Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 21 Maj 2019

Det krävs mer än karatemoves

Gator och torg har återigen tapetseras med affischer på strama, glada och bestämda ansikten. Det är val. Alla bilder stöpta i samma form, vissa ackompanjerade av platta budskap. Inte mer än så. Ännu en gång har val blivit synonymt med generisk intetsägande kommunikation. Utan spår av kreativitet och differentiering. Men borde det inte vara just det som partierna skulle vilja eftersträva?

Eftersom intresset generellt är lågt för EU så blir engagemang ännu viktigare. Inte minst för att få folk till vallokalerna på söndag. Men partiernas lösning stavas ännu fler innehållslösa affischer. Finns det månne en gemensamt upphandlad leverantör i källaren på Riksdagshuset som alla partier vänder sig till? Där man helst kör samma för alla – snabbt och enkelt. Visst, Kristersson gör några karatemoves på sin affisch. Och Kristdemokraterna flörtar taffligt med Trumpkampanjen. Samtidigt har Socialdemokraterna fått dispens för att solidariskt stå två-och-två. Mer kunde de i källaren inte gå med på.

Verktygen är dock begränsade. För att affischerna ska vara trafiksäkra så ska texten ”vara kort och kunna uppfattas på mindre än en sekund”. Lite som ett IRL-instagram utan konverteringsmöjlighet, vilket ställer högre krav på kreativitet, inte mindre. Frågan är vilket syfte affischerna har, vilken effekt kommunikationen ska åstadkomma? Statsvetaren Orla Vigsö, som har studerat affischers roll i valkampanjer sedan 1990-talet, säger att affischerna ska skapa uppmärksamhet och en markering i en aktuell fråga.

Men affischerna ger oss väljare varken någon politisk guidning eller inspiration till att rösta. Den bristfälliga kommunikation riskerar istället att bli kontrademokratisk. Vi röstar på en logga men inget varumärke – en bild utan innehåll. När Orla betygsätter valaffischerna i SvD blir resultatet: tråkiga, oprecisa, otydliga och att de ofta saknar politiska ställningstaganden. Alltså som omdömena brukar låta i valtider. Det måste kunna göras bättre . Potentialen är i alla fall stor för de som vågar. Alltid något.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Vi behöver mer beef

Mycket kan man få säga, men mjölken ger ni er då inte på. Där går gränsen. Det spelar ingen roll hur bra det är för vår planet. Fantomen måste få...

17 September 2019

Utan ägg blir det en fattig omelett

När jag höll ett föredrag om Epic Split inför en fullsatt sal i Helsingfors för några år sedan så fick jag bara en fråga efteråt. En man på andra raden...

12 Mars 2019

Sluta plocka de lågt hängande frukterna

Tänk att rida över Irland – över de gröna vidderna, övernatta på borgar för att till slut komma fram till de branta klipporna i väst. Med hästen stegrandes vid kanten...

29 Januari 2019