks potentiella räckvidd. Där blev många lockade av tanken, både Svenska Institutet, HSB och Adidas. Här nåddes aldrig kritisk massa, men då fanns å andra sidan inte Facebooks resurser i ryggen.

 

Facebook Messenger Bots 2.0

Screen Shot 2017-04-18 at 21.13.17

Botar och artificiell intelligens är i allra högsta grad på tapeten, som ett sätt att revolutionera både sälj- och kundtjänstfunktioner. Teknik har funnits länge och olika försök hjorts (minns IKEAs första stapplande steg med Anna). Nu verkar det blivit mer verklighet av botar, Facebooks Messenger plattform kan skryta med 100 000 botar som hittills kommunicerat 2 miljarder meddelanden med användare. Efter framgångarna gör nu Facebook en uppdatering av sin bot-plattform.

En stor nyhet är att bot-interaktioner inte behöver öppnas som en ny chat, utan kan integreras i en existerande pågående konversation. Har kompis-gänget kommit överens om en gemensam resa i en gruppchat kan de driekt koppla in en resebloags-app och göra bokningen direkt. I pågående konversation med sin respektive kan man besluta om och beställa hemleverans av mat. Utöver detta förbättrar man också möjligheten att hitta nya botar med en ”upptäck”-flik i messenger.

Båda dessa förändringar borde radikalt öka användarbasen av botar, och därmed öka företags motivation att snabbt utveckla bot-lösningar. Här kan klart finnas ett element av ”first mover advantage” – har jag kopplat in en flygboknings-bot och börjat använda den kanske det tar ett tag innan jag orkar installera en till.

 

Alltmer integreras i Messenger

17351730_908604915909426_490335826111102976_n

 

Utöver botar kommer Messenger med alltmer spännande integrationer. Både musik (Spotify och Apple Music) och alltfler spel av olika slag kommer nu att finnas tillgängliga i Messenger-miljön. För marknadsförare finns det två slutsatser. En är att musik och spel blir en mer integrerad del av konsumenters konversationer vilket bör kunna gå att utnyttja i marknads-syfte, Men den andra tydliga slutsatsen är att meddelande-tjänster och chattar som format tar en allt större del av konsumenters tid online. Det får på sikt spännande implikationer på hur man skapar en relevans i en sådan miljö, hur sett sådant arbete skiljer sig från att synas i den mer publicerande miljö som ”traditionella Facebook” representerar. På sikt kommer den omställningen bli riktigt viktig, Som Wired skriver: ”Facebook Messenger’s Plot to Be the Only App You Ever Need”.

Filter, filter, filterScreen Shot 2017-04-19 at 11.20.56

Facebook och Instagram har ju varit ganska duktiga på att fälja Snapchat i fotspåren på sistone, med allt från Stories till Live. Även kamerafilter, Snapchats kanske mest karakteristiska feature, går man nu in allt mer aggresivt i. Man tillkännagav skapandet av ”AR Studio”, en plattform där utvecklare skall kunna ta fram egna filter. Oklart ännu hur detta skall fungera rent komersiellt mot annonsörer, men klart em möjlighet för kreativitet framöver.

Facebook Analytics

17636678_199937923844043_8943940335000616960_n

En viktig nyhet är Facebook Analytics, en uppdatering av Facebooks plattform för medieköp, optimering och analys. Utöver ett enklare gränssnitt med nya dashboards, utvecklar man också den automatiserade och lärande optimeringen. Viktigt är också att integrationen med aktivitet på annonsörers sajt integreras bättre i plattformen, för att bättre kunna utvärdera kampaninvesteringar mot köp och andra KPIer.

Samtidigt som det alltid är relevant med mer och bättre analys och data sätter ju detta än mer fingret på problemet med Walled Gardens: Facebook skapar ett utmärkt verktyg för mätning och optimering av investeringar hos Facebook. Attribuering, kors-mätning och jämförbarhet med investeringar i andra medier blir dock inte möjligt. Svårt att objektivt jämföra äpplen med äpplen alltså.

 

Sammanfattningsvis mycket spännande och matnyttigt från F8. Spaces kan kanske ännu ligga i sin linda, men att titta närmare på botar och hur man kan utnyttja nya analytics för bättre insikter bör vara ganska tydliga actions för marknadsförare. På en övergripande nivå är det intressant hur man kan skapa uppmärksamhet genom att erbjuda nytta eller nöje till konsumeter i nya miljöer som chattar och AR.