Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 20 November 2018

Hur gröna är motreaktionerna till svarta fredagen?

Kanske tar mig ner till Naturkompaniet på fredag och får mina kängor vaxade. Gillar deras motreaktion till Black Friday – årets kanske mest ocharmiga dag. Och vem vill inte få bootsen omhändertagna så de håller lite längre? Det är både gratis och klimatsmart. Eller?

Jag kommer nog inte vara den enda där som lockats dit av det fina erbjudandet (och den väl genomförda kampanjen). Väl på plats lär jag bränna lite tid på att gå runt och kolla på prylar jag egentligen inte behöver. De kommer till och med bjuda på kaffe. Trevligt. Troligtvis kommer det bli något inköp för att bygga på min friluftschimär. Vaxningen av kängorna är ju gratis så då kan jag väl konsumtionskompensera lite. En mössa till i alla fall. Men det var väl inte det som var meningen? Skulle vi inte rädda planeten och låta bli att överkonsumera?

Det är lite som första drinken gratis i en bar på Mallis, fast med en grön förpackning. Funkar säkert. Jag är övertygad om att det kommer att konsumeras mer än vanligt på Naturkompaniet denna dag. Så länge det uppfattas som en generös och ärlig ansats så är det en lysande affär och varumärkesdrivare. Men gränsen är hårfin till att kampanjen ses som utstuderad och riskerar få motsatt effekt – ifall det uppfattas som att åka snålskjuts på folks dåliga samvete.

Vad är alternativet? Man kan så klart göra som amerikanska friluftskedjan REI som stänger ner alla sina 154 butiker, även online, på svarta fredagen och uppmuntrar sina anställda och allmänheten att byta köphetsen till en dag i naturen. Ett lysande initiativ som fått stor spridning och stärkt varumärket för ökad försäljning på övriga dagar på året. Så hur mycket hjälper det miljön? REI har även många kvalitets- och klimatsmarta produkter i sitt sortiment som eventuellt ersätts med miljöovänliga alternativ av köphungriga konsumenter. Hade det då inte varit bättre om REI varit öppet och erbjudit sina produkter och istället åkt ut i naturen en annan dag?

Det är inte lätt att göra rätt. Jag tror att företag många gånger avstår från att ta ställning på grund av rädslan för att uppfattas fel. Oavsett vad man gör så kommer det finnas cyniska medelålders män som kritiserar – hur välvilligt och ärligt initiativet än är. Men det värsta vi kan göra är att sluta ta ställning. Så kör på. Bara det är ärligt och uppriktigt. Ses i vaxkön på fredag.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare...

14 Februari 2020

Nu ska löften infrias

Vad är grejen? Trots att framtiden är svårare än någonsin att förutse så haglar det nya löften till 2030 när vi snart går in i ett nytt decennium. Att spetsa...

6 December 2019

Vi behöver mer beef

Mycket kan man få säga, men mjölken ger ni er då inte på. Där går gränsen. Det spelar ingen roll hur bra det är för vår planet. Fantomen måste få...

17 September 2019