Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Per tänker högt

En marknadschefs tankar och funderingar om vad som skapar starka varumärken och effektiv kommunikation. Utmaningar och möjligheter. Per Nilsson håller till på teknikbolaget Semcon som nyligen prisats för årets varumärkesresa. Han var tidigare global PR-chef på Volvo Trucks och låg bakom kampanjer som Epic Split med mera.


Publicerad 17 September 2019

Vi behöver mer beef

Mycket kan man få säga, men mjölken ger ni er då inte på. Där går gränsen. Det spelar ingen roll hur bra det är för vår planet. Fantomen måste få fortsätta dricka sitt glas mjölk när han kommer ur djungeln (för det verkar vara fantomengenerationen som är mest upprörda). Detta trots att de allra flesta kommit till insikten att vi måste ändra våra levnadsvanor för att rädda klimatet.

Därför tar jag och många med mig exempelvis tåget mellan Stockholm och Göteborg trots att både signalfel och buffrande nätverk (btw ska det vara så svårt att få till ett wifi på tåget som funkar?) gör resan flera resor värre. Jag väljer oftast vegetariskt alternativ till lunch även om jag föredrar kött. Många bäckar små.

Det är så mycket vi gör i våra liv fastän vi inte älskar det, utan för att det är bra för oss eller miljön. Men mjölken, icke. Edward Blom blir rasande och mjölkproducenterna tycker det är osmakligt. Konstigt vore det väl annars. Visst kan jag känna med mjölkproducenterna. Samtidigt måste det vara okej att som företag ta ställning mot ett beteende eller varför inte en bransch. Det är väl rimligt att exempelvis vindkraftsproducenter tar ställning mot fossila alternativ. Personligen håller jag med Blom om att havremjölken inte är någon höjdare, men inte heller SJ är det som sagt alltid. Så galet kan det väl inte vara att byta ut mjölken i kaffet någon gång.

Vad är det med denna besatthet av mjölk som gör att till och med laktosintoleranta blir upprörda när Oatly ger sig på mejeriprodukternas flaggskepp? De som tolkar kampanjen bildligt så att man ska vaska mjölken kan jag förstå, men då är nog inte havredrycken deras största problem. Och inte den mest inbitna mjölkbonde kan väl tro att en reklamkampanj kommer vända upp och ner på mjölkkonsumtionen. Att Oatley vill att fler ska byta ut komjölk mot havredryck är väl inte så konstigt. Varför smussla med det? Givetvis handlar marknadsföringen om att de ska öka försäljningen. Och att klimatsmarta alternativ också blir lönsamma borde väl bara uppmuntras?

Grunden till all upphetsning i det här fallet tror jag varken är folks vurm för mjölk eller havremjölkens smakupplevelse. Inte heller definitionen av miljöeffekterna eller rädslan att lantbruket slås ut eller Oatlys finurliga kaxighet. Utan snarare att mjölken blir en symbol för vår kultur och historia. Ger man sig på mjölken så ger man sig på vår heliga ko.

Ungefär som när paniken spred sig i USA 1985 när traditionella Coca-Colan byttes ut mot en nyttigare ”New Coke”. När jag tar upp det i föredrag brukar publiken skratta gott, det kommer vi göra om reaktionerna som havremjölken rör upp om ett tag också. Ett tidsdokument för 2019. Att Oatlys massiva kampanjande (iaf i Stockholm) även är inne och tassar på den gamla jantelagen gör inte det hela lättare. Det osvenska tilltalet tilltalar inte svenskarna.

Jag gillar förvisso inte havremjölk men gillar när någon vågar bryta mönstret. Lite mer beef tror jag bara vi skulle må bra av.

Dela blogginlägget:

Mer från Per tänker högt

Till bloggen >

Det krävs mer än karatemoves

Gator och torg har återigen tapetseras med affischer på strama, glada och bestämda ansikten. Det är val. Alla bilder stöpta i samma form, vissa ackompanjerade av platta budskap. Inte mer...

21 Maj 2019

Utan ägg blir det en fattig omelett

När jag höll ett föredrag om Epic Split inför en fullsatt sal i Helsingfors för några år sedan så fick jag bara en fråga efteråt. En man på andra raden...

12 Mars 2019

Sluta plocka de lågt hängande frukterna

Tänk att rida över Irland – över de gröna vidderna, övernatta på borgar för att till slut komma fram till de branta klipporna i väst. Med hästen stegrandes vid kanten...

29 Januari 2019