Dela sidan:

Är event som Almedalen förlegade? Skitsnack – tänk så här

I år har det varit ovanligt många kritiska röster från PR-experter kring Almedalsveckan. Är det för att evenemanget fyller 50 år? Är det för att folk verkar ha så himla kul (=jante)? Eller är det bara för att man inte vet hur man ska råda de företag, organisationer eller politiska parti som man företräder hur man ska jobba med event?

Så här ska du jobba med event för att få mest pang för pengen

1. Budskap & syfte

Varför är ni här?

Oavsett om det är en politiskt inriktad vecka som Almedalen eller en mässa – börja med att svara på frågan varför ni är här och vad det är ni som företag eller organisation vill få ut av det? Var egoistisk, det är ni som pyntar så då är det också viktigt att ni känner att ni får valuta för pengen ni spenderar på eventet.

Jimmie Åkesson (SD) signerar sin nya bok ”Det moderna folkhemmet” under Almedalsveckan 2018.

2. Event är content

Hur bygger ni vidare på detta?

De flesta tror att allt ska hända under själva eventet. Vi måste ha störst scen, störst banderoller och fetaste högtalarsystemet. För att alla ska se och höra oss. Fel.

Eventet är bara katalysatorn till ett innehåll som ni ska driva vidare ut i alla era kanaler. Precis, alla kanaler och plattformar. X antal besökare är på plats, men oändligt många fler följer er via sociala medier, nyhetsbrev, CRM-system och annonsering.

Berätta för alla som inte är där vad det är ni lyfter för ämnen (budskap och syfte ovan) under eventet. Hur många som står i publiken spelar mindre roll. Ni kommer ändå lyfta fram det som sker på scen (eller i er monter) i alla era andra kanaler.

Statsminister Stefan Löfven lämnar scenen efter sitt tal.

3. Vänta med att berätta

När ska ni annonsera?

De flesta aktörer som jag sett annonsera om till exempel Almedalen lägger mest krut på annonser innan eventet, som berättar att de ska vara på plats. Typ som de grekiska diskoteken delar ut flyers vid poolen på Kos innan kvällens party. Fel.

Företagsevent är inte som diskotek. Det handlar inte om att fylla upp en lokal för ”one night only”.

De besökare som planerar att vara på Almedalen har nog redan bestämt sig sedan länge att de ska närvara. Ni kommer knappast få dit extra besökare bara för att ni annonserar om att ni är på plats.

Däremot ska ni i efterhand annonsera om allt det spännande som hände på plats. Det som diskuterades på scen, till exempel via native advertising. Låt experten eller politikern få komma till tals även där, för en publik som aldrig varit på eventet. Ni är avsändaren och ger då nya målgrupper en tydlig bild av de hjärtefrågor som ni har och driver.

RFSL:s mångfaldsparad under Almedalen 2018. 

4. Skapa nyhetsvärde

Hur blir era ämnen aktuella?

Detta handlar om att alla som deltar i era programpunkter på eventet vet vad det är för kärnfrågor ni vill lyfta. Har ni en grundtes som ni ska ta reda på om den stämmer eller inte?

Involvera därför er moderator, alla panellister och deltagare. Deras medverkan, svar eller påståenden ska ju i bästa fall leda till citeringar, artiklar och nyhetsbrev där ni kan fortsätta att äga era frågor.

Jag vet inte hur många gånger jag tillfrågats att delta på företagsevent där jag knappt fått någon info innan om vad syftet med eventet är. Då blir det ju i bästa fall mingel. Som deltagande aktör vill man ju veta vilka frågor som är viktigast på dagens agenda.

Flera etablerade publicister och företag på plats under Almedalen 2018.

 5. Gör det mätbart

Vilka är era KPI:er?

Precis som med alla andra marknadsrelaterade insatser, måste ni göra eventet mätbart. Spika redan på förhand vad ni ska mäta, vilka parametrar som ni ska leverera på.

Nu blir det lite väl affärs-flummigt och nödigt må hända. ”Vi deltar ju i år för att det är så himla uppskattat att vi är där!” Säger vem? Arrangören som vill åt era pengar?

Nej, ni kan inte nöja er med det faktum att ni fick en superhärlig bild med hela gänget och Annie Lööf, hela 50 fler Gilla-markeringar än bilden med Fredrik Reinfeldt i fjol. Det bekräftar inte ett lyckat event.

Istället bör ni sätta mätbara KPI:er; skapa Content under event till era sociala medier-kanaler, få 1000 fler följare på LinkedIn, få 300 fler prenumeranter på ert nyhetsbrev, bli omskriven i lokalpress eller få minst 5 skarpa citat från person X som ni anlitat till er panel. Bara för att nämna några exempel.

Är Jimmie inspirerade av jänkarna? I sann amerikansk politikeranda släpper han sin bok innan valet.

 

6. Gör ett släpp

Vad är nyheten?

Nöj er inte med att basonera ut ”nyheten” om att ni ska delta på eventet. För det första är det ingen nyhet, eftersom ni kanske varit på eventet tidigare år. För det andra är ju en uppsjö aktörer på plats – alla säger de samma sak: ”i år deltar vi på Event X”.

Nej, istället passar ni på att släppa en nyhet i samband med eventet. Alla som är på plats kan då ta del av nyheten och sedan har ni något verkligt spännande att kommunicera ut i era övriga kanaler.

Tänk en ny rapport, färsk statistik eller en produktnyhet. Jimmie Åkessons bok-kupp med ”Det moderna folkhemmet” under Almedalsveckan var ett genialt drag. Alla partiledare nöjer sig med tal, han släpper bok. Alla tal blir kortlivade, han kan kapitalisera mer långsiktig på sin bok i handeln.

(Foto: IBL)