Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nils Andersson Wimby

Nils Andersson Wimby är byråchef på Isobar Sverige och skriver om det alltmer komplexa landskapet som marknadschefer och marknadsförare behöver orientera sig efter.


Publicerad 12 Februari 2020

Värderingarna och reklamen

Ibland pratar jag om framtiden med min sexåriga dotter. När dessa samtal kommer in på det här med familj säger hon ibland:

– Jag undrar hur den killen eller tjejen jag kommer bli kär i kommer se ut.

Det där gör mig alltid glad. Att det är så naturligt för henne att kärlek kan ta olika former och inte behöver följa traditionella mönster.

Men det är ju jag det.

Sen går jag till jobbet och jobbar med reklam och marknadsföring. Marknadsföring definieras som alla aktiviteter ett företag sysslar med för att skapa intäkter. Det är liksom marknadsföringens jobb.

En del av marknadsföring är kommunikation, eller reklam. Reklamens roll är att skapa uppmärksamhet, och sedan peka på varumärket och produkten.

Självklart är reklamen också med och formar värderingar i samhället och här inträder en potentiell konflikt. Reklam som är effektiv i att fylla sitt syfte (uppmärksamhet -> varumärke/produkt för att bidra till intäkter) kan gå emot de värderingar jag tror är viktiga i vårt samhälle. Och som motsats kan kampanjer som skapar positiva vibbar i samhället kan göra ett uselt jobb i att driva intäkter.

Sen är det ju också i dessa tider högst subjektivt vad som är positiv utveckling i samhället.

Det finns en hel del kritik idag mot att idealistiska reklamare tappat fokus på reklamens viktigaste jobb, att maximera intäkter. Vilket såklart är ett allvarligt problem. Gör inte reklamen sitt jobb är det ju slöseri med kundens pengar.

Men man kan samtidigt inte säga att det är omöjligt att göra kommunikation som både skapar något bra i samhället OCH driver intäkter. Det går inte att automatiskt säga att reklam med ett syfte är dålig. Kopplat till det kan det vara viktigt att också tänka på vilken roll reklam kan spela mot andra intressenter än just kunder (anställda, ägare, distributörer, lagstiftare etc).

Jag tror det viktiga är att kunna hålla isär de två aspekterna på reklam, att utvärdera dem separat och att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att inte vara för kategorisk utan mer resonerande. Och nog måste det gå att försöka få med sig budskap in i reklam, så länge man känner att man inte kompromissar med reklamens grundläggande syfte?

Nåja, det om detta. Här hade jag tänkt länka till SAS nya film om hur nyfikenhet på omvärlden skapat kärnan av vår skandinaviska identitet. Men den har plockats ner pga hatstormar.

Dela blogginlägget:

Mer från Nils Andersson Wimby

Till bloggen >

När gamla lagar falla

(På engelska då den är skriven för econsultancy.com och jag inte orkade översätta till Svenska. Sorry)   Simple, distinctive and categorical statements have a way of becoming truths. That is because they...

14 September 2020

Det var väl tråkigt.

En svartvit bild på Gällivare Torg får illustrera denna text. Förlåt Gällivare. Det är helt otroligt hur tydligt återkomsten efter semestern är ett antiklimax. Man ser fram emot styrkan i kontrasten. Kontrasten...

26 Augusti 2020

Balanced scorecard för medieköp?

De senaste 20 åren har ett dramatiskt skifte skett i relationen mellan annonserade företag och journalistik. I takt med att konsumenters beteende förändrats har majoriteten av annonspengarna flyttats från medier...

2 Juli 2020