Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 12 Maj 2020

Det nya gamla normala

Om du googlar “corona will change X forever”, kommer du att få över 5 000 träffar. Tydligen kommer allt från herrmode och försäkringar till dating och kontorslokaler att förändras för evigt. Inom marknadsföring och media är vi långt ifrån förskonade. Branschens gurus snubblar över varandra i ivern att förutsäga den nära framtidens mest drastiska omvandlingar.

Men låt oss stanna en sekund och fundera över vår framtid ”post-corona” genom att titta på både dåtid och nutid. Och inte via statistik och grafer, utan genom att analysera människor och beteenden.

I Tokyos höghus sitter många ungdomar, främst män, och betraktar den påtvingade själv-isoleringen och det sociala avståndstagandet ur ett lite annorlunda perspektiv än vi andra. I stället för att ha tvingats in i ett nytt sätt att leva ser de ett samhälle som anpassar sig till deras rutiner.

Hikikomori är en japansk term som beskriver hur unga vuxna, som ofta har ett starkt fokus på sitt online-liv, blir skrämda av det annalkande vuxenlivet och isolerar sig i sina rum. Fenomenet har varit känt sedan åttiotalet, och en undersökning från 2015 uppskattade att det fanns 541 000  Hikikomori  i åldern 15 till 39 i Japan. Nu testar nära två miljarder människor runt om i världen deras sätt att leva.

I Guangzhou i Kina, öppnades Hermès flaggskeppsbutik efter att ha varit nedstängd i och med Corona i april 2020. Första dagen slogs alla säljrekord med 2,7 miljoner USD i omsättning.  En mängd shoppare dokumenterade sina extravaganta inköp på sociala medier som Weibo och Xiaohongshu. En synnerligen entusiastisk kund, kallad Atomniu, påstod sig ha spenderat  142 124 USD i Hermèsbutiken den dagen.

Eric Yuan, VD för videokonferensplattform Zoom, kunde den 23 april fira en enorm uppgång av bolagets aktiekurs – plus 146% under 2020. Han anklagas nu för att ha dumpat en stor mängd aktier innan oron för plattformens kryptering och säkerhet skapade huvudrubriker. Nyheten att Facebook ska lansera sin egen videokonferenstjänst hjälpte inte och fick aktiekursen att sjunka ytterligare.

För första gången i historien stängde amerikanska kontrakt på råolja på ett negativt pris i april i år, nära -40 USD per fat. Alla oljekontrakt har ett utgångsdatum. Om du har ett kontrakt på olja med utgång i maj, måste du ta emot en fysisk leverans av 1.000 fat olja i oljedepån i Cushing, Oklahoma. Men när Corona drog ut proppen på efterfrågan på olja, fanns det inga köpare, bara säljare. De flesta kontrakt köps och säljs av råvaru-traders, som gör affärer på spekulation. De både köper och säljer kontraktet innan leveransdatum och ser aldrig själva oljan. Nu hade de ingen att sälja oljan vidare till och satt plötsligt med 1000 fat svarte petter.

Den mentala bilden av en trader i en dyr kostym som desperat försöker hitta plats för 1000 fat olja i ett kontorslandskap är roande, men också flyktig. Kontrakten för olja är i juni tillbaka på normala prisnivåer. Dippen var tillsynes kortvarig.

I Logroño i norra Spanien när han försökte kringgå de strikta karantänreglerna genom att påstå att han var tvungen att ta sin guldfisk på en promenad.

I Tyskland har man börjat experimentera med drive-in rejv.

Vad berättar detta för oss?

Vissa människor isolerade sig frivilligt redan innan Corona

Några gick direkt från pandemidepression till shoppingextas och köpte handväskor för miljonbelopp

Människor tjänar och förlorar pengar på grund av pandemin, men varje reaktion har en motreaktion.

Världen kan skakas om och vi försöker anpassa oss efter nya spelregler, men gamla vanor sitter som berget.

 

För 20 år sedan skulle millennie-buggen förändra samhället som vi kände det.  Människor bunkrade mat, vatten och toalettpapper. Vissa trodde att detta prepper-beteende skulle innebära ett genombrott för matköp online och distansarbete. Sedan gick allt tillbaka till det normala. Folk använde upp sina toapapperslager och gick till jobbet som vanligt.

För 10 år sedan fick den isländska vulkanen Eyjafjallajökull ett utbrott och stoppade alla europeiska flygresor, vilket skapade den kraftigaste störningen i flygtrafiken sedan andra världskriget. Vi såg en stor minskning av koldioxidutsläppen, en kris för resebranschen, en diskussion om framtiden för resor vs videokonferenser. Sen blev allt normalt igen.

Jag tror att de störande effekterna av Corona-viruset kommer att påskynda vissa förändringar som redan pågick, och bromsa andra.  Men på gott och ont kommer vi människor att behålla de egenskaper vi har haft sedan civilisationens gryning.  Många restauranger och företag inom turistnäringen kommer att försvinna men vår önskan om social interaktion och nya erfarenheter innebär att de kommer att ersättas med nya alternativ efter Corona.

Absolut, videokonferenser är på uppgång, men vår längtan efter att hänga vid kaffebryggaren, träffa kollegor, eller det lågmälda bakgrundsljudet av telefonsamtal och tangentbord, innebär att vi snart kommer tillbaka till kontoren.

Och medan vår mänskliga karaktär kommer bidra till att återbygga många av de saker vi gillar i samhället, finns det en negativ aspekt av vår oföränderlighet. Vi kommer förmodligen inte att ta det här tillfället i akt till eftertanke och positiv förändring. De globala koldioxidutsläppen ser ut att minska med 4 procent 2020 på grund av Corona, ungefär hälften av de 7,6 procent som FN säger att vi måste nå för att inte att förstöra vår planet.  Det borde vara en ögonöppnare, men vi kommer förmodligen inte att till fullo syna effekterna av våra resvanor och vår allmänna konsumtionshets.

När röken har lagt sig kommer effekterna av detta virus inte att hålla i sig. Världen kommer inte ha förändrats i stort. En ny normalitet kommer inte infinna sig utan saker och ting kommer mer eller mindre återgå till det gamla normala.

Jag kan såklart ha fel. Men en utsåld Hermès butik i Kina säger något annat.

 

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Balanced scorecard för medieköp?

De senaste 20 åren har ett dramatiskt skifte skett i relationen mellan annonserade företag och journalistik. I takt med att konsumenters beteende förändrats har majoriteten av annonspengarna flyttats från medier...

2 Juli 2020

Det blev ingen Rosé i år, men det kanske blev något bättre.

Just nu är det 29 grader i Cannes. Det skulle varit PEAK Cannes Lions just nu. Men samtidigt avslöjar en webcam nära festivalpalatset en apokalyptisk brist på rosé-packade Creative Directors...

25 Juni 2020

Riddaren i solkig rustning

Ibland kan det vara svårt att hålla reda på vilka som är goda och onda i en konflikt. Och ibland är det inte så enkelt som svart och vitt. I...

5 Juni 2020