Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 10 Oktober 2018

Magiskt är inte logiskt

”I want the complete opposite to tuna on toast. Chicken salad, on rye!” Även om Jerry Seinfeld hävdar att lax är mer motsatsen till tonfisk än vad kyckling är, så är vännen George Costanza något på spåren. När han väljer tvärt emot vad han vanligtvis beställer på Monk’s Café skapar han möjligheter han inte trodde fanns. Genom att alltid gå emot sina instinkter får han förutom andra smakupplevelser även nya kontakter och ”drömjobb” för New York Yankees. Jag tycker att fler borde göra som George. Bryta mönstret helt och se vad som händer. För det magiska kommer inte från det logiska.

Jag brukar säga till mina kollegor att vi ska ha total koll på vad våra konkurrenter gör, men bara för att göra motsatsen. En Costanza med andra ord. Om vi ska öka valbarheten kan vi inte fortsätta som tidigare, vara en i mängden. Så i en rationell teknokratisk bransch började vi istället fokusera fullt ut på mänskliga behov och beteenden. Alltid sätta människan före tekniken. Aldrig teknik för teknikens skull. Varje dag frågar vi varandra om vi är tuna toast eller chicken salad. Tack bästa kollegor för det.

För det är alltid enklare att förfina istället för att förändra. Man vet vad som väntar. Tryggt och säkert. Lite som Jerry. Riskerna är små. Möjligheterna likaså. Att förlita sig till datadriven kommunikation har tyvärr en tendens att underblåsa detta. För grejen med data är att den är logisk. Slutsatserna är rimliga och lätta att ta beslut på. Fint. Men det gör att de flesta också kommer dra samma slutsatser utifrån samma logik och mätetal. Men människan är inte logisk. Vi reagerar som mest när något bryter logiken – när någon gör något oväntat, motsatsen till det vi förväntar oss. Då blir det intressant och valbart på riktigt. Så sluta inspireras av andra och gör motsatsen. Sen kan vi konvertera.

Nyfikenhet tror jag är den främsta egenskapen hos en kommunikatör. Det är viktigt att också leva därefter. Vi är alla bara simpla människor och det är svårt att vara som Jerry privat men på jobbet agera som George. Så veckans tips är att börja leva ologisk. Välj motsatsen till vad du brukar äta till lunch. Börja där. Kanske det ologiska leder till det magiska.

“It’s all happening because I’m completely ignoring every urge towards common sense and good judgment I’ve ever had. This is no longer just some crazy notion. Jerry, this is my religion.” S5E22

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Nu ska löften infrias

Vad är grejen? Trots att framtiden är svårare än någonsin att förutse så haglar det nya löften till 2030 när vi snart går in i ett nytt decennium. Att spetsa...

6 December 2019

Vi behöver mer beef

Mycket kan man få säga, men mjölken ger ni er då inte på. Där går gränsen. Det spelar ingen roll hur bra det är för vår planet. Fantomen måste få...

17 September 2019

Det krävs mer än karatemoves

Gator och torg har återigen tapetseras med affischer på strama, glada och bestämda ansikten. Det är val. Alla bilder stöpta i samma form, vissa ackompanjerade av platta budskap. Inte mer...

21 Maj 2019