Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 14 Februari 2020

Förutfattade meningar

I can’t believe it’s another SAS reklamfilm blog post. Nåja, tänkte ta detta kortfattat.

Många har analyserat varför SAS-reklamen är ett misslyckande. 

Några (färre) har analyserat varför den är lyckad. 

Detta vet vi:

  • 11 000 Sverigevänner, uppblandade med ryska troll och vanligt folk har klickat ”tumme ner” på Youtube
  • Några hundra har kommenterat negativt på SAS FB-sida
  • Ett stort antal kommunikationskonsulter har kommit med analyser
  • En handfull kulturskribenter har inkommit med recensioner
  • Ett gäng totala idioter har bombhotat reklambyråns kontor.

Men de övriga 99,8% av SAS potentiella målgrupp har inte sett filmen. Filmen har inte synts i breda kanaler, den har inte arbetat upp vare sig räckvidd eller frekvens, den har definitivt inte fått ligga ute så länge att man kan utvärdera den kopplat till mätningar av effekt på varumärkespreferens.

 

VI VET INTE OM DEN FUNGERAR ELLER INTE.

 

Då vi kanske ska avvakta lite med att analysera varför den inte fungerar.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Ingen människa är en länk

  ”Ingen människa är en ö” skrev John Donne redan 1623. Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv; varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av...

26 Mars 2020

Att annonsera eller inte annonsera?

Många annonsörer sitter nu och funderar över vad de skall göra i detta nya och osäkra landskap. Det är ingen avundsvärd position, och det finns en mängd faktorer med oväntad...

23 Mars 2020

Godhjärtade varumärken i Corona-tider?

Jag skrev nyligen ett blogginlägg på Econsultancy där kontentan var att CSR-tänk bör initieras på styrelsenivå, inte på marknadsavdelningen (eller reklambyrån för den delen). Marknadsföring handlar om att maximera ett företags...

20 Mars 2020