Instagram går som tåget – få dagliga användare på Snapchat

Hurra! Nya Orvesto 2016:1 har anlänt och dem som vill nörda ner sig i svenska konsumenters mediebeteende har en stor mängd data att titta i framöver. Kommer ta ett tag att destillera, men jag tog som en smakbit ut siffror på sociala-medie användande bland 16-80-åringar och jämförde 2016 med 2015.

 

Orvesto totalt 2015-2016

Som i de flesta rapporterna på senare år är det Instagram som växer mest. Totalt användande går från 33 till strax över 40%. Tillväxten på 22% slås enbart av Snapchat som växer med 26% från 14 till 18 procents penetration av svenskarna. Snapchat är nu definitivt större än Twitter i total penetration i Sverige. Anmärkningsvärt också såklart att över 60% av alla svenskar 18-60 har Facebook.

 

 

Orvesto dagligt 2015-2016

Intressant är också att titta på hur många dagliga användare kanalerna har. Även här är Facebook och Insta i särklass. Mycket nära hälften av vuxna svenskar är inne på Facebook minst en gång per dag, svårt att hitta en enskild mediekanal som kan tävla med den statistiken! Här ser vi också en intressant grej med Snapchat; Man växer i totala användare, men det verkar vara många som är inne och testar och kollar vad det är, snarare än att vara hängivna användare. Bara 1,4% är på Snapchat varje dag, att jämföra med 5,1% för Twitter.

 

Sociala medier växer brett i Sverige, men det är intressant att se att det fortfarande finns en distinktion mellan ”de två stora” och resten, speciellt när man tittar på daglig räckvidd.

 

..to be continued!

Like, love, hahaha – så reagerar vi på Facevook världen runt

Facebook reactions släpptes i februari, och nu har SocialBakers undersökt hur vi använt denna nya möjlighet att reagera på content. I grunden handlade det ju om att man gick från en typ av reaktion (like) till sex olika (like, love, haha, wow, sad och angry). 

 

socialbakers reaction

bild från SocialBakers

Det visar sig att like fortfarande är klart dominerande med runt 97% av alla reaktioner. Nordamerikaner har varit bäst med att adaptera de nya reaktionerna och använder andra emojis för att uttrycka sig 5% av tiden, medan Asien fortfarande kör vanlig like i 98% av fallen.

Socialbakers gör en enklare analys av varför det ser ut såhär, och det är egentligen inga konstigheter;

1. Like-knappen är enklare att komma åt. Man kan klicka direkt, behöver inte hovra över like, vänta in en expansion, och sedan välja en annan reaktion

2. Nytt o ovant. Reactions har bara funnits ett par månader

3. Like är lagom. Just Like är den enklaste och mest mellanmjölk av reaktioner, kan utan problem slängas på en stor mängd nyheter.

Något som ger hopp om mänskligheten är att ”Love” är den klart vanligaste bland rekommendationerna efter ”Like.

 

 

Think With Google Sverige

image3[1]

Google hade sitt årliga Think-event för 2016 den 1/6, och jag hann vara med under förmiddagen. Sammanfattningsvis vad det väl inte mycket nytt under solen, men en par bra sägningar och insikter.

image4

Zineb Ait Bahajji med titeln  Program Manager conversational search pratade om smartare sökningar som mer liknar mänskliga konversationer. Hon pratade om målsättningen för en av de första som jobbade med sökalgoritmen; Att skapa den ultimata assistenten.

Sök utvecklas på många sätt: sedan 2015 är majoriteten på mobila enheter, man kan söka på nya ställen (sensorer i hemmet, wearables-info, inuti appar) och samtidigt börjar sök användas för att hitta information i din personliga information (kalender, mail, restaurangbokningar, flighter, bilder etc).

Zineb gjorde ett par roliga demos av conversational search, som ju inte är någon nyhet med en rolig grej.

image2[1]

Sen blev det lite snack om mobile micro moments, inte mycket nytt där heller. En dragning av Niklas från Lekmer var rolig och intressant, huvudsaklig takeway var att även en erfaren e-handlare inte får samma konverteringsgrad på mobil som på desktop. En talare från SAS visade på roliga möjligheter inom innovation för resande..

image1[1]

Sen kom det jag tyckte var vassaste delen på förmiddagen, Shane Cassels som titulerades Online Conversation Expert. Han hade en gedigen dragning om mobil UX med flera guldkorn. Listar några takeaways i punktform:

