Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag20.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 26 Mars 2020

Ingen människa är en länk

 

”Ingen människa är en ö” skrev John Donne redan 1623.

Ingen människa är en ö, hel och fullständig i sig själv; varje människa är ett stycke av fastlandet, en del av det hela.

Det är ju fint på något sätt. Att vi blir de vi är i interaktionen med andra människor.

Jag fick besked från Berghs häromdagen att en föreläsning jag skall hålla där kommer ske på  videolänk via Zoom.

Zoom Rooms is the original software-based conference room solution used around the world in board, conference, huddle, and training rooms, as well as executive offices and classrooms. Founded in 2011, Zoom helps businesses and organizations bring their teams together in a frictionless environment to get more done.

Jag har använt Zoom tidigare. Där finns massa fiffiga features. Man kan dela in klassen i mindre grupper, folk kan rösta i omröstningar eller räcka upp handen. Men det är liksom inte samma sak. Något i det mänskliga går förlorat. Något kring alla de nyanser man kan uppfatta från kroppsspråk, tonalitet, röstläge. Snabbheten i att uppfatta intentioner och nyanser.

Corona har satt många i en ny vardagssituation, där fikarum, öppna kontorslandskap och after work bytts mot slack, teams och hangouts. Videokvalitén är krispig, och har man tur kan man till och med räcka upp handen virtuellt. Men, återigen. Det är inte samma sak, något i det mänskliga går förlorat.

Handlar det om bandbredd, skärmstorlek eller att vi inte har uppfunnit lukt-tv ännu? Kommer VR eller AR lösa biffen? Jag vet inte. Finns det en parallell till svårigheter att skapa emotionell kommunikation i digitala kanaler? Ingen aning.

Men en strimma hopp kan jag erbjuda. Ett tillfälle då man genom en glasruta, på bara ett par sekunder kan skapa en mänsklig interaktion, ett samförstånd, en värme och en känsla av gemenskap. Jag pratar såklart om mötesplats-vinken. Ni vet, när man kommer på en smal passage på en väg, två bilar möts, den ena väljer att bromsa in så den andra kan köra förbi först. Och sen kommer den. En uppskattande vink från den som kör först. Genomförd med ena handen, medan den fortfarande vilar på ratten. Och sen, ett direkt svar från den väntande föraren, en nick. Tack för att du ser och uppskattar min insats.

Man blir ju varm.

Lös mötesplats-vinken nu Zoom. Det här börjar bli tråkigt.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Re:renegater

Världen är som den är, och människorna har sina föreställningar. Det hela hade sin upprinnelse under senhösten herrens och Coronans år 2020. På Myndighetens korridors-tyngda kontor var det denna dag ledningsgruppsmöte...

17 December 2020

What marketers should not learn from the American election

  Not all people who voted for Trump are gun-toting pro life anti-BLM folks. There is a scale, from the most right-wing extremists to people who may just think that Trumps...

18 November 2020

Share of Search, bryggan mellan digitalt och långsiktigt

En längre tid har det funnits ett slags dualitet inom marknadsföringsfältet. På ena sidan de som utgår från klassiska modeller, mänskligt beteende, långsiktiga trender, på andra sidan de som jobbar...

15 Oktober 2020