Dela sidan:

Blocket-dödaren Facebook Marketplace är live i Sverige nu

Som tidigare nämnts håller Facebook på att lansera sin köp&sälj-sajt Facebook Makretplace i Sverige. Igår dök den upp live i min Facebook app (och även desktop).  Här är mina tankar;

 

Vad är det?

Som rubriken antyder; Det är en ganska rak konkurrent till Blocket. En sajt där du som privatperson kan köpa och sälja grejer.

Varför är det intressant?

Som privatperson är nog huvud-USPen att det är gratis. Dessutom är användargränssnittet väldigt smidigt, och man har fler möjligheter att få snabb och bred spridning på sin annons inom Facebook

Varför gör Facebook det här?

Det självklara svaret är data. Genom att kunna flytta in ännu mer av konsumenters beteende i sin plattform får det ännu bättre koll på hur vi beter oss. Vilken typ av annonser leder till försäljning? Hur delar man bäst en annons för att få effektiv trafik? Vilken typ av varor läggs upp var? Och när? Och när säljs de? All denna info kan de använda för att göra sitt erbjudande mot annonsörer spetsigare.

På sikt är det såklart inte långt borta att tänka sig att man går vidare från privatannonsering till en företagsmarknad – ett Amazon.com inuti Facebook. Där finns ju en enorm möjlighet i att koppla samman köpdata med socialt beteende, skapa rekommendationsmotorer och delningsfunktioner. Plus att alla som har sina varor naturligtvis skulle vilja köpa spridning av dessa via Facebooks egna annonssystem.

Hur var upplevelsen?

Marketplace dyker upp som en egen ikon längst ner i appen (vilket visar på hur starkt Facebook trycker på detta). Varor är uppdelade i kategorier, och  geografiskt utgår man i defaultläge från en radie runt nuvarande plats.

Det är ganska gott om annonser inom olika kategorier. Samtidigt som gränssnittet är lättarbetat och intuitivt så känner man att det är lite skillnad mot Blocket som kanske utgår mer från svenska beteenden. Samtidigt känns det nya ibland fräscht; Varför skall man söka utifrån stadsdelar istället för utifrån var jag befinner mig? Varför inte kunna lämna ett ”jag är intresserad” eller ett bud direkt i annonsen.

Det smidiga är såklart att det finns massor av information om både köpare och säljare. Detta att båda är identifierade (som tidigare varit bl.a. Traderas USP gentemot Blocket) skapar en viss trygghet, även om det ännu inte testats mot fejkkonton och liknande).

 

Summa summarum en riktigt spännande utveckling. Extra bonus: Se fram emot ett år av ”kluriga och kreativa” gerilla-kampanjer kring Marketplace från Sveriges samlade PR- och reklambyråer under kommande år.