Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är head of creative and media på If Skadeförsäkring och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 10 augusti 2022

Axiom om perspektiv

Ett axiom (latin för ”värde”, ”åsikt”) är ett självklart påstående vars sanningshalt inte kan betvivlas.

Inom marknadsföring finns det ganska få axiom som är bransch-gemensamma. Det finns många saker som kanske borde vara axiom, men som tappas bort i en nervositet i att inte hänga med i nya trender.

Exempelvis: Att gemene man inte bryr sig om reklam och varumärken, att de flesta köpbeslut fattas på ryggradskänsla och inte genom noggrann analys, eller att bra reklam är reklam som växer marknadsandelar och minskar priselasticitet. Ganska logiska och självklara påstående om man sitter och funderar på dem ett tag. Men tyvärr drunknar de i buzz kring brand ambassadors, digital customer journeys och gränsöverskridande kreativitet.

Ett annat axiom-värdigt begrepp inom marknadsföring är ”Tro inte att du är målgruppen”. Det finns många exempel på hur de som arbetar inom marknadsföring skiljer sig ganska distinkt från befolkningen i gemen. Rör man sig i vardagen mestadels inom denna ankdamm är det lätt att få för sig att urbana progressiva liberala light-hipsters i yngre medelåldern är medianen av svensk demografi.

Under semestermånaderna kan man få en uppfriskande korrigering av denna hemmablindhet (tillbringade 8h på Liseberg i sommar och tror inte jag såg en enda Birkenstock eller comme des garcons-tröja). Spontan-slagningar i Orvesto, läsande av lokaltidningar från mindre orter eller att prata med någon från en annan generation kan också verka vederkvickande.

På senare tid har jag hittat stor glädje i en ny kanal för ögonöppnande mot världen, och insikt i hur specifik och nischad min egen tillvaro är.

Twitter-kontot Random Restaurant (https://twitter.com/_restaurant_bot)  är lika enkelt som genialt; Slumpmässigt plockas information from alla hundratals miljoner restaurang-recensioner som finns på Google, en adress och 4 bilder plockas från denna, och en twitter-post skapas. En gång i timman, dygnet runt, året runt.

Varje dag som jag öppnar Twitter får jag en liten inblick i världen. Från lyxkrogar i Franska Polynesien till syltor i Kuwait, från biljardkrogar i Alingsås till snacksbarer i Elfenbenskusten. Man påminns om länder vars existens man förträngt, och får en ögonblicks-bild in i lokal kost och inredningsdesign. En liten påminnelse om hur snävt mitt eget vardagsperspektiv är.

Man kan behöva påminnas om även saker som borde vara självklara.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Syftet med reklam

”Den som inte är röd när han är ung har inget hjärta. Men den som inte är blå när han är gammal har ingen hjärna” påstås Winston Churchill ha sagt. Det här har varit en sanning länge.

16 september 2022

Stagflation – vad gör vi nu?

Varningssignalerna kring ekonomi och konjunktur ringer allt högre. I ett sådant läge väntar man med andakt in” Såhär bör marknadsförare agera i lågkonjunktur” artiklarna. Likt ”Så här bör marknadsförare agera...

8 september 2022

Vi och våra föreställningar

”Världen är som den är, och människorna har sina föreställningar”. Citatet från Klas Östergrens ”Renegater” är något jag alltmer återkommer till när jag funderar och resonerar kring reklam och kommunikation. Antagligen...

28 mars 2022