Dela sidan:

Sluta plocka de lågt hängande frukterna

Tänk att rida över Irland – över de gröna vidderna, övernatta på borgar för att till slut komma fram till de branta klipporna i väst. Med hästen stegrandes vid kanten mot Atlanten har jag genomfört en av många punkter på min bucketlista. För i år ska bli året då det ska ske. Då minnen ska skapas. Jag tror att varumärken skulle må bra av att skapa sina egna bucketlistor – konkretisera sina drömmar.

Ofta pratar vi om saker vi vill göra. Går och tänker på dem, kanske till och med skriver ner dem på en lista. Men de känns för krävande att genomföra när livet är fullt med annat. Det är enklare att gnugga på, kanske göra saker lite bättre eller annorlunda. Gott så, men i bakhuvudet ligger en tanke om något större. Vi kan nog vara överens om att tölta runt vid det lokala stallet inte skulle skapa samma minnesvärda upplevelse. Tyvärr är det många varumärkesresor som bara når till leran i kranskommunerna.

Alla drömmar kan inte nås, men alla kan försöka. Ambitionsnivån sätter ribban för hur högt vi hoppar. Jag är övertygad om att vi kan mer än vi tror. Marknadschefens kanske viktigaste uppgift är att inspirera – tillåta oss att drömma och ingjuta mod och energi. Som barn ska vi bli proffs och vinna VM, men med åren finns en tendens att sluta drömma eller i alla fall drömma mindre. Bli mer rationella och ta beslut efter där vi är idag och inte efter dit vi vill. De lågt hängande frukterna är lockande men de riskerar att flytta oss i sidled istället för framåt.

Vi måste givetvis fortsätta att genomföra taktisk, kortsiktig och mätbar kommunikation, men det får inte ersätta våra drömmar. Jag är övertygad om att de flesta marknadsavdelningar skulle vinna på att ersätta mål med en bucketlista utan deadline – bara en jävla vilja och mod att satsa fullt ut. Om man hade ett koncept att vara smooth så skulle hinken kunna vara att koppla till sig världens smoothaste snubbe. Känslan och riktningen är det viktigaste. Aktiviteter som inte driver framåt väljs bort, oavsett hur lågt de hänger. Det skulle förflytta varumärken med hästlängder. Ses på Irland.