Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 14 Mars 2016

Facebook köper MSQRD – ett roligt och smart drag

 

 

 

När Facebook nu köper ”roliga filter-appen” MSQRD är det ett drag med både riktigt rolig potential och en hel del smartness. Man visar en fortsättning på två tydliga styrkor;

1. En vilja av att vara med ir allt som har med kommunikation och socialt i världen (vilket också var tydligt på MWC)

2. En riktig smartness i att hitta bra uppköpsobjekt

 

När roliga filter blir en förlängning av den visuella kommunikation som påbörjades med emojis och fortsatte med Instagram/Snapchat, vill Facebook vara med där också. Facebook dominerar redan den starka messaging-trenden med både Facebook Messenger och WhatsApp (som köptes 2014). För att bemöta hotet från Periscope har man lanserat Facebook Live och kommer utöka tjänsterna inom rörligt. Bild och statiska filter stärkte man sin position på när man köpte Instagram.

 

Sen visade det sig att Snapchat ångar på som tåget, och att en av de senaste framgångarna är dynamiska/rörliga ansiktsfilter – både som en rolig användargrej och som potentiell intäktskälla via sponsrade filter.

 

Nu går då Facebook ut och köper MSQRD. Smart, vältajmat och med stor potential för kundtillväxt, för integration i existerande tjänster som Messenger, och med stor kommersiell potential. Smart drag Facebook. Smart drag indeed.

 

 

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

What marketers should not learn from the American election

  Not all people who voted for Trump are gun-toting pro life anti-BLM folks. There is a scale, from the most right-wing extremists to people who may just think that Trumps...

18 November 2020

Share of Search, bryggan mellan digitalt och långsiktigt

En längre tid har det funnits ett slags dualitet inom marknadsföringsfältet. På ena sidan de som utgår från klassiska modeller, mänskligt beteende, långsiktiga trender, på andra sidan de som jobbar...

15 Oktober 2020

Optimeringens tristess och gangstertidningen F.E.D.S

Den stora reklam- och kreativitetsgurun Rory Sutherland ifrågasatte en gång varför ”kreativa människors idéer alltid granskas av strukturerade människor, men strukturerade människors idéer granskas aldrig av kreatörer”. Jag tror att den...

9 Oktober 2020