Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 11 augusti 2021

Konstens relation till duken


JohanahoJ, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

På 1600-talet, under renässansens Italien, uppfanns målarduken som nytt underlag för konst. Innan dess målade man på träpaneler, men dessa var tunga, ojämna, och sprack titt som tätt. Massa jidder. Läge för en innovation.  

Initialt tillverkades målarduken av hampa, och ordet ”canvas” har faktiskt sitt ursprung i cannabis.  Man spikade upp hampa-duken på en träram, och konceptet blev snabbt populärt. Duken tillverkas fortfarande ibland av hampa, även om linne och bomull är mer vanligt nuförtiden. I övrigt är grejen densamma, 400 år senare.  

 

Målarkonsten är liksom ikonen och sinnebilden för kreativitet. Men du köper inte konst för att duken är fräsigt tillverkad. Kreativiteten får sin plats ovanpå duken.

I mars 2021 sålde digitala artisten Beeple sitt verk ”Everydays – The First 5000 days” för 69 miljoner dollar. Eller ja, inte själva verket som sådant, utan NFT:n, det block chain-baserade digitala kvittot på verket. Liksom skryt-rättigheterna till att du faktiskt äger konstverket.  

 

Det är ju rätt svindlande. 69 miljoner dollar för ett digitalt kvitto. Visst, du får jpg:n också, men det är kvittot som är grejen. Många som jobbar med konst och kreativitet får säkert lite feeling kring innovation och så.  

 

Men målarduk gonna be målarduk.  

 

Ska man köpa en målarduk idag finns det en uppsjö av leverantörer och kanaler. En snabb googling ger hundratals sajter med namn som kombinerar ”create” och ”store” på olika sätt. Man får bilden av hur SEO-människan på Panduro börjar svära och får svettningar under armarna redan på måndag morgon, och sen är det ett rent helvete ända fram till fredagen för att försvara positionerna.  

 

Debatten blir ofta binär. Folk vill att ALLT ska vara nytt. Och att ALLT skall vara kreativt och innovativt. Eller INGET ska vara nytt och kreativt. Till exempel när folk ifrågasätter värdet av kreativitet och gamla fina reklambyråer krymper eller går i konkurs. Då är det viktigt att komma ihåg att det kreativa är det som händer ovanpå duken, det behöver få vara fritt och galet och inte lika uppmätt och detaljstyrt som vävning av hampaduk.  

 

Som när det överlägset skrockas åt Tik-Tok, eller Amazon, eller röststyrning, bara för att man minsann gjort en Orvesto-slagning och målgruppen i de kanalerna har liten disponibel inkomst och indexerar lågt på ”Pröva Nya Produkter Jag Hört Om Från En Vän”. Nya saker kan vara bra och addera värde.  

 

Eller när folk blir så där ilskna så att venerna i pannan poppar fram bara för att det fortfarande annonseras i TV och tidningar. Bara för att något är gammalt och etablerat behöver det inte betyda att det inte är något bra.  

 

 En del gammalt är bra, beprövat och funkar, en del gammalt är skit. Samma gäller med nya och innovativa saker. Man får testa sig fram till vad som är vad.  Kanske säljer du reklamkampanjer i form av NFT:er i metaverset i framtiden, eller så bokar du ytterligare en 30 sekundare på TV.

 

Det enda vi vet med största säkerhet är att många tavlor kommer fortsätta målas och säljas på en duk av bomull eller linne. Ibland hampa till och med.  

 

 

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Size matters

Enkla förklaringar och modeller är inte bara en trygghet att luta sig emot i en komplex värld. Ofta är de också en nödvändighet för att över huvud taget skapa någon...

5 maj 2021

En värld av spikar

”Jag antar att det är frestande, om det enda verktyget du har är en hammare, att behandla allt som om det vore en spik.” Citatet tillskrivs Abraham Maslow (ja, killen med behovshierarkin) och är...

4 maj 2021

Stig och mörkret.

Idag är fem av fem artiklar på ”Mest Läst”-listan här på resume.se artiklar om ICA-Stig. Så har det sett ut på den listan närmare en vecka. Fem av fem. Tutti. Här...

1 februari 2021

Se fler branschtitlar från Bonnier News