Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 6 December 2019

Nu ska löften infrias

Vad är grejen? Trots att framtiden är svårare än någonsin att förutse så haglar det nya löften till 2030 när vi snart går in i ett nytt decennium. Att spetsa mål kan vara nödvändigt för att förflytta en position, men för långsiktiga profetior kan bli svåra att relatera till. Den kommunikativa styrkan riskerar att blekna i ovissheten att nå dem.

Vurmen för jämna tal verkar ligga djupt rotade i oss. Så djupt att vi inte tycks lära av historien. När decennieskiftet nu står för dörren är det många löften som ska infrias – vissa svårare än andra, som att ingen ska omkomma i en ny bil från Hisingen (nu reviderat). Andra mål har säkert uppfyllts, frågan är om de är lika relevanta nu som när de sattes. Mycket vatten har runnit under broarna och förutsättningar förändrats. Låt visioner vara visionära. Att ladda med jämna årtal till en osäker framtid ökar inte sannolikheten att nå dem.

För ökad relevans och engagemang bör tidshorisont och ambition anpassas. Hellre sätta nya mål när de tidigare är uppfyllda än att bli nollvisionsgirig med sikte mot en framtid vi inte vet något om. Som diverse hållbarhetsmål. Eller Liberalernas löfte om att det inte ska finnas några utsatta områden år 2030. Trots applåderande linjemötesdelegater tippar jag att många känner viss tveksamhet inför det målet. Önskar dem verkligen lycka till, men kommunikativt tror jag att en halvering till 2025 hade varit starkare.

Ju jämnare siffran är desto större tenderar ambitionerna att bli. Decenniemålen står sig slätt mot det 400-årsjubileum som göteborgarna har framför sig. Aldrig förr har staden stått inför en sådan upprustning som nu – broar byggs, västlänkar grävs, jubileumsparker anläggs. Gustav II Adolf hade varit stolt, möjligtvis hade han undrat varför allt ska göras samtidigt så att staden måste stängas ner. Men vilket kungligt firande det kommer bli, även om allt kanske inte blir klart i tid.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare...

14 Februari 2020

Vi behöver mer beef

Mycket kan man få säga, men mjölken ger ni er då inte på. Där går gränsen. Det spelar ingen roll hur bra det är för vår planet. Fantomen måste få...

17 September 2019

Det krävs mer än karatemoves

Gator och torg har återigen tapetseras med affischer på strama, glada och bestämda ansikten. Det är val. Alla bilder stöpta i samma form, vissa ackompanjerade av platta budskap. Inte mer...

21 Maj 2019