Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.
Publicerad 20 Maj 2020
Sjukt märkliga tider så här några veckor in i pandemi-mode. Corona överskuggar allt, men samtidigt börjar det bli lite, tja, vågar man säga tråkigt att prata om? Man har berört de vinklar som finns, gjort framtidsspaningar, analyser och reflektioner. Det är liksom uttömt.
Samtidigt känns det ju svårt att elda upp något adrenalin kring något annat ämne? Allt känns ganska litet i jämförelse. Nya annonsformat? Räckviddssiffor? Prisvinnande kreativitet eller snabbfotade content-grepp och humoristiska ”jobba hemifrån”-poster från olika företag? Mellanmjölk.
Men man kan kanske hitta lite inspiration ändå, i diskussionen kring vissa konstanta principer och tankemönster. Saker som gäller både före, efter och under Corona. Speciellt om de presenteras på ett intresseväckande sätt.
ISOLATED är ett initiativ med hemmaföreläsningar. En av föreläsarna är Wiemer Snijders, föreläsare om marknadsanalys och partner på konsultbyrån Commercial Works.
(Wiemer är också författare/redaktör av utmärkta boken ”Eat Your Greens”, en slags receptsamling över de viktigaste teorierna och ramverken ring marknadsföring. Vilket i sin tur inspirerade min egen broschyr ”From Bananas to Barbells”)
Wiemers föreläsning heter Data Driven Dead Ends. I väl utnyttjade 40 minuter går Wiemer metodiskt igenom ett antal sätt man överdriver, missförstår eller på andra sätt felanvänder information. Detta inkluderar
Värdering av data: Om man ser en utveckling eller distinkt skillnad mellan olika områden i marknaden, utvärdera innan man går till drastiska åtgärder, tänk över om
Saker som är annorlunda under Corona, är de skillnaderna det viktiga eller finns det desto fler likheter med hur saker såg ut tidigare? Förändringar som accelererat under Corona, är det relevant att studera utvecklingen just nu eller se på det större bakomliggande mönstret?
Korrelation vs Kausalitet. Om två saker inträffar samtidigt, har då den ena orsakat den andra, eller finns det någon annan påverkan. T.ex. lojalitet till ett varumärke som har ett starkt lojalitetsprogram, har programmet skapat lojaliteten eller är det en naturlig följd av varumärkets marknadspenetration?
Det viktiga i att göra saker i rätt ordning. Först analys, sen strategi, och sen taktik/utförande. Till exempel i corona-tider, innan man som varumärke ut och kommunicerar om pandemin: Först analysera målgruppens attityd till Corona och varumärken, deras behov och attityder, sedan se hur detta relaterar till långsiktig kommunikativ strategi, och sist (om analys och strategi stödjer det) fundera över utformning av kommunikation i ämnet. Eller låta bli.
Dagens tips, i all enkelhet.
Världen är som den är, och människorna har sina föreställningar. Det hela hade sin upprinnelse under senhösten herrens och Coronans år 2020. På Myndighetens korridors-tyngda kontor var det denna dag ledningsgruppsmöte...
17 December 2020Not all people who voted for Trump are gun-toting pro life anti-BLM folks. There is a scale, from the most right-wing extremists to people who may just think that Trumps...
18 November 2020En längre tid har det funnits ett slags dualitet inom marknadsföringsfältet. På ena sidan de som utgår från klassiska modeller, mänskligt beteende, långsiktiga trender, på andra sidan de som jobbar...
15 Oktober 2020