Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 2 Juli 2018

Fem datadrivna tips till Almedalen

En gammal fin tradition såhär I Almedalstider är att gå in i Orvesto och kolla hur olika partisympatisörer skiljer sig åt I allt från twitter-användande till attityd till countrymusik.

Bland övrigt smått och gott fick jag tips av Peter Cederholm om två nya datapunkter i Orvesto som har med källkritik att göra. Det blir en del data-grottande, så vi börjar med en enkel sammanfattning i punktform. 5 tips för den som skall ge sig ut i Almedalsnatten;

  1. Connecta i rätt kanal – FI är tunga användare i de flesta sociala medier, Moderaterna är starkast på LinkedIn (duh!) och KD gillar Pinterest (handarbetes-tips någon??). Socialdemokrater är det nog bäst att ge ett hederligt visitkort på, de är svaga på de flesta kanaler
  2. Försiktig med vem du Swipear höger – de tre partier som har högst andel tinder-användare är Liberalerna, FI och SD. Kan bli ansträngt..
  3. Dela till vänster – vill du få ut ditt budskap eller din hashtag? Hitta någon på vänsterkanten. FI, Miljöpartiet och Vänstern är klart bäst på att dela och kommentera dagligen i sociala medier
  4. Häng med någon glad i baren – Liberaler är nöjdast med livet, SD:are mest missnöjda. Moderaterna har bäst ekonomiska förutsättningar att bjuda på en öl, FI:are har det värre. Bäst utväxling från inkomst till lycka har FI, så de kanske blir allra gladast för att bli bjudna. SD not so much.
  5. Klicka inte på länkar från Sverigedemokrater – De som röstar på SD har högst andel som medger att de kan ha svårt att urskilja sanning på nätet. Samtidigt har de lägst andel som säger sig källgranska saker innan de delar i sociala medier.

Lite rådata och en bonusspaning nedan.

Användning sociala medier

Orvesto 2018: 1 – Procent av de som troligen el definitivt kommer rösta på ett visst parti som också säger sig dela/använda sociala kanaler minst 1 ggr per dag

Fi är aktivast på både Facebook, Instagram och Snapchat.

Nöjdhet vs inkomst

Orvesto 2018:1 – Procent av de som troligen el definitivt kommer rösta på ett visst parti som också säger sig helt eller delvis hålla med om ”Jag är mycket nöjd med mitt liv”, resp som säger sig tjäna >300 000 kr per år.

59,7% av SD är nöjda med livet, mot 77,6% för liberalerna. Fi har bara 39,5% av medlemmarna som tjänar över 300 000/år, mot 65,8% för Moderaterna.

Delning vs källkritik

Orvesto 2018:1 – Procent av de som troligen el definitivt kommer rösta på ett visst parti som också säger sig helt eller delvis hålla med om ”Jag tycker det är svårt att urskilja sanning i digitala kanaler” resp ”Jag källgranskar innan jag delar”.

Bara 14% av SD:are källgranskar material innan de delar vidare, mot 37% för Liberalerna, 41% för V och 45% för Fi.

 

Bonusspaning – Liberaler gillar Techno

Orvesto 2018:1 – Procent av de som troligen el definitivt kommer rösta på ett visst parti som gillar en viss musiksmak.

 Ta inte med en Vänsterpartist till DJ battle, de är klart svagast på Hitmusik. Det är såklart Moderaterna som är i topp där, medan sossar är mesta dansbands-diggare. SD gillar Country, och Liberaler går igång på Techno.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Re:renegater

Världen är som den är, och människorna har sina föreställningar. Det hela hade sin upprinnelse under senhösten herrens och Coronans år 2020. På Myndighetens korridors-tyngda kontor var det denna dag ledningsgruppsmöte...

17 December 2020

What marketers should not learn from the American election

  Not all people who voted for Trump are gun-toting pro life anti-BLM folks. There is a scale, from the most right-wing extremists to people who may just think that Trumps...

18 November 2020

Share of Search, bryggan mellan digitalt och långsiktigt

En längre tid har det funnits ett slags dualitet inom marknadsföringsfältet. På ena sidan de som utgår från klassiska modeller, mänskligt beteende, långsiktiga trender, på andra sidan de som jobbar...

15 Oktober 2020