söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är head of creative and media på If Skadeförsäkring och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 11 januari 2023

Aimless or Useless?

Vad kan man lära sig om reklam och marknadsföring av killen som grundande Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited? Vad är ens Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited? Bakom det enormt långa namnet gömmer sig världens största oberoende halvledarföretag. Halvledarbranschen är komplett grekiska för mig, men det är en firma som sedan den grundades 1987 har växt till 65 000 anställda och en värdering på 78 miljarder. Dollar.

Det grundades av Morris Chang, som också chefade för verksamheten de första 31 åren. Så vi kan anta att Morris inte är tappad bakom en vagn. Hissen går i allra högsta grad hela vägen upp.

Och även om Morris inte är reklamare (herregud, kolla på honom på bilden ovan, kan ni tänka er honom nedsjunken i en beanbag på Thulegatan?) så är han relevant. För frågor kring strategi och taktik, om mål, riktning, planering och utförande, avvägning och prioritering mellan olika vägval är relevanta inom alla fält. Från halvledartillverkning till VVS-installation, från kommunalpolitik till jordbruk, från marknadsstrategi till webutveckling och – gudbevars – influencer marketing.

När Morris säger ”Without strategy, execution is aimless. Without execution, strategy is useless” är det något att fundera över när man jobbar med marknadsföring, lika mycket som om man jobbar med halvledare. Kanske till och med ännu mer.

För marknadsföring är – och här killgissar jag – antagligen en mindre exakt vetenskap än tillverkning av halvledare i många delar. Marknadsföring handlar på att påverka konsumenter, som är notoriskt irrationella i sitt beteende. Det handlar om kreativitet, som är svårt att kvantifiera. Det berör ett medielandskap som är i ständig förändring, och det har på något vis med digitalisering att göra vilket gör att massa nya coola trender måste beaktas hela tiden.

Marknadsföring, reklam och media är områden där ”execution-delen” är komplex och rörlig nog att sysselsätta en hel ankdamm mer eller mindre på heltid. Och landar man i ett starkt fokus på execution finns det en risk att de som arbetar med strategi tappar intresset, och går i motsatt riktning för att landa allt mer i en teoretisk värld.

Har man såsat runt i ankdammen lika länge som jag har man sett båda problemen. Strateger som helst vill vara akademiker och gör framvagnar i 80-slides klassen som utgår från någon slags perfekt värld, och som har föga förankring i praktiska saker kring kanalval, inspelningskostnader, interna stakeholders eller rättigheter.

Och taktiska exporter som med massor av energi och kunnande löser graderingar, formatanpassningar, mätningar och data-setuper utan att helt ha funderat igenom om den strategiska riktningen bakom det man föreslår är riktig.

Sen är det kanske inte så svart eller vitt, det är ju sällan man sitter och funderar strategiskt och sen gör INGENTING. Eller att man börjar göra grejer HELT utan någon tanke om riktning. Men icke desto mindre, att inte se helheten mellan de två kan skapa problem. Jag har själv varit skyldig till synder på båda sidor om det här skranket och ver hur arbetssamt och komplext det kan vara att foga samman delarna.

Men är det något man kan lära sig av Morris Chang och  Taiwan Semiconductor Manufacturing Company Limited är det just detta.

Without strategy, execution is aimless. Without execution,strategy is useless”.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

AI inom marknadsföring

Möjligheterna med AI inom marknadsföring är stora och spännande. Med sin förmåga att snabbt och exakt bearbeta stora mängder data har AI potential att revolutionera sättet som företag interagerar med...

5 december 2022

Vad kan vi lära oss av julreklamen – och vad bör vi se upp med?

Julen närmar sig med stormsteg och traditionsenligt är brittiska varumärken först ut att starta säsongen genom att släppa sina julreklamer. Ända sedan John Lewis 2014 drog enorm uppmärksamhet genom gå...

23 november 2022

Risk vs Reward

En snackis den senaste veckan berör hur några annonsörer som ville maximera tillväxten råkat ut för en kalldusch då en viss influencer råkat skapa content utifrån en misshandlad människa med...

9 november 2022