  • Det krävs 3 positiva upplevelser för att balansera en negativ. Lös problem i mobil upplevelse innan ni gör lattjo kampanjer.
  • Kunders förväntan på upplevelser benchmarkas inte mot era konkurrenter, utan mot de absolut bästa. Mot Uber, mot AirBnB, UrbIt, Zalando
  • ”Filling in fields and forms is a desktop convention, created because we had a keyboard”. Hitta andra vägar för konvertering i mobilen.
  • Sensorer i mängder finns i moderna smartphones (GPS, Mic, Kamera (visual search), Fingerprint ID, Accelerometer). Missa inte möjligheter med att använda dessa.
  • Man väljer banker, taxibolag eller flygbolag på grund av appar.
  • När du designar hemsidor för responsive; tänk konsekvent design över plattformar och stora knappar på mobila ytor
  • När du designar landningssidor; plocka inte bort dina produkt-uspar, och fyll gärna på med dina fördelar vid köp (snabb leverans, smidig betalning etc)
  • Vid sökfunktioner, ha gott om filter som man kan selektera med, men låt dem komma stegvis. Låt sökresultat-listor vara cleana, och låt konsumenter välja om de ska visas i listform, kartforn eller bildform.
  • Webb och appar närmar sig varandra; Webb får alltmer funktionalitet likt push notifications och sparade lösenord. Appar blir indexerade och sökbara, och man gör marknadsföring för att hålla upp intresset för nedladdade appr.

Allt som allt en trevlig dag och en del bra grejer här o där. Hade dock varit kul att få lite mer rena nyheter eller Sverige-specifika siffror från Google.

 

Den definitiva videobloggen om Live – intervju med Patrik Sandberg

Videoblogg nummer 3 blir ett lättsamt samtal om Live-formatet och varumärkessäkerhet med Patrik Sandberg från Nyheter24. Enjoy!

 

How cool brands stay hot

Kul dag på jobbet i fredag –vi lyssna på vår koncernchef Mattias Behrer tillsammans med Joeri van den Bergh som tillsammans skrivit boken ”How cool brands stay hot”

 

image3

Grundkonceptet är egentligen en genomgång av de mönster av konsumentbeteenden som skiljer generation Y och Z från tidigare generationer, och i grunden ligger gedigen research, både bland målgrupperna men också intervjuer med marknadschefer.

Som född på sena 70-talet räknas jag själv bland Generation X, också kallad den ironiska generationen. Lite hånfullt har de yngsta generationerna (Y och Z) kallats Curling-generationen, eller som spanjorerna säger NiNi-generationen (Ni Estudio, Ni Trabajo).

I en tid när generation kanske inte är det vanligaste sättet att definiera och undersöka målgrupper var det intressant att se dom tydliga skillnader som ändå fann mellan segmenten.  Tittar man på X & Y tillsammans (kallas ofta ”Nextgen”) ser man 3 teman.

  1. Snappiness (otålighet)

 

Tydliga tecken i researchen på en generation som vill att allt skall gå snabbt kan illustreras med exempel som

 

Screen Shot 2016-05-23 at 21.09.03

  • Starbucks pre-order-app som besparar dig 3 minuter i kaffe-kön
  • Live-revolutionen (Periscope, FB Live, Snapchat etc etc).
  • Emojis och förkortningar istället för ord. (Gråtemojin blev årets ord  2015.. )

 

 

  1. Create a better world

 

image1

Researchen visar att yngre generationer ser växthuseffekten, rasism och ojämlikhet som större problem än tidigare generationer. Samtidigt ses invandring och terrorism som mindre problem. Här påpekar Joeri att företag som har en äkta social agenda och inte bara gör  lite storytelling-reklam kan vinna stora fördelar i yngre målgrupper. Som exempel nämner han TOM:s  arbete med One for One Shoes for tomorrow, men även H&M:s återvinningskampanj Closing the Loop bör kvala in här.

 

  1. Äkta och eget

 

Under den här rubriken finns ett par olika saker, bland annat en tydligare ambition att starta eget hellre än att bli anställd. Här finns också hela maker-trenden och viljan att ha unika produkter, som Coca Cola tagit tillvara i sina namnprydda flaskor.

Men också en strävan efter äkthet i en sminkad omvärld, bland annat illustrerat av framgångarna för t.ex. Girls, men även populariteten för ekologisk frukt som tidigare bedömts som ”ful”.

 

Jag som är statistiknörd satt och njöt i fulla drag, inte minst av att siffrorna även fanns nedbrutna på svensk basis. Att göra snabba grejer med tydliga ideal och en äkta kärna skall alltså vara nyckeln för att nå framgång mot yngre målgrupper. Lättare sagt än gjort kanske..