Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 14 februari 2020

Förutfattade meningar

I can’t believe it’s another SAS reklamfilm blog post. Nåja, tänkte ta detta kortfattat.

Många har analyserat varför SAS-reklamen är ett misslyckande. 

Några (färre) har analyserat varför den är lyckad. 

Detta vet vi:

  • 11 000 Sverigevänner, uppblandade med ryska troll och vanligt folk har klickat ”tumme ner” på Youtube
  • Några hundra har kommenterat negativt på SAS FB-sida
  • Ett stort antal kommunikationskonsulter har kommit med analyser
  • En handfull kulturskribenter har inkommit med recensioner
  • Ett gäng totala idioter har bombhotat reklambyråns kontor.

Men de övriga 99,8% av SAS potentiella målgrupp har inte sett filmen. Filmen har inte synts i breda kanaler, den har inte arbetat upp vare sig räckvidd eller frekvens, den har definitivt inte fått ligga ute så länge att man kan utvärdera den kopplat till mätningar av effekt på varumärkespreferens.

 

VI VET INTE OM DEN FUNGERAR ELLER INTE.

 

Då vi kanske ska avvakta lite med att analysera varför den inte fungerar.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Size matters

Enkla förklaringar och modeller är inte bara en trygghet att luta sig emot i en komplex värld. Ofta är de också en nödvändighet för att över huvud taget skapa någon...

5 maj 2021

En värld av spikar

”Jag antar att det är frestande, om det enda verktyget du har är en hammare, att behandla allt som om det vore en spik.” Citatet tillskrivs Abraham Maslow (ja, killen med behovshierarkin) och är...

4 maj 2021

Stig och mörkret.

Idag är fem av fem artiklar på ”Mest Läst”-listan här på resume.se artiklar om ICA-Stig. Så har det sett ut på den listan närmare en vecka. Fem av fem. Tutti. Här...

1 februari 2021