Räckvidd vs engagemang

Här kommer då det andra videoblogg-avsnittet. Tänkte den här gången testa att posta både filmen och talmanuset i skriven form. Man vet ju själv att det ibland är irriterande om man klickar på en artikellänk och så finns det enbart rörligt innehåll.

Temat får väl sägas vara räckvidd vs engagemang.

Först och främst då resultatet engagemangsmässigt av det första videoblogg-avsnittet; ganska dåliga siffror på ”vanliga” bloggen, men klart bättre räckvidd på Facebook. Dock märker man att det är typ 10% som klickar igång ljudet. Sjukt viktigt att vara visuell och texta innehållet känns det som, ett område där man kan lära sig mycket av Bonniers KIT.

På en relaterad note rapporterade Facebook magiska resultat för Q1, till stor del baserat på mer påträngande videoformat som autostartar, plus att man tagit video till Instagram. Sociala medier som skulle vara engagemangets hemvist blir alltmer gamla hederliga räckviddsmedier.

 

För att fortsätta videotemat – Youtube kommer också med en nyhet i form av nya annonsformatet Bumber Ads. Det nya formatet skall bli ett komplement till de existerande preroll-  och trueview–formaten. Bumper ads är 6 sekunders spotar som inte går att klickas bort, men som man hoppas är korta nog att ändå inte kunna irritera alltför mycket. Här har man lånat inspiration av TV-branchens sponsorskyltar. Visar också detta på utvecklingen mot räckvidd och awareness snarare än klick och engagemang. Back to basics.

 

Så är tanken på engagerande och interaktiv reklam död? Nej jag tror nog räckviddskampanjer och kampanjer för att driva engagemang och interaktivitet båda kan ha en roll. Man får bara akta sig för att blanda ihop dom, och för att tro att den ena utesluter den andra.

Screen Shot 2016-04-28 at 21.21.01

På temat engagerande initiativ måste man ju notera den något uppseendeväckande kampanjen som kopplar samman Spotify och Game of Thrones. Kampanjer av typen ”Vilken karaktär är du i den kända TV-serien” är ju ett gammalt fenomen, men just kontrasten mellan den medeltida GoT-världen och mina eurotechno-listor skapade någon form av intresse här.

 

Avslutningsvis en eloge till en kampanj som bryggar räckvidd och engagemang, som lyfter på skynket mellan reklamens värld och verkligheten. Kudos till Forsman som med sin sista kampanj för Comviq lämnar med flaggan i topp.

Det var allt för denna veckan!

 

Google Translate 10 år

Google translate fyller 10 år, vilket man firar genom att släppa en liten lista på fakta om tjänsten och användandet. Bland annat då att man har 500 miljoner användare som översätter 100 miljarder ord per dag, att brasilianare är de som använder tjänsten mest, samt att man senaste veckan sett en peak i översättande av termen ”purple rain”.

Läs mer om ett årtionde med Translate på den här länken.

 

Eller se en fejkfilm där man använder translate på åsnor nedan. Trevlig helg!

 

Jag videobloggar – Om Youtube, online video och Live..

Mitt första videoblogg-inlägg. Youtube-rapporten jag nämner kan man läsa här

Facebook F8 dag 2

Första rundan nyheter från Facebooks utvecklarkonferens F8 var inte fy skam; Chattande robotar, öppna inloggningar och ritningar för kameror.

Den andra rundan bjöd också på spännande grejer;

Kombinera VR och Social. Kombinationen av Virtual reality och Sociala Media ser Facebook en stor potential i. Med ägandet av Oculus rift och den enorma räckvidd man har i nätverken i portföljen (FB, Instagram, WhatsApp) är det naturligt att man trycker för detta. De demos som visades upp talar också för att här kan det verkligen hända grejer – inte bara inom förströelse/nöje och kommunikation, utan även inom service, utbildning, kundtjänst etc. Lägger man till Facebooks köp nyligen av MSQRD och de möjligheter som finns med Augmented reality och olika filter är det nästan så att tanken svindlar.

 

Mark glasögon

bild via TheVerge

Glasögon. Google Glass kom och gick, men Mark plockar upp tråden igen vad gäller att gå från klumpiga hjälmar till snygga glasögon, för att kunna flytta VR-upplevelsen från TV-rummer till något man har med sig hela dagen.

Artificiell Intelligens. Facebooks ”Applied Machine Learning” gäng presenterade hur man alltmer skapar lärande system för att optimera och förbättra Facebook-upplevelsen. Utöver att optimera feeden jobbar man med algoritmer för saker som att översätta poster till olika språk, läsa av bilder och skapa bildtexter samt auto-tagga personer i bilder och videos.

Allt detta sammantaget skapar en spännande och svindlande bild. Kombinationen virtuell verklighet, artificiell intelligens och automatiserade chat-botar samt filter och augmented reality ger enorma möjligheter. Samtidigt finns såklart risker med automatisering, med integritetsfrågor med mera.

 

Är det början på Skynet eller början på en vacker ny framtid? En sak är i alla fall klar, de kommande åren kommer bli riktigt riktigt spännande!!

 

Nyheterna från Facebook F8 komprimerat

Facebooks utvecklarkonferens F8 startade idag och allt därifrån kommer att stötas o blötas mycket framöver. Här kommer min extremt korta hissvariant.

Vad fick vi?

(null)

Stora visioner. Mark pratade om hur man nu inleder den tredje vågen i Facebooks utveckling. Den första var nätverket, den andra var produkter och nu skall Facebook utveckla teknologier

Kundtjänst-robotar. Nu kan företag skapa algoritmer som hanterar chat-interaktioner på Facebook. Ett stort steg mot framtida automatisering av allt mer innehåll..

Inloggningstjänster. Även den som inte vill använda Facebook Connect eller ens har ett FB-konto skall kunna (via mail eller telefonnummer) få en enkel inloggning till olika tjänster. Ett steg mot FBs ambition att bli världens personuppgifts-hub.

(null)

(null)

Ritningar på en kamera. Låter inte så sexigt men lär bli mest hajpade nyheten. För att säkerställa content till sin Oculus Rift-plattform (och till 360-video) släpper man en vass kamera för att spela in för VR. Eller man släpper ritningar, då FB inte har något intresse i att bli kameratillverkare.

Vad fick vi inte?

En sökmotor. Många hade spekulerat i att FB skulle ta steget och utmana Google men så blev inte fallet denna gång.

Summa summarum är det jäkligt spännande ambitioner från världens största kommunikationsföretag, där fokus ligger på persondata, VR och automatiserat content.