Dela sidan:

Borde funka dåligt på Tinder

”Det är ju det sista tipset jag skulle ge någon,” säger D, min kompis tillika en klok PR-konsult när vi tittar på en partiledarutfrågning. Att vara bäst på allt och inte erkänna några brister är långt ifrån eftersträvansvärt. Man behöver inte vara medietränare för att dra den slutsatsen. Snarare definierar det ett osympatiskt och asocialt beteende. Inget att rekommendera för Tinderprofilen, på kräftskivan, på arbetsplatsen – eller i politiken.

Ändå är det just de här dragen som genomsyrar det politiska samtalet. När det pratas om förtroendekris är det konstigt att det här inte diskuteras mer. Om partiledarna hade varit mer personliga, mindre manusbundna och erkänt något misstag emellanåt skulle avståndet till oss andra minska och trovärdigheten öka. För det är helt rimligt och mänskligt.

Ulrica Schenström, tidigare statssekreterare hos Fredrik Reinfeldt, säger i Ekots lördagsintervju att det viktigaste för att lyckas i de avslutande valdebatterna är att släppa talarpunkterna och våga vara sig själv. Låter ganska självklart, men oftast känns det mesta regisserat i valrörelsen. Argumenten inövade, känslorna kontrollerade, beskyllningarna genomtänkta. Utan att veta så tippar jag på att partiledarna inte är lika drillade när kamerorna släcks. Visa gärna mer av den sidan i så fall. För den som visar upp en personlig, känslomässig och trovärdig bild av sig själv har troligtvis också en bättre chans i valspurten.

Vikten att våga vara sig själv och inse sina begränsningar gäller givetvis för alla ledare, även marknadschefer. Jag har vunnit många kommunikationspriser i världen, men jag är inte bäst på någonting. Alla som jag arbetar med är bättre på sina områden än jag – grymma kollegor. Samma sak vid byråsamarbeten. Jag är möjligtvis bäst på att vara medelbra. För det tror jag man måste vara som marknadschef idag. Det räcker inte med att vara en inspirerande ledare, det krävs en bred kunskap, nyfikenhet och lyhördhet för att kunna prioritera det som skapar mest effekt.

Om medelbra är en egenskap som värderas när årets marknadschef ska utses i oktober har jag ingen aning om. Däremot kan vi vara ganska säkra på hur det kommer att låta i de avslutande valdebatterna. Hoppas bara ingen kommer farande med en ny beräknande kolbit (eller annat tillhygge), utan istället att någon har mod att säga att man faktiskt inte vet på någon fråga – det hade varit sympatiskt.