Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 14 Februari 2020

Olidligt eller underhållande?

Om det görs rätt är det få associationer som kan skapa så positiva känslor till varumärken som humor. Men känslan är att trots att underhållning och populärkultur blir allt viktigare för engagemang och spridning, så tenderar mycket av svensk reklam att gå åt motsatt håll. Humorn står tillbaka för det rationella och syftesdrivna.

På Super Bowl är det andra bullar. Underhållningen från matchen går vidare in i reklampauserna, från bubbelvatten på Mars till murmeldjur med cykelhjälmar. Vilket gör att de mest sportointresserade också bänkar sig. Kanske det tydligaste exemplet på när innehåll skapar förtjänad räckvidd. Jag och min son som ser matchen på svensk teve får dock nöja oss med medioker spelreklam och någon barnfilmstrailer. Om och om igen. Olidligt istället för underhållande.

Visst, givetvis olika förutsättningar, men humor är samtidigt något som inte behöver vara så resurskrävande. Det råder inte någon brist på kreativitet. Det handlar snarare om vägval. När syftesdriven kommunikation med ett ofta allvarligare anslag får mer utrymme får humorn stå tillbaka. Samtidigt satsas mer resurser på att optimera Googleannonser eller pusha testimonials – innehåll som ingen väljer att se, istället för sånt som man vill uppleva igen. Alla delar har så klart sin plats. Även underhållningsvärdet.

Men vi är inte helt humorlösa. Det finns många exempel på när humor används på ett fantastiskt sätt. Sett till listan över de bästa svenska reklamfilmerna genom tiderna, så har majoriteten inslag av humor. Många har dock några år på nacken. Möjligheterna är stora för dem som vågar glimta mer med ögat. Eller som min son säger vid nästa avbrott i matchen ”måste reklam vara så tråkig” och går över till Youtube för att kolla på murmeldjuret igen.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Nu ska löften infrias

Vad är grejen? Trots att framtiden är svårare än någonsin att förutse så haglar det nya löften till 2030 när vi snart går in i ett nytt decennium. Att spetsa...

6 December 2019

Vi behöver mer beef

Mycket kan man få säga, men mjölken ger ni er då inte på. Där går gränsen. Det spelar ingen roll hur bra det är för vår planet. Fantomen måste få...

17 September 2019

Det krävs mer än karatemoves

Gator och torg har återigen tapetseras med affischer på strama, glada och bestämda ansikten. Det är val. Alla bilder stöpta i samma form, vissa ackompanjerade av platta budskap. Inte mer...

21 Maj 2019