Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 12 september 2018

Idéer som kläckts men aldrig fått flyga

Det borde finnas ett guldägg för kreativa kampanjer som inte blev av. Eller en antiwattare för outnyttjad effekt. Vad är kostnaden för att inte kommunicera? Varje gång jag ser en lysande kampanj (senast Dream crazy) så tänker jag på alla andra briljanta idéer som inte blivit av. Du har säkert exempel på lager. Jag har det i alla fall. Den där frustrationen när man sitter och ruvar på något som glimmar.

Anledningar till att dessa idéer inte förverkligats är så klart många. Det kan vara budget eller timing. Helt rimligt. Eller att man som marknadschef misslyckats i den interna införsäljningen – inte formulerat den potentiella effekten eller beskrivit den kreativa höjden tillräckligt bra. Också det helt rimligt. Men jag tror att den främsta anledningen är brist på mod. Man ser risker istället för möjligheter. Och jag är minst lika skyldig.

Visst handlar det om att se möjligheter men också att förutse eventuella risker. Hur kommer kunderna reagera, vad kommer media kritisera eller vilka sociala mediestormar kan blåsa upp. Hur kommer exempelvis en före detta actionskådis påverka uppfattningen av ett lastbilsmärke? Eller presidenter reagera på en knäböjande amerikansk fotbollsstjärna? När en kampanj väl blir en succé så kan det ofta verka som självklara beslut. Men vägen dit är sällan lika självklar.

För ska det bli riktigt bra måste det engagera. För att engagera måste det skapa känslor – och skapar något känslor så blir det alltid ett spektrum av känslor. Om ingen blir sur så är det inte tillräckligt bra. Någon sågar varje gång man vågar. Men det är såklart en balansgång. Tyvärr är vi människor oftast inställda på att fokusera på det negativa. Det blir därför enklare att sejfa och inte agera. För två negativa röster hörs mer en tusen positiva. Även internt. Det pratas ofta om vikten av att våga misslyckas. Fail fast och så. Men det största misslyckandet är att inte göra något alls. Tänk vilka fantastiska kampanjer som världen har gått miste om, idéer som kläckts men aldrig fått flyga. Det viktiga är att fortsätta utmana. När en tanke känns galen, så är frågan om den är galen nog.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Ett vågat nyårslöfte

Jag förstår varför nu. En av mina förebilder som jag jobbat med har gått i pension. Lars var klok och nyfiken, men framför allt så var han orädd. Som att...

5 januari 2022

Målet är Louvren

Jag får ett e-brev från franska myndigheter. Ingen läsning att se fram emot en tisdagsmorgon. Men till min förvåning är det en förfrågan om att ta med Semcons koncept ”The...

24 november 2020

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare...

14 februari 2020