Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 28 september 2018

Är Moderaterna super trendy?

På väg hem till min mor går jag förbi en solblekt röd liten Subaru som någon översäljande japansk marknadsperson namngivit ”Super Trendy”. Fnissar i mjugg och undrar om den någonsin varit särskilt trendig. Har svårt att tro det. Och framför allt inte nu. Så fort produkter namnges med aktualitetsepitet så har de snart ett bästföredatum. Alltså rimligt att vara lite återhållsam med den sortens namn. Speciellt om det appliceras på produkter som lever länge. Förstår att det kan vara lockande när man vill få till förändring, kickstarta något nytt, bli visionär. Men effekten är kortvarig, för att sedan successivt tappa i trovärdighet. Som när jag pluggade och flyttade in i nybyggda Campus Futurum. Där och då kändes namnet helt okej (om än lite fjantigt). Men idag tjugo år senare andas studentboendet troligtvis allt annat än framtid – snarare imperfektum.

Väl framme hos min mor går jag upp på vinden för att leta efter några fotoalbum men hittar istället ett gammalt brädspel. På lockets tecknade framsida står det ”Nya Bondespelet”. Ett kärt återseende. Härliga minnen av långa bataljer om vem som först lyckas odla sig fram från torpägare till slottsherre. Håkan vann varje gång. Enligt Alga är det ett av landets mest populära spel. Söderbacken skriver i en recension att det är ”som att vara en bonde på riktigt”. Gillar entusiasmen, även om man eventuellt kan ifrågasätta Söderbackens erfarenheter som lantbrukare. Spelet framför mig måste vara minst 30 år gammalt, vilket gör kontrasten total till att benämnas som nytt. Gör mig lite lustig över det (även om min mor inte tyckte det var lika festligt) och fortsätter att leta efter albumen utan att lyckas.

Istället går jag ner till matbordet och läser tidningen analogt. Härliga minnen det med. Ser då en annan logga girigt kryddat med ”nya”, som också passerat bästföre likt bondespelet: Nya Moderaterna. I tretton år har de varit nya. Är det rimligt? Knappast. När ska man släppa det då – när har epitetet surnat? Sedan ganska länge såklart. Det tippar jag på att partiet själva håller med om. Bara att det är lätt att addera tillrop till loggor, men svårare att ta bort dem. Med risken att man ska uppfattas som motsatsen. Men hellre kalla en spade för en spade och stå för det, än att låtsas vara något man inte är. Om Moderaterna inte befinner sig i en konstant förnyelsefas sedan 2005 så är det väl läge att plocka bort epitetet. Risken är snart att det behöver börja ytterligare en ny resa för partiet, och vad ska de kallas då? Super Trendy? Tackar för kaffet och beger mig hem igen. Jag passerar den röda Subarun ännu en gång. Gillar den.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Ett vågat nyårslöfte

Jag förstår varför nu. En av mina förebilder som jag jobbat med har gått i pension. Lars var klok och nyfiken, men framför allt så var han orädd. Som att...

5 januari 2022

Målet är Louvren

Jag får ett e-brev från franska myndigheter. Ingen läsning att se fram emot en tisdagsmorgon. Men till min förvåning är det en förfrågan om att ta med Semcons koncept ”The...

24 november 2020

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare...

14 februari 2020