Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 25 oktober 2018

Copywriters blir de nya makthavarna

”Om du bara ska läsa det som står på powerpointen så kan du istället skicka den till mig”, sa en högre chef på en av mina tidigare arbetsplatser och reste sig från sin stol och gick ut från rummet. Tippar på att min föredragande kollega kände sig lite tilltuffsad. Lite hardcore och i gränslandet till respektlöst agerande, men jag börjar mer och mer förstå resonemanget.

Under en mötestung dag sätter jag mig återigen framför en presentation fylld till bristningsgränsen av textmassa. Inte mycket annat som gör att jag tappar inspiration som det. Även om ämnet är spännande så kommer jag på mig själv med att zona ut en aning. Kollar runt på mina möteskollegor. Några börjar läsa texten från presentationen och slutar lyssna, vissa lyssnar vidare och slutar läsa. Oavsett reaktion riskerar budskapen att tappa effekt.

Det är så ofta som powerpoint används som ett rapportunderlag. Helt ok, men använd det som det i så fall. Skicka ut innan eller efter mötet. Men ska en presentation stimulera och skapa dialog så använd verktyget till det. Bilder som förstärker berättelsen. Amazons grundare och vd Jeff Bezos gick nyligen ut och förbjöd användning av powerpoint vid ledningsmöten. Lite drastiskt kanske. Men fattar.  I motsats till att tugga bullets ska det istället skrivas berättelser. En narrativ mötesstruktur som börjar med en 30 minuters inläsning för att sedan följa upp med diskussion.

Enligt Mr Bezos så är det framförallt tre anledningar till förbudet: 1. vi tar bättre till oss information genom berättelser än i punktform, 2. upplevelser och intuition säger ofta mer om verkligheten än datamatriser, 3. bullets skapar ingen inspiration, det gör däremot berättelser. Bezos menar att många chefer kommer att drabbas av något av en kulturchock. Och inte bara det. Det lär också göra copywriters till de nya makthavarna.

Jag diggar när man testar nya grepp, men ogillar förbud. Förbud dränerar inspiration för mig. Och jag är inte helt säker på att det skulle vara pepp att börja varje möte med att sätta sig och läsa tyst i grupp. Några blir klara innan andra. Ja, du vet den där ångesten för oss som läser lite långsamt när övriga börjar trixa och viska och man har en hel sida kvar. Men svårt att säga emot Jeff såklart. Däremot tror jag att det viktigast är att presentationer skapar engagemang och dialog. För mig får du använda vilka verktyg du vill. Men om du ska använda powerpoint skriv då inte ned samma sak som du ska säga. Då zonar jag ut.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Ett vågat nyårslöfte

Jag förstår varför nu. En av mina förebilder som jag jobbat med har gått i pension. Lars var klok och nyfiken, men framför allt så var han orädd. Som att...

5 januari 2022

Målet är Louvren

Jag får ett e-brev från franska myndigheter. Ingen läsning att se fram emot en tisdagsmorgon. Men till min förvåning är det en förfrågan om att ta med Semcons koncept ”The...

24 november 2020

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare...

14 februari 2020