Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 24 November 2020

Målet är Louvren

Jag får ett e-brev från franska myndigheter. Ingen läsning att se fram emot en tisdagsmorgon. Men till min förvåning är det en förfrågan om att ta med Semcons koncept ”The Smiling Car” i deras rapport om AI:s påverkan på framtida samhällsutveckling. Svårvärderad effekt av en kampanj, men det visar ändå på ett genomslag extraordinaire.

Det är inte första oväntade samtalet från Paris. Efter Epic Split hörde Louvren av sig med en önskan om att visa filmen på deras reklamutställning. Bra kommunikation har den påverkan, medför effekter vi inte kunnat ana. Men tänk om man kunde det. I alla fall tillät sig ana vad det skulle kunna leda till. Jag är övertygad om att kreativa människor triggas mer av kreativa mål. Når vi dem har vi troligtvis redan överträffat de flesta andra kpier.

När det idag är svårare än någonsin att prognostisera marknadsrörelser kan alternativa mål vara minst lika relevanta som de klassiska definitionerna. Då vi inte har några liknande pandemisituationer att mäta mot, så kan en lyckad kampanj innebära en minskad minskning – ny kategori för hundrawattaren? Men klurigt för juryn att avgöra hur framgångsrikt det är utan relevanta jämförelsetal.

Vi borde passa på att mäta effekt på helt andra sätt nu. Sätt som inspirerar oss och skapar mod att visualisera de mest otippade resultaten. Det må vara sällan vi når ända till Paris, men vi måste tillåta oss att formulera tanken för att frigöra potential. Det hade kanske upplevts lite udda om Van Damme hade sålts in med att komma in på Louvren. Men vilken målbild det hade varit. Gillar Paris.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare...

14 Februari 2020

Nu ska löften infrias

Vad är grejen? Trots att framtiden är svårare än någonsin att förutse så haglar det nya löften till 2030 när vi snart går in i ett nytt decennium. Att spetsa...

6 December 2019

Vi behöver mer beef

Mycket kan man få säga, men mjölken ger ni er då inte på. Där går gränsen. Det spelar ingen roll hur bra det är för vår planet. Fantomen måste få...

17 September 2019