Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 20 maj 2020

Inspiration i dessa tider

Sjukt märkliga tider så här några veckor in i pandemi-mode. Corona överskuggar allt, men samtidigt börjar det bli lite, tja, vågar man säga tråkigt att prata om? Man har berört de vinklar som finns, gjort framtidsspaningar, analyser och reflektioner. Det är liksom uttömt.

Samtidigt känns det ju svårt att elda upp något adrenalin kring något annat ämne? Allt känns ganska litet i jämförelse. Nya annonsformat? Räckviddssiffor? Prisvinnande kreativitet eller snabbfotade content-grepp och humoristiska ”jobba hemifrån”-poster från olika företag? Mellanmjölk.

Men man kan kanske hitta lite inspiration ändå, i diskussionen kring vissa konstanta principer och tankemönster. Saker som gäller både före, efter och under Corona. Speciellt om de presenteras på ett intresseväckande sätt.

ISOLATED är ett initiativ med hemmaföreläsningar. En av föreläsarna är Wiemer Snijders, föreläsare om marknadsanalys och partner på konsultbyrån Commercial Works.

(Wiemer är också författare/redaktör av utmärkta boken ”Eat Your Greens”, en slags receptsamling över de viktigaste teorierna och ramverken ring marknadsföring. Vilket i sin tur inspirerade min egen broschyr ”From Bananas to Barbells”)

Wiemers föreläsning heter Data Driven Dead Ends. I väl utnyttjade 40 minuter går Wiemer metodiskt igenom ett antal sätt man överdriver, missförstår eller på andra sätt felanvänder information. Detta inkluderar

Värdering av data: Om man ser en utveckling eller distinkt skillnad mellan olika områden i marknaden, utvärdera innan man går till drastiska åtgärder, tänk över om

  • Skillnaderna verkligen är större än likheterna när man jämför två områden
  • Skillnaderna bara är en liten del av ett större pussel
  • Det finns ett större mönster, och vad detta mönster då kan vara.

 

Saker som är annorlunda under Corona, är de skillnaderna det viktiga eller finns det desto fler likheter med hur saker såg ut tidigare? Förändringar som accelererat under Corona, är det relevant att studera utvecklingen just nu eller se på det större bakomliggande mönstret?

 

Korrelation vs Kausalitet. Om två saker inträffar samtidigt, har då den ena orsakat den andra, eller finns det någon annan påverkan. T.ex. lojalitet till ett varumärke som har ett starkt lojalitetsprogram, har programmet skapat lojaliteten eller är det en naturlig följd av varumärkets marknadspenetration?

 

Det viktiga i att göra saker i rätt ordning. Först analys, sen strategi, och sen taktik/utförande. Till exempel i corona-tider, innan man som varumärke ut och kommunicerar om pandemin: Först analysera målgruppens attityd till Corona och varumärken, deras behov och attityder, sedan se hur detta relaterar till långsiktig kommunikativ strategi, och sist (om analys och strategi stödjer det) fundera över utformning av kommunikation i ämnet. Eller låta bli.

Dagens tips, i all enkelhet.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Lyxen (sic) med ett starkt varumärke

Balenciaga och Gucci har just lanserat en samarbets-kollektion som kallas ”The Hacker Project”. ”Exploring ideas of authenticity and appropriation within the fashion industry, House codes from Gucci and BALENCIAGA...

26 november 2021

Blir Darth Vader tafflig i Teams-möten?

Det finns en fantastisk sketch  av Eddie Izzard där han konstaterar att Dödsstjärnan i Stjärnornas krig måste haft en matsal. Han fortsätter med att spekulera i hur denna matsal kan...

10 november 2021

Emergent strategy och ett radhus från 40-talet

Våra blickar möttes i det trånga märkligt disponerade, och för tillfället icke fungerande badrummet. Jag tittade på rörmokaren, rörmokaren tittade på mig. Han kliade sig lite i hårfästet och vände...

5 oktober 2021