Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är head of creative and media på If Skadeförsäkring och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 1 februari 2021

Stig och mörkret.

Idag är fem av fem artiklar på ”Mest Läst”-listan här på resume.se artiklar om ICA-Stig. Så har det sett ut på den listan närmare en vecka. Fem av fem. Tutti.

Här kan man lätt förfasas: Sveriges ledande publikation inom kommunikation, spjutspetsen av kunnande och aktualitet inom allt från varumärkesstrategi till branschens ekonomi och förutsättningar, kunde inte hitta något mer brännande och relevant att de kunde ens ta sig in på topp fem?

Här finns dock ett par anledningar till fattning. En anledning är naturligtvis att intresset är ett bevis på ett fantastiskt kompetent och långsiktigt jobb av Frank Hollingworth och gänget på King. Ica-spåan är ett jobb som är värt uppmärksamhet. En annan anledning är det faktum att när nyheter från branschen är så breda att de intresserar även de utanför ankdammen, då får besökarstatistiken på resume.se lite slagsida (lex Paulo Roberto).

Men inte bara Resumé och dess läsare är förtjusta över att det faktum att det äntligen händer något i världen. Aftonbladets desk pangar i febrig iver iväg tre (3!) pushnotiser i ämnet på en kvart. (DE klart mindre klickvänliga polarisarna får en. Lamers.).

Detta brännande fokus på vem som skall fylla Loas loafers är nämligen också ett tecken på något annat: bristen på bra nyhetsstoff i en nedstängd värld.

Att mänsklig interaktion, möten, jobba tillsammans, göra produktioner, hänga på event, bråka i paneler, skvallra på fester är upptakten till så mycket som är nyhetsvärdigt. Det är högre bandbredd, mer intensivt än ett Zoom-möte, men det är också svängigare, slarvigare, mer impulsivt. Mer möjlighet för att det händer något i ögonblicket.

”Kabyssen”. Mitt liv nu, tydligen. 

Nu sitter många inne själva. Vi har tråkigare, och vi är också tråkigare. Vi skapar mindre intressant stoff, samtidigt som vi hungrar efter allt mer nyheter som drar uppmärksamheten från den ensliga obekväma jävla fällstolen i gästrummet.

En perfekt storm för Ica-Stig.

Skynda på med sprutan Tegnell, annars kommer den här bloggen börja handla om skrivbordsstolar och skärminställningar.

Fy fan.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

Syftet med reklam

”Den som inte är röd när han är ung har inget hjärta. Men den som inte är blå när han är gammal har ingen hjärna” påstås Winston Churchill ha sagt. Det här har varit en sanning länge.

16 september 2022

Stagflation – vad gör vi nu?

Varningssignalerna kring ekonomi och konjunktur ringer allt högre. I ett sådant läge väntar man med andakt in” Såhär bör marknadsförare agera i lågkonjunktur” artiklarna. Likt ”Så här bör marknadsförare agera...

8 september 2022

Axiom om perspektiv

Ett axiom (latin för ”värde”, ”åsikt”) är ett självklart påstående vars sanningshalt inte kan betvivlas. Inom marknadsföring finns det ganska få axiom som är bransch-gemensamma. Det finns många saker som kanske...

10 augusti 2022