Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 19 september 2018

Bara makrillarna inte vinner!

Det värsta som kan hända Gais är att de vinner allsvenskan. För vad skulle alla Gais-supportrar i så fall samlas kring? Då traditionella topplag som AIK, Malmö, Blåvitt tappar supportrar när det går sämre, är det tvärtom med de grönsvarta från Göteborg. Ju längre ner i tabellerna laget hamnar, desto starkare blir deras stöd. Om du träffar på en riktig gaisare inför en match – kanske mot Värnamo eller Brage – är det garanterat att han (för det är oftast en han, ibland lätt berusad) med ett leende kommer att tippa på en ny förlust. Jag lovar. Testa gärna om du har vägarna förbi Göteborg. Om han säger något annat så är han ingen fullblodsmakrill.

Uppslutningen har aldrig varit större än när Gais åkte ner i andra divisionen och fick springa in på arenor med skogen som läktare. Det blev som en rörelse. Sedan har det gått bättre och stödet har successivt minskat. Man är helt enkelt inte gaisare för att vinna. Dragningskraften i varumärket är istället i nederlaget. Frågan är snarare hur mycket framgång de orkar med? När de förlorar värdena som definierar dem. Det är ungefär som att som att Håkan Hellström (storgaisare) skulle börja sjunga rent. Eller att alla val skulle verka helt rimliga och ångestbefriade i Ruben Östlunds filmer. Kanske funkar. Men de skulle bli något annat.

Det är alltså värderingar som skapar ett sammanhang – en tillhörighet som genererar attraktionskraft. Lika väl i ett företag som i en fotbollsklubb. När rekryteringsbehovet är stort, inte minst inom teknikbranschen, är det viktigare än någonsin att visa vad man står för. Det gäller inte att locka till sig de som är de bästa på pappret, utan de bästa för just ditt sammanhang. Kulturen förstärks av tydlighet, men urvattnas lika mycket av inkonsekvens. Kalla en spade för en spade och stå för det, som min chef brukar säga. Men framförallt att leva som man lär. Eller som Simon Sinek säger: Det är när det du säger och det du gör är i linje med vad du faktiskt tror på som framgångsrika kulturer skapas.

Enligt Universums undersökning om vad som anses viktigast för val av arbetsgivare säger 34 procent av generation z att deras största oro är att jobbet inte kommer att passa deras personlighet (obs – inte att deras personlighet inte skulle passa jobbet). I jakten på talanger gäller att omvandla den oron till en övertygelse om motsatsen. Lycka till. För den övertygelsen kommer inte av sig själv. Jag tror att marknadsavdelningar behöver omfördela sina prioriteringar mot rekrytering och arbeta närmare ihop med HR. Och att byråer bör styra om sin kreativitet i samma riktning. Volvos Made by People är ett lysande exempel på när människor och produkt flätas samman på ett fantastiskt sätt. Mer åt det hållet. För varumärken byggs inifrån och lönsamhet är ett resultat av inspirerande människor. Att försvarsmakten har den kanske bästa rekryteringsreklamen (älskar den) säger eventuellt mer om oss andra. Möjligtvis kan man inspireras av sportvärlden. Kanske bolla med någon gaisare. Eller inte.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Ett vågat nyårslöfte

Jag förstår varför nu. En av mina förebilder som jag jobbat med har gått i pension. Lars var klok och nyfiken, men framför allt så var han orädd. Som att...

5 januari 2022

Målet är Louvren

Jag får ett e-brev från franska myndigheter. Ingen läsning att se fram emot en tisdagsmorgon. Men till min förvåning är det en förfrågan om att ta med Semcons koncept ”The...

24 november 2020

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare...

14 februari 2020