En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.
Publicerad 15 februari 2023
Äntligen är de tillbaka. Prank ads. När de görs bra så är de svårslagna. Både festliga och effektiva. De rycker tag i oss på ett sätt som vanliga format sällan lyckas med. Under sista kvarten på årets Super Bowl levererade streamingtjänsten Tubi i samarbete med byrån Mischief, matchens mest virala reklamfilm – Interface Interruption.
I slutet av ett reklamblock på söndagens final i amerikansk fotboll går sändningen tillbaka till två välkända kommentatorer som i vanlig ordning reflekterar kring matchen. Men efter några sekunder aktiveras menyn på teveskärmen och pekaren letar sig in på Tubi-appen och skrollar sig fram till Mr & Mrs Smith. Lite otippat val kanske (men kanske det mest sannolika alternativet). Detta sker precis när matchen är inne i sitt mest spännande skede. Tevetittarna sätter buffalovingarna i halsen samtidigt som de letar förskräckt efter syndabocken med fjärrkontrollen i rummet. Efter 15 sekunder är det över och matchen fortsätter på riktigt igen. Här är några av reaktionerna från kommentarer på Youtube:
”Everyone was yelling at each other. Genius.”
”My dad grabbed that remote so fast and tried to change it but he actually changed the game!”
”Tubi I want you to know that you almost caused a family fight and I absolutely love you for that.”
Miljontals amerikaner har fått sina känslor omkullkastade – från oro till glädje på ett ögonblick. Pranket har gått hem och minnen har skapats. Inget är väl mer eftertraktat för oss varumärkesansvariga. Eller som Tubis marknadschef, Nicole Parlapiano, uttryckte det i Adweek ”We can’t be forgettable at this moment”. Smart och effektiv kreativitet som inte alltid får det erkännande den förtjänar. Särskilt inte i jämförelse med övriga enorma produktioner – som i år lämnade ganska begränsat avtryck. Trots en ohämmad representation av välkammade hundar. Okej underhållning, men utan en minnesvärd Tubisk finurlighet .
Det stora reklamslaget under världens mest streamade match kanske ändå vanns av Rihannas sminkkupp (se 8.20) under halvtidsshowen. Hennes justering av Fentyrougen ackompanjerad till hitlåten All of the lights passerade inte obemärkt förbi varken i teverutan eller i Twitterflödet. Men trots att mycket av årets Super Bowl-reklam inte berörde (i alla falla inte mig), så var Tubis prank ad ett guldkorn som visade vad kreativitet har kapacitet att skapa. Några få sekunder som får publiken att trilla av stolen och bloggare i Sverige att tappa hakan. Mer pranks att vänta månne även på hemmaplan?
I rampljuset på Folkteaterns scen tillsammans med ett fåtal likakönade blir jag utskälld för att jag är man. Inför en fullsatt publik med kvinnor får vi representera männens förtryck och...
21 oktober 2022Jag förstår varför nu. En av mina förebilder som jag jobbat med har gått i pension. Lars var klok och nyfiken, men framför allt så var han orädd. Som att...
5 januari 2022Jag får ett e-brev från franska myndigheter. Ingen läsning att se fram emot en tisdagsmorgon. Men till min förvåning är det en förfrågan om att ta med Semcons koncept ”The...
24 november 2020