Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 26 Mars 2020

Ingen människa är en länk

 

”Ingen människa är en ö” skrev John Donne redan 1623.

Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv; varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela.

Det är ju fint på något sätt. Att vi blir de vi är i interaktionen med andra människor.

Jag fick besked från Berghs häromdagen att en föreläsning jag skall hålla där kommer ske på  videolänk via Zoom.

Zoom Rooms is the original software-based conference room solution used around the world in board, conference, huddle, and training rooms, as well as executive offices and classrooms. Founded in 2011, Zoom helps businesses and organizations bring their teams together in a frictionless environment to get more done.

Jag har använt Zoom tidigare. Där finns massa fiffiga features. Man kan dela in klassen i mindre grupper, folk kan rösta i omröstningar eller räcka upp handen. Men det är liksom inte samma sak. Något i det mänskliga går förlorat. Något kring alla de nyanser man kan uppfatta från kroppsspråk, tonalitet, röstläge. Snabbheten i att uppfatta intentioner och nyanser.

Corona har satt många i en ny vardagssituation, där fikarum, öppna kontorslandskap och after work bytts mot slack, teams och hangouts. Videokvalitén är krispig, och har man tur kan man till och med räcka upp handen virtuellt. Men, återigen. Det är inte samma sak, något i det mänskliga går förlorat.

Handlar det om bandbredd, skärmstorlek eller att vi inte har uppfunnit lukt-tv ännu? Kommer VR eller AR lösa biffen? Jag vet inte. Finns det en parallell till svårigheter att skapa emotionell kommunikation i digitala kanaler? Ingen aning.

Men en strimma hopp kan jag erbjuda. Ett tillfälle då man genom en glasruta, på bara ett par sekunder kan skapa en mänsklig interaktion, ett samförstånd, en värme och en känsla av gemenskap. Jag pratar såklart om mötesplats-vinken. Ni vet, när man kommer på en smal passage på en väg, två bilar möts, den ena väljer att bromsa in så den andra kan köra förbi först. Och sen kommer den. En uppskattande vink från den som kör först. Genomförd med ena handen, medan den fortfarande vilar på ratten. Och sen, ett direkt svar från den väntande föraren, en nick. Tack för att du ser och uppskattar min insats.

Man blir ju varm.

Lös mötesplats-vinken nu Zoom. Det här börjar bli tråkigt.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Att annonsera eller inte annonsera?

Många annonsörer sitter nu och funderar över vad de skall göra i detta nya och osäkra landskap. Det är ingen avundsvärd position, och det finns en mängd faktorer med oväntad...

23 Mars 2020

Godhjärtade varumärken i Corona-tider?

Jag skrev nyligen ett blogginlägg på Econsultancy där kontentan var att CSR-tänk bör initieras på styrelsenivå, inte på marknadsavdelningen (eller reklambyrån för den delen). Marknadsföring handlar om att maximera ett företags...

20 Mars 2020

Förutfattade meningar

I can’t believe it’s another SAS reklamfilm blog post. Nåja, tänkte ta detta kortfattat. Många har analyserat varför SAS-reklamen är ett misslyckande.  Några (färre) har analyserat varför den är lyckad.  Detta vet vi: 11 000 Sverigevänner,...

14 Februari 2